اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه:

بهره‌برداران کشاورزی ابرکوه نیازمند حمایت بیشتر مسئولان هستند

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با وجود کمک‌های دولت به بخش کشاورزی، عمق فاجعه خشکسالی در ابرکوه بهره‌برداران بخش کشاورزی را نیازمند کمک‌های بیشتر کرده است.

بهره‌برداران کشاورزی ابرکوه نیازمند حمایت بیشتر مسئولان هستند
محمدعلی حاتمی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار داشت: تعداد قنات‌های شهرستان ابرکوه در سال 1350 حدود 91 رشته با دبی 800 لیتر در ثانیه بوده اما در حال حاضر تعداد قنوات به 39 رشته با دبی 250 لیتر در ثانیه رسیده است.
وی افزود: از این تعداد قنوات نیز 15 رشته در معرض خشک شدن است به طوری‌که در سال جاری آب چاه‌ها و قنوات دهستان فراغه که از پرآب‌ترین مناطق شهرستان ابرکوه بوده است، به شدت کاهش یافته و بعضی باغات و مزارع این دهستان با تانکر آبیاری می‌شوند.
حاتمی‌زاده یادآور شد: خشکسالی همچنین باعث طغیان آفاتی نظیر پسیل پسته و سوسک سر شاخه‌خوار در منطقه شده که این امر نیز باعث افزایش خسارات به کشاورزان شده است.
وی همچنین از کاهش تولید پسته به میزان 30 درصد در شهرستان ابرکوه خبر داد.
حاتمی‌زاده افزود: خشکسالی در سال‌های اخیر باعث کاهش شدید علوفه در مراتع و در نهایت افزایش هزینه تولید و در نتیجه کاهش تولید فرآورده‌های دامی شده است.
وی ادامه داد: از طرفی سوء تغذیه در واحدهای پرورش گوسفند و بز نیز زمینه شیوع بیماری‌های دامی را افزایش داده و تولیدمثل و زاد و ولد به طور چشمگیری کاهش یافته است.
حاتمی‌زاده یادآور شد: در بخش پرورش گاو شیری نیز کاهش تولید علوفه افزایش هزینه تولید را به دنبال داشته است و از آنجا که هزینه‌های تولید با درآمد واحدهای پرورش گاو شیری همخوانی ندارد، در آینده نزدیک از تعداد گاوهای شیری منطقه به شدت کاسته خواهد شد.
وی در مورد تأثیر خشکسالی بر زنبورداران نیز اظهار داشت: زنبورداران منطقه نیز به دلیل خشکسالی متحمل ضرر و زیان فراوان شده‌اند زیرا علاوه بر هزینه سنگین آذوقه دستی، دچار مشکلات دیگری از قبیل کاهش شدید تولید عسل، کاهش شدید درگیری شدید با بیماری‌های زنبور و هزینه درمان آنها شده‌اند.
به گفته حاتمی، در بخش پرورش طیور گوشتی نیز افزایش قیمت مواد اولیه موجود در جیره طیور، هزینه تولید مرغ را به شدت بالا برده که با قیمت مرغ همخوانی ندارد و از طرف دیگر در هنگام بروز خشکسالی شیوع بیماری‌های طیور نیز به دلیل خشکی هوا به مراتب بیشتر شده است.
وی افزود: هزینه آبرسانی سیار به برخی از واحدهای مرغداری نیز مشکلات را افزایش داده است.
حاتمی‌زاده خاطرنشان کرد: طی سالیان گذشته از سوی دولت کمک‌های بسیاری به بهره‌برداران کشاورزی صورت پذیرفته اما عمق فاجعه خشکسالی در استان یزد و شهرستان ابرکوه به گونه‌ای است که نمی‌تواند مشکلات بهره‌برداران را رفع کند و بهره‌برداران این بخش چشم انتظار کمک‌های بیشتر از جانب مسئولان هستند.
وی یادآور شد: عمق این فاجعه در شهرستان ابرکوه حتی علاوه بر بخش کشاورزی، شور شدن آب آشامیدنی مردم چند روستا را به دنبال داشته است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول