اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه تحیقات پسته:

پسته ارگانیک در اردکان تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات پسته از اجرای طرح تولید ارگانیک پسته و پسته ارگانیک در کشت‌خوان‌های شهرستان اردکان خبر داد.

پسته ارگانیک در اردکان تولید می‌شود
امیرحسین محمدی در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات پسته اردکان و کشت‌خوان‌های شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردکان در مورد جزئیات اجرای طرح تولید پسته ارگانیک و انتخاب شهرستان اردکان به عنوان منطقه پایلوت این طرح اظهار داشت: هدف موسسه تحقیقات پسته کشور از اجرای این طرح در کشت‌خوان‌های شهرستان اردکان این است که بتوانیم سمپاشی علیه آفت پسیل پسته را به حداقل و در مواردی به صفر برسانیم.
رئیس موسسه تحقیقات پسته با بیان اینکه در تولید پسته ارگانیک هیچ‌گونه ماده افزودنی به عنوان کود شیمیایی استفاده نمی‌شود، اضافه کرد: به منظور دفع آفات پسته و تولید این گونه پسته منحصر به فرد، دو گونه کفش دوزک که تحقیقات بسیاری بر روی آن انجام داده‌ایم تکثیر و در کشت‌خوان‌های پسته شهرستان اردکان رهاسازی می‌شود.
وی با اشاره به کارایی فوق‌العاده این دو نوع کفش دوزک در شرایط طبیعی این منطقه بیان داشت: با توجه به تحقیقاتی که در موسسه تحقیقات پسته کشور انجام گرفته به این نتیجه رسیدیم که برای از بین دشمنان طبیعی پسیل پسته یا همان شیره خشک که مهم‌ترین آفت پسته محسوب می‌شود، این دو گونه کفش دوزک بهترین کارایی را دارند.
محمدی ادامه داد: با توجه به خسارت فراوانی که هر سال شیره خشک به کشت‌خوان‌های پسته در کشور و شهرستان اردکان وارد می‌کند، این دو نوع کفش دوزک را در سطح پایلوت تکثیر و در باغات پسته رهاسازی خواهیم کرد.
وی شرط تولید و به بارنشستن پسته ارگانیک را عدم استفاده از آفت‌کش و قارچ‌کش عنوان کرد و گفت: با حذف سمپاشی و انواع آفت‌کش برای دفع آفات، زمینه توسعه کشت ارگانیک پسته و پسته ارگانیک در این شهرستان فراهم می‌شود.
محمدی با اشاره به تنوع اقلیمی در مناطق زیرکشت پسته کشور افزود: تنوع اقلیم‌ها باعث به وجود آمدن آفات فراوانی در مناطق مختلف کشور شده است.
رئیس موسسه تحقیقات پسته اجرای این طرح در باغات پسته کشور را ضروری و به صرفه اعلام و خاطرنشان کرد: هر سال برای دفع و از بین بردن آفات پسته به ویژه آفت پسیل که آفت درجه یک باغات پسته محسوب می‌شود، هزینه فراوانی در کشور صرف می‌شود.
محمدی با بیان اینکه توسعه این طرح در کشور محاسن فراوانی دارد، تصریح کرد: در صورتی که ادارات جهاد کشاورزی در استان‌ها و مناطق مختلف کشور همکاری لازم را با این موسسه به عمل آورند هم پسته مرغوب‌تری تولید می‌شود و هم یک صرفه‌جویی بزرگ اقتصادی از کنار این طرح مهم صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول