اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سیاسی وزیر کشور:

رای‌گیری در 10 درصد حوزه‌ها‌ الکترونیکی می‌شود / قانون‌شکنان و هنجارشکنان جایی در انتخابات ندارند

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه رای‌گیری در 10 درصد حوزه‌ها‌ الکترونیکی می‌شود، گفت: قانون‌شکنان و هنجارشکنان جایی در انتخابات ندارند.

رای‌گیری در 10 درصد حوزه‌ها‌ الکترونیکی می‌شود / قانون‌شکنان و هنجارشکنان جایی در انتخابات ندارند
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید صولت مرتضوی عصر امروز در نشست خبری خود در سالن مهمانسرای گیت بوستان انتخابات را از مظاهر مردم سالاری و جمهوریت نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: به رغم تلاش‌های استکبار جهانی و فتنه‌گران، آخرین انتخابات که ریاست جمهوری خرداد ۸۸ بود با مشارکت ۸۵ درصدی و رای بالای ۴۰ میلیونی مردم برگزار شد و منتخب مردم ۲۵ میلیون رای را به خود اختصاص داد.
وی افزود: در دولت نهم چهار انتخابات مجلس، خبرگان رهبری، شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری برگزار شد که در هر چهار مرحله، افزایش مشارکت نسبت به دوره قبل مشهود و محسوس بود و پیش‌بینی می‌شود در انتخابات نهم مجلس هم نسبت به دوره قبل شاهد افزایش مشارکت مردم در این عرصه سیاسی اجتماعی باشیم.
رئیس ستاد انتخابات کشور استراتژی کلان در ستاد انتخابات کشور را اجرای قانون عنوان و تاکید کرد: نه رفتارهای فراقانونی را می‌پسندیم و نه بنا داریم از قانون تنزل کنیم. آنچه مصلحت نظام و مردم است قانون مداری است و که همگان باید به اجرای قانون التزام و اعتقاد داشته باشند و بستر را برای مشارکت حداکثری فراهم نمایند.
مرتضوی با اشاره برنامه ستاد انتخابات کشور برای برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای، تصریح کرد: به لحاظ افزایش دقت و مطمئن شدن صحت و افزایش سرعت در انتخابات مقرر شد از سیستم مکانیزه و الکترونیکی استفاده بیشتری نسبت به دوره‌های قبل شود.
به گفته وی، نرم افزاری در ستاد انتخابات کشور تهیه شده که قادر است انتخابات را به صورت رایانه‌ای اجرا کند و به لحاظ اطمینان‌بخشی بیشتر، در ۱۰ درصد حوزه‌ها رای گیری به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.
این مسئول ارشد در انتخابات مجلس نهم یادآور شد: فرایندهای احراز هویت کاندیدا‌ها افزایش یافته تا در عین سرعت، دقت هم افزایش یابد و به سه طریق سنتی، آفلاین و آنلاین احراز هویت‌ها انجام می‌شود تا خطا و اشتباه در شناختن واجدان شرایط رای به صفر برسد.
مرتضوی به داوطلبان توصیه کرد در چارچوب قانون عمل نمایند و قانون را سرلوحه قرار دهند و درعین حال اذعان داشت: تاکنون رفتارهای فراقانونی و خلاف قانونی چندانی گزارش نشده، عمدتا مربوط به فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغات پیش از موعد است که تذکرات داده شده و در فرصت مناسب به این تخلفات رسیدگی خواهد شد.
وی بالا رفتن مدرک تحصیلی کاندیدا‌ها و اعمال شرط داشتن فوق لیسانس از تهدیدات مشارکت حداکثری است و معتقد نیستیم که مدرک تحصیلی بالا‌تر ضامن توان مدیریتی و اجرایی بیشتر نماینده است با این وجود، از تمام کسانی که موثر در افزایش مشارکت به حضور در مجلس هستند دعوت می‌کنیم خود را عرضه کنند و به این تکلیف خود جامه عمل بپوشانند.
معاون سیاسی وزیر کشور قانون را بهترین ابزار برای تعیین صلاحیت‌ها دانست وگفت: هیئت‌های اجرایی که از خود مردم هستند نیز موظفند در چارچوب قانون به صلاحیت‌ها رسیدگی کنند و با ادله و استناد به قانون، موارد رد صلاحیت را گزارش دهند.
مرتضوی درباره حضور احزاب مختلف در انتخابات نهم گفت: هیچکس نگفته اصلاح‌طلبان حق ورود به عرصه انتخابات مجلس نهم را ندارند و هیچ خط و نشانی هم برای آن‌ها کشیده نشده اما قانون‌شکنان و هنجارشکنان و آن‌ها که واجد شرایط نیستند نباید ورود کنند.
وی تاکید کرد: فقط احزاب منحل شده (مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی) و وابستگان آن‌ها نمی‌توانند شرکت کنند اما دیگر تشکل‌های سیاسی قانونی باید از ظرفیت‌های به حق قانونی خود استفاده کنند و خود را معرض انتخاب قرار دهند.
طبق قانون هر ۱۰ سال یکبار دولت می‌تواند پیشنهاد افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا ۲۰ نفر را ارائه دهد بر همین اساس حدود شش ماه قبل پیشنهاد تقدیم مجلس شد اما یک فوریت آن رای نیاورد و پس از اصلاحاتی در کمیسیون، مجددا باید در مجلس مطرح شود در صورتی که تا قبل از صدور فرمان انتخابات، این لایحه تصویب شود، تعداد نمایندگان مجلس ۲۰ نفر افزایش خواهد یافت که یک نفر از آنان مربوط به خوزستان است.
براساس این گزارش، تاکنون ۲۹ انتخابات در کشور برگزار شده و سی امین انتخابات، مربوط به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که ۱۲ اسفند برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول