اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی:

‌مرمت مساجد تاریخی بیش از هزینه مورد نیاز یک مسجد جدید است

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی گفت: ‌‌مرمت مساجد تاریخی بیش از هزینه مورد نیاز یک مسجد جدید است.

‌مرمت مساجد تاریخی بیش از هزینه مورد نیاز یک مسجد جدید است
‌به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی در آیین بهره‌برداری از مسجد میدان مقصودیه اظهار کرد: دقت و سرعت ‌در مرمت مساجد تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تمام تلاش سازمان میراث فرهنگی بر آن است تا  تا اقامه نماز  و دیگر فرایض دینی و امور مربوط به مسجد در هنگام مرمت دایر باشد و مشکلی برای امت اسلامی و  نمازگزاران پیش نیاید.
وی هزینه مرمت مسجد میدان مقصودیه را که بخشی از آن با مشارکت اهالی و هیئت امنا تامین شده است، 2 میلیارد و 400 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: بدیهی است که هزینه تمام شده مرمت مساجد تاریخی بیش از هزینه مورد نیاز برای ساخت یک مسجد جدید است.
محمدی با تاکید بر لزوم حفظ و احیای مساجد تاریخی خاطرنشان کرد: قدمت مساجد در یک منطقه نشان دهنده ایمان بالا و دین مدار بودن مردم و توجه آنها به وجود چنین مکانی است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: دولت‌های نهم و دهم تعهد و توجه ویژه‌ای در مرمت و بازسازی مساجد تاریخی، امامزاده‌های قدیمی و بقاع متبرکه داشته است که قابل توجه بوده و جای تقدیر دارد.
محمدی با اشاره به سرعت گرفتن نهضت مرمت مساجد تاریخی استان طی سال‌های اخیر گفت: مساجد سیدعلی آقا در محله شتربان تبریز، مسجد حضرت فاطمه زهرا (س)در خیابان تربیت تبریز، مسجد جامع مهرآباد بناب و تعدادی دیگر از مساجد قدیمی استان در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسند.
وی با بیان اینکه مرمت مساجد معمولا به صورت فاز به فاز انجام می‌گیرد، اظهار داشت: با اتمام مرمت بخش اصلی مسجد میدان مقصودیه، طرح‌های بزرگ‌تری مانند رواق سازی حیاط مسجد برای مجموعه تعریف شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قدمت این مسجد را مربوط به دوره صفویه دانست و یادآور شد: مسجد میدان مقصودیه یکی از قدیمی‌ترین مسجدهای شبستانی تبریز به شمار می‌رود.
محمدی تشریح کرد: این مسجد از دو  شبستان شرقی و شمالی تشکیل شده که شبستان شمالی کوچکتر بوده و در آن مراسمی مانند نماز ظهر برپا می‌شود و شبستان شرقی به مراسمی با جمعیت‌های بیشتر اختصاص دارد.
وی خاطرنشان کرد: تا کنون بخش عمده ‌مساجد آذربایجان شرقی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی ثبت ملی شده و مرمت و بهسازی اکثر آنها آغاز شده است‌.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: بیش از 50 درصد ‌اعتبارات مرمت سازمان برای مرمت مساجد تاریخی هزینه می‌شود.
محمدی همچنین بناهای تاریخی هر کشوری را نشانه فکر و رفتار ها و اعتقادات مردم آن سرزمین دانست و تاکید کرد: نظارت بر هر گونه عملیات و تغییر و مرمت در این مساجد بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.
انتهای پیام/‌ش30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول