اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شاعر اهل بیت:

نوحه‌سرایی مکتب شعری ویژه آذربایجان در حوزه شعر مذهبی است

خبرگزاری فارس: عضو کانون شاعران مذهبی آذربایجان‌شرقی نوحه‌سرایی را یکی از مکاتب ویژه ادبیات آذربایجان در حوزه ادبیات مذهبی عنوان کرد.

نوحه‌سرایی مکتب شعری ویژه آذربایجان در حوزه شعر مذهبی است
جلال محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اظهار داشت: شعر عاشورایی بخش گسترده و مهمی از ادبیات شیعیان به خصوص ادبیات ایران است و در طول تاریخ هزاران شاعر ایرانی و غیر ایرانی، اشعار ماندگار و فراوانی درباره وقایع و حوادث مختلف مربوط به نهضت عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) سروده‌اند.
وی افزود: از معروف‌ترین این شاعران می‌توان از کسانی چون محتشم کاشانی، حجت‌الاسلام نیر تبریزی، عمان سامانی و فدایی مازندرانی نام برد که منابع ارزشمندی برای مداحان هستند.
محمدی ادامه داد: در عصر حاضر نیز کمترین شاعری از شاعران ایران را می‌توان یافت که شعری درباره حضرت سیدالشهدا (ع) سروده نباشد و برخی از آنها نیز به صورت ویژه توجه خاصی به این مقوله داشته‌اند.
این شاعر اهل بیت (ع)بیان کرد: در آذربایجان که خاستگاه حکومت فراگیر و ملی شیعه است، شاعران زیادی به زبان‌های فارسی و ترکی آذری درباره نهضت عاشورا شعر سروده‌اند که سبک ویژه این دیار "نوحه" نامیده می‌شود.
محمدی، شاخص‌ترین چهره‌های شعر نوحه در مکتب ادبی آذربایجان را راجی، صراف، دخیل مراغه‌ای، حسینی متخلص به سعدی زمان، صحاف، ذهنی، ذهنی‌زاده، عابد و امثال این شاعران دانست.
وی، در خصوص آسیب‌شناسی برخی از اشعار نوحه نیز گفت: علت وجود این اشکالات ناشی از مواردی چون کم سوادی شاعران گذشته، پایین بودن معلومات عمومی جامعه از نظر مذهبی، عدم دسترسی به منابع معتبر تاریخی، استفاده از مضامین سبک، نقل تحریفات راه یافته به برخی مقاتل نامعتبر، استفاده از صناعات ادبی ضعیف در شعر، استفاده از بیان نامناسب و ذلت آمیز و مغایر با عظمت و شکوه و آزادگی حضرت سیدالشهدا (ع) و انصار با وفایش عنوان کرد.
محمدی، استفاده شعرا از منابع معتبر برای به تصویر کشیدن قیام حسینی را یکی از ضروریات مکتب نوحه‌سرایی در آذربایجان دانست و افزود: کانون شاعران مذهبی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بستر مناسبی برای این امر مهم فراهم کرده که با مراجعه به محافل آن می‌توان اشعار را از این آفات زدود.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول