اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود ظرفیت تولید 4 هزار تنی؛

سالانه تنها 600 تن ماهی در یزد تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر امور شیلات و آبزیان استان یزد گفت: در حال حاضر تولید ماهی در استان یزد 600 تن است که در صورت استفاده از تنها 10 درصد از منابع آبی استان، این میزان باید به 4 هزار تن برسد.

سالانه تنها 600 تن ماهی در یزد تولید می‌شود
محمدعلی مبینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار کرد: با استفاده از تنها 10 درصد از منابع آبی استان یزد، امکان تولید 4 هزار تن ماهی در سال در این استان وجود دارد در حالی‌که هم‌اکنون تنها 600 تن ماهی در یزد تولید می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: از 720 هزار تن تولید شیلات در کشور، 320 هزار تن مربوط به آب‌های غیر‌ساحلی است.
مبینی افزود: اهمیت پرورش ماهی در آب‌های غیر‌ساحلی به صید بی‌رویه در دریا و مشکلات زیست محیطی باز می‌گردد.
وی تصریح کرد: در استان یزد 600 تن ماهی گرم آبی و سردآبی تولید می‌شود و تعهد سال جاری مدیریت امور شیلات استان، رهاسازی یک میلیون بچه ماهی سردآبی از نوع قزل‌آلا و 220 هزار بچه ماهی گرم آبی از نوع کپور، آمور و فیتوفاگ است.
مبینی عنوان کرد: در راستای عمل به این تعهد تاکنون قریب به 600 هزار قطعه ماهی سردآبی در 80 استخر رهاسازی شده است و امیدواریم تا نیمه آذر ماه به عنوان پایان مهلت به این تعهدات عمل کنیم.
وی در مورد مصرف سرانه ماهی در استان یزد اظهار کرد: میزان سرانه مصرف در استان یزد 6.5 کیلو و در کشور 7.5 کیلوگرم است.
مبینی خاطرنشان کرد: سرانه مصرف ماهی در جهان 12.5 کیلوگرم است و حتی برخی از کشورها مانند ژاپن سرانه مصرف 60 کیلویی دارند.
وی با اشاره به تلاش‌هایی که در استان یزد در مورد تولید ماهی صورت پذیرفته است، عنوان کرد: تولید ماهی تیلاپیا برای نخستین بار در سطح کشور در مرکز تحقیقات بافق آغاز شد و هم‌اکنون شاهد صید 6 هزار قطعه از این ماهی از یک استخر بخش خصوصی در این شهر هستیم.
مدیر شیلات استان یزد در مورد خصوصیات این ماهی افزود: این ماهی گرم آبی همه چیزخوار و سریع‌الرشد است و نیاز کمتری به اکسیژن دارد و با توجه به این خصوصیات و همکاری محیط زیست می‌توان آن را در تمام استخرها رهاسازی کرد و تحول عظیمی را در پرورش ماهی استان به وجود آورد.
وی در مورد برنامه‌های آینده شیلات استان یزد نیز اظهار کرد: با توجه به تفاهم به عمل آمده با واحد آب و خاک جهاد کشاورزی، مقرر شد تمام استخرهایی که ساخته می‌شود برای پرورش ماهی نیز مناسب‌سازی شده باشد و مورد استفاده بهینه قرار گیرد.
وی در مورد پرورش ماهی خاویار در استان یزد نیز افزود: از سال 87 تاکنون 9 هزار و 500 قطعه ماهی خاویاری 100 گرمی در بافق رهاسازی شده است و در چند روز گذشته ماهیانی به وزن 16 تا 18 کیلو برداشت شده است که بعد از تعیین جنسیت، ماهیان نر فروخته می‌شود و ماهیان ماده برای استحصال خاویار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی در مورد آینده پرورش ماهی در استان یزد اظهار کرد: در استان یزد 7 هزار منبع آبی اعم از چاه، چشمه و قنات وجود دارد که اگر تنها در 10 درصد از این منابع رهاسازی ماهی صورت بگیرد، شاهد تولید بیش از 4 هزار تن ماهی خواهیم بود که این امر توجه بیشتری را از جانب مردم و مسئولان می‌طلبد.
مبینی تأکید کرد: امیدواریم دولت با توجه به خشکسالی‌های اخیر و با اعتبارات دولتی وضعیت پرورش مکانیزه و خرید دستگاه‌های تصفیه آب را تقویت کند که به طور قطع این امر گام بزرگی در راستای افزایش تولید ماهی به عنوان بهترین منبع پروتئینی به حساب می‌آید.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول