اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دهقان و کواکبیان در مناظره "مواضع اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات آینده ـ 1

کواکبیان: اصلاح‌طلبان در انتخابات ‌شرکت گسترده خواهند داشت

خبرگزاری فارس: کواکبیان گفت: ‌ما برای حضور در انتخابات دلایلی داریم و معتقد هستیم‌ که قطعا فرصتی است که به نفع نظام است.

کواکبیان: اصلاح‌طلبان در انتخابات ‌شرکت گسترده خواهند داشت
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مصطفی کواکبیان شامگاه پنج‌شنبه در نشست مناظره‌ای با محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که با عنوان "مواضع اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده " در تالار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد اظهار داشت: ما یک حوادثی را بعد از انتخابات سال 88 پشت ‌سرگذاشتیم و انتخابات مجلس نهم نخستین انتخابات بعد از اتفاقات سال 88 در کشور است.
نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمدید زمان شوراهای شهر در مجلس خاطرنشان کرد: من از ابتدا با این طرح مخالف بودم ولی با رأی مجلس مدت شوراها دو سال اضافه شد و باید همزمان با انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم برگزار شود.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به دیدگاه‌های مختلف موجود در گروه‌های سیاسی افزود: در بین کسانی که در مورد انتخابات صحبت می‌کنند چهار دیدگاه مختلف وجود دارد، در دیدگاه اول که بعید می‌دانم در بین اصلاح‌طلبان جایگاه خاصی را داشته باشد تحریم انتخابات است.
عضو ارشد فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس هشتم گفت: این گروه معتقد هستند با توجه به بداخلاقی‌های صورت گرفته در انتخابات سال 88 باید این انتخابات را تحریم کنیم که البته این گروه فکری بیشتر مخصوص افراد خارج از ایران است که جایگاه خاصی در ایران ندارند.
وی تأکید کرد: کسانی که این دیدگاه را دارند با اساس نظام، اساس انقلاب و اساس قانون اساسی مخالفت و مشکل دارند.

شرکت ما در انتخابات به معنای دادن چک سفید امضا نیست
نماینده مردم سمنان درباره دیگر دیدگاه‌های موجود در بین اصلاح‌طلبان اظهار داشت: در یکی از دیدگاه‌ها اصلاح‌طلبان بر این عقیده هستند که نباید در انتخابات شرکت کنند اما آنرا تحریم هم نخواهند کرد و راه سکوت را در پیش خواهند گرفت و منتظر اتفاقات در آینده خواهند بود.
کواکبیان گفت: در دیدگاه دیگر، اصلاح‌طلبان معتقدند که باید در این دوره انتخابات به صورت مشروط شرکت کنند و یک‌سری شرط‌هایی را هم برای نظام مشخص کرده‌اند و حضور خود را منوط به پذیرش و اجرا شدن شروط مشخص شده می‌دانند.
عضو ارشد فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس هشتم در بیان آخرین دیدگاه موجود در بین اصلاح‌طلبان، اظهار داشت: گروهی هم در این بین معتقد هستند که باید در این انتخابات شرکت کنیم و هیچ‌شرطی را هم برای حضور خود مطرح نمی‌کنند.
کواکبیان با حمایت قاطع از دیدگاه آخر افزود: ما باید در نهمین دوره انتخابات مجلس شرکت کنیم و شرطی را هم قائل نیستیم اما این به مفهوم دادن چک سفید امضا نیست و شرط ما همان رعایت دقیق قانون است و اگر قانون دقیقا اجرا بشود دلیلی ندارد که ما بخواهیم قهر و یا سکوت کنیم.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری بیان داشت‌: ما برای حضور در انتخابات دلایلی داریم و معتقد هستیم که اگر یک نفر در مجلس صدایی را بر بیاورد که بالاخره از حقوق مردم دفاع نماید این قطعا فرصتی است که به نفع نظام است.

تلاش آمریکا در حرف‌های تکراری آمانو به وضوح مشاهده می‌شد

وی با اشاره به صدور قطعنامه‌هایی بر ضد ایران در روزهای گذشته خاطر نشان کرد: ما امروز در شرایطی هستیم که فضای بین‌المللی به شدت علیه ما است و بحث مصوبه کاهش روابط جمهوری اسلامی با انگلیس و مسئله تسخیر چند ساعته باغ قلهک و سفارت انگلیس توسط دانشجویان باب جدیدی را در عرصه سیاست خارجه ما گشوده است.
کواکبیان گفت: صدور این قطعنامه‌ها بسیار ناجوانمردانه بود ولی به هر حال ما در بحث‌های هسته‌ای با قاطعیت اعلام کردیم که سیاست اصلی نظام این هست که جمهوری اسلامی هیچ‌گونه انحراف تسلیحاتی ندارد و این موضوع را خودشان هم نیز می‌دانند.
وی افزود: حرف‌های تکراری و بدون سند که توسط آمانو علیه ایران نوشته شده بود تلاشی با دخالت آمریکا و برخی دیگر کشورهای غربی بود برای اینکه جمهوری اسلامی ایران را با فشار از خواست و حق خود عقب بنشانند.
کواکبیان بیان داشت: کشورهای غربی به ویژه آمریکا به دنبال بازرسی از مراکز نظامی ما هستند زیرا مراکز هسته ای که کاملا مشخص است اما این کشورها قصد دارند بیایند و از ریز و درشت مراکز نظامی ما با خبر بشوند و ما در مقابل این خواسته نا‌حق ایستادگی خواهیم کرد.
عضو ارشد فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس هشتم درباره اتهام طرح ترور سفیر عربستان خاطرنشان کرد: این مسئله بسیار مضحک و خنده‌دار بود زیرا سفیر عربستان مگر چقدر ارزش دارد که ایران بخواهد او را ترور کند.
نماینده مردم سمنان تأکید کرد: البته بیان این موارد به معنی دفاع از عملکرد وزارت امور خارجه کشور نیست زیرا می‌توانستیم با یک روابط دیپلماتیک قویتر، جلوی این برنامه‌ها را بگیریم.
کواکبیان تصریح کرد: ما نباید در زمانی که با دشمنان خارجی به مشکل خورده‌ایم به وزارت خارجه فشار آورده و از عملکردش انتقاد نماییم هرچند این انتقاد وارد است.
وی بیان داشت‌: ما در شرایط ویژه‌ای هستیم و باید در این شرایط با مشارکت حداکثری که یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است آن را دنبال کنیم.
کواکبیان با اشاره به شرایط حضور  و تأیید صلاحیت افراد در انتخابات مجلس اظهار داشت‌: ما معتقد هستیم که اگر فضا مناسب باشد و از همه گروه‌ها در انتخابات کاندیدایی وجود داشته باشد استقبال مردم از اصلاح‌طلبان به مراتب بیشتر از اصولگرایان است.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود‌: این نتیجه، اعتقاد من است و اگر شرایط مناسب باشد و طبق قانون عمل شود مطمئنا دیگر مجالس هفتم و هشتم تکرار نخواهد شد و یک الگویی مانند مجلس پنجم را در این دوره خواهیم داشت که تعادلی بین دو جریان اصلی کشور است.

چرا جریان اصولگرا در بسیاری از موارد موضع نگرفته است
مصطفی کواکبیان در ادامه با اشاره به موضع‌گیری برخی افراد و جریانات در زمان دولت نهم و دهم علیه خط امام (ره) خاطرنشان کرد: چرا جریان اصولگرای حاکم مجلس در مقابل برخی افراد که گفتند "مجلس در رأس امور نیست" موضع نگرفته است.

موضع خاصی از سوی جریان اصولگرا گرفته نشد
وی ابراز داشت : آن نهادی که در قانون اساسی و در ساختار سیاسی و تفکر حضرت امام (ره) بود و می توانست در مقابل دیکتاتوری و استبداد و خودسری ایستادگی کند را با برخی تفکرات تضعیف کردند و ما باید در این مسئله یک واکنش نشان می‌دادیم.
عضو ارشد فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس هشتم افزود: جریان انحرافی که امروز نام آن را زیاد از زبان گروه اصولگرا در جامعه می‌فهمیم ، چیست و کیست و آیا غیر از افراد دولت و شخص رئیس‌جمهور هستند؟
کواکبیان تصریح کرد: با توجه به اینکه به ماه‌های آخر هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی رسیده‌ایم و دوستان نمی‌خواهند مسئولیت همه این ناکامی‌ها را به گردن بگیرند ، تمام تقصیرها را به گردن این جریان توهمی انداخته‌اند.
وی افزود : من بعد از انتخابات و با توجه به صحبت‌های رهبر انقلاب ، موضع خود را مشخص کرده‌ام و صحبت‌های رهبری را فصل‌ الخطاب قرار داده‌ام اما جریان اصولگرا چرا درباره  رفتارهای دولت موضع نگرفته است.
مصطفی کواکبیان تأکید کرد: یکی از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب تقویت احزاب در کشور  است که در سفر به کرمانشاه هم به این موضوع اشاره کردند اما چرا برخی نمی‌خواهند احزاب و گروه های سیاسی در این کشور رشد نمایند؟ و برخی هم احزاب را سم مهلک جمهوری اسلامی دانستند.
نماینده مردم سمنان گفت: با این شرایط چگونه می خواهیم انتخاباتی با مشارکت بالا داشته باشیم.
وی با بیان برخی از تخلفات دولت خاطر نشان کرد: در بحث هدفمندکردن یارانه‌ها ما دولت را موظف کردیم که برنامه را پنج ساله اجرا کند اما دولت مصمم است که سه ساله این برنامه را به صورت کامل اجرا کند و این موضوع سبب فشار زیاد بر مردم شده است.
کواکبیان در پایان اظهار داشت: چرا جریان اصول‌گرا که ما را متهم به عدم موضع گیری مشخص در برخی از جریانات می‌کند خود در مقابل این ‌بی‌قانونی‌ها که از سمت دولت صورت می‌گیرد موضع خاصی نمی‌گیرد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول