اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بخش کشاورزی؛

آذربایجان‌شرقی بیش از 3 درصد از تولید ناخالص را کشور تولید می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی با تولید 3.81 درصد از کل محصول ناخالص بخش کشاورزی کشور، جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

آذربایجان‌شرقی بیش از 3 درصد از تولید ناخالص را کشور تولید می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی مسعود محمدیان در جلسه شورای هماهنگی سازمان آذربایجان‌شرقی با اشاره به جایگاه ویژه بخش کشاورزی استان در سطح کشور اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی از نظر اراضی کشاورزی رتبه چهارم و از نظر سطح زیر کشت باغی و زراعی، رتبه پنجم کشوری را در میان سایر استان‌ها، به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی در تولید برخی محصولات کشاورزی دارای مزیت نسبی در سطح کشور است، افزود: این استان در تولید زردآلو، پیاز و یونجه رتبه نخست، سیب درختی، انگور و عسل رتبه دوم، تخم مرغ، بادام، گردو و شیر خام رتبه سوم، گوشت قرمز رتبه چهارم و در تولید گوشت مرغ و سیب زمینی رتبه پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است. 

27 درصد مساحت آذربایجان شرقی از اراضی کشاورزی است
محمدیان همچنین افزود: 27 درصد از مساحت استان، معادل 1.22 میلیون هکتار را اراضی کشاورزی قابل بهره‌برداری اعم از آبی و دیم تشکیل داده و 53 درصد آن را که معادل 2.473 میلیون هکتار است مراتع و 156 هزار هکتار مناطق جنگلی این استان با دارا بودن گونه‌های متنوع و منحصر به فرد و دارای ارزش ژنتیکی خاص، جایگاه ویژه‌ای را از نظر جهانی و کشوری حائز شده است.

10میلیون واحد دامی در آذربایجان‌شرقی
وی با اشاره به ظرفیت استان در تولید محصولات دامی گفت: مجموع جمعیت دامی استان، بیش از 10 میلیون واحد دامی بوده که هفت درصد از مجموع جمعیت دامی کشور را شامل می‌شود و به صورت متوسط سالانه بالای یک هزار و 160 تن محصولات دامی شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و عسل در استان تولید و علاوه بر پوشش بازارهای داخلی استانی، به سایر استان‌های کشور و همچنین خارج از کشور صادر می‌شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به جایگاه ویژه آذربایجان شرقی در سرمایه‌گذاری برای ارتقای تولید و درآمدزایی برای سرمایه‌گذاران و در کنار آن ایجاد اشتغال برای افراد جامعه گفت: پایاب سدها، مجتمع‌های گلخانه‌ای، شهرک‌های دامپروری و در کنار آن ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی و بسته‌بندی، افزایش سطوح باغات به خصوص تولید سیب درختی، پرورش گلخانه‌ای گل‌های زینتی، از جمله مواردی است که سازمان در نظر دارد با جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی نسبت به هدایت سرمایه به بخش تولید راهنمایی‌های لازم و مشاوره کامل را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد و در این راستا امکان هدایت محصولات تولیدی به بازارهای خارجی و برگشت مطمئن سرمایه برای سرمایه‌گذاران محفوظ است.
وی توزیع یارانه‌های دولتی، خرید تضمینی و بیمه محصولات کشاورزی، تأمین اعتبار و تسهیلات از طریق بانک‌ها، پرداخت جوایز صادراتی، بخشودگی مالیاتی فعالیت‌های کشاورزی و همچنین هزینه‌های پایین امور زیربنایی و خدمات مشاوره‌ای را از مهم‌ترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی ذکر کرد.
انتهای پیام/ح30 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول