اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آئین‌های فراموش شده عزاداری در طبس-1؛

سلام ویژه هیئت‌های مذهبی در بوته فراموشی

خبرگزاری فارس: درگذشته آئین‌های متعددی در ایام ماه محرم در طبس اجرا می‌شده که اکنون دیگر سال‌هاست برگزار نمی‌شود، یکی از این مراسم «سلام دادن هیئت‌های مذهبی» است.

سلام ویژه هیئت‌های مذهبی در بوته فراموشی
به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، مردم طبس که شیعه اثنی عشری هستند، ارادتی خاص به ائمه اطهار(ع) به‌ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارند و همه ساله مراسم عزاداری آن حضرت را با جلال و شکوه خاص برگزار می‌کنند.
اما آئین‌های زیادی در گذشته در ایام ماه محرم در طبس اجرا می‌شده که اکنون دیگر سال‌ها‌ست برگزار نمی‌شود و شاید کمتر کسی از جوانان و میان‌سالان آن را به یاد داشته باشند که یکی از این مراسم «سلام دادن هیئت‌های مذهبی» است.
شهر طبس دارای پنج هیئت مذهبی است که قدیمی‌ترین هیئت طبس هیئت صاحب الزمانی(عج)، پس از آن هیئت فاطمی(س) و سپس 14 معصوم(ع) است که البته تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نام هیئت 14 معصوم(ع) طبس، هیئت توسلی (متوسل به 14معصوم) بود، پس از آن هم هیئت ابوالفضلی(ع) و کوچک‌تر از همه به لحاظ قدمت، هیئت حسینی(ع) است.
در گذشته چنانچه دو هیئت عزادار طبسی در کوچه یا خیابان به هم می‌رسیدند، باید هیئت کوچک‌تر به بزرگ‌تر سلام می‌داد که هیئت بزرگ‌تر نیز جواب هیئت کوچک‌تر را می‌داد که معمولاً ذکر آنها این دم بود: «سینه زنان حسین، جمله سلامٌ‌علیک» و هیئت مقابل پاسخ می‌دادند: «اهل عزای حسین، جمله علیک‌السلام».
اگر دو هیئت مذهبی در کوچه یا خیابان پشت سر هم قرار می‌گرفتند و هیئت بزرگ‌تر در پشت سر بود، هیئت کوچک‌تر به احترام بزرگ‌تر راه را باز می‌کرد تا هیئت بزرگ‌تر عبور کند و خودشان هم در پشت سر آنها حرکت می‌کردند و هنگام ورود به مجلس عزا هم اگر هیئت بزرگ‌تر از راه می‌رسید، حق تقدم داشت و گاه اتفاق می‌افتاد که هیئتی اگر چه زودتر به مجلس عزا می‌رسید، اما به احترام بزرگ‌تر باید ساعتی یا حتی بیشتر صبر می‌کرد.
در قدیم هنگامی که مراسم عزاداری در هیئتی تمام می‌شد، هیئت‌هایی که آنجا را ترک می‌کردند با هم دم گرفته و به اصطلاح خداحافظی می‌کردند و می‌گفتند: «ما دعا گفتیم و رفتیم از سر صدق و صفا، بعد از این جان شما و جان شاه کربلا» و هیئت میزبان جواب می‌دادند: «ای عزیزان می‌روید همراهتان باشد خدا، بعد از این جان شما و جان شاه کربلا»
امروزه از رسم سلام دادن هیئت‌های مذهبی طبس در ماه محرم، تنها هیئت‌ها در نخستین شبی که به یک هیئت می‌روند بر اهل هیئت سلام می‌دهند و هیئت میزبان نیز متقابلاً در مقابل درب هیئت تجمع کرده و جواب سلام آنها را می‌دهند.
آیین مختلفی در طبس از گذشته‌های دور تاکنون مرسوم بوده که بسیاری از آنها جزو فرهنگ عزاداری این منطقه شده است.
برخی از این آیین‌ها نیز به دست فراموشی سپرده شده است اما تلاش شده تا در سه بخش گزارشی، این آیین مکتوب شده و برای مخاطبان خبرگزاری فارس تشریح شود.
بخش‌های بعدی آداب و آیین عزاداری در طبس به عنوان بزرگترین شهرستان خاورمیانه و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور، طی روزهای آینده ارسال خواهد شد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول