اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری سد سلولی و معبرکشتیرانی بالادست بهمنشیر خبر داد:

بهره‌برداری از نخستین سدسلولی ومعبرکشتیرانی خاورمیانه در خرمشهر

خبرگزاری فارس: مجری سد سلولی و معبرکشتیرانی بالادست بهمنشیر گفت: سدسلولی ومعبرکشتیرانی خاورمیانه برای نخستین بار در خاورمیانه نیمه نخست سال آینده در محدوده روستای منیخ خرمشهر برروی رودخانه بهمنشیر به بهره برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از نخستین سدسلولی ومعبرکشتیرانی خاورمیانه در خرمشهر
به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان به نقل از روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، علی ابوحمیدی اظهار داشت: عملیات طراحی و ساخت معبر کشتیرانی و پل متحرک بهمنشیر که از نیمه دوم سال 1388 آغاز شده، هم اینک از 75 درصد رشد فیزیکی برخوردار است.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با توجه به نقش سرمایه‌گذاری در منطقه و تبدیل جزیره آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند، تامین زیرساخت‌ها جزو اساسی‌ترین دغدغه‌های مسئولان بوده، افزود: با احداث و بهره‌برداری از سدهای سلولی و تغییر رویکرد آبیاری سنتی به شبکه آبیاری و زه کشی مدرن، گام بلندی در صنعت کشاورزی (32 هزار هکتار از اراضی آبادان و خرمشهر) و ایجاد اشتغال در منطقه برداشته خواهد شد.
مجری سد سلولی و معبر کشتیرانی بالادست بهمنشیر ادامه داد: احداث سد سلولی به عنوان مانعی مصنوعی به منظور جلوگیری از تداخل آب شور دریا و آب شیرین رودخانه، تامین آب خام (شرب، کشاورزی و صنعتی) جزیره آبادان و خرمشهر، جلوگیری از اتلاف انرژی و افزایش بازده تولید ایستگاه پمپاژ مارد به ظرفیت 120 مترمکعب بر ثانیه و عبور طغیان‌های فصلی، ایجاد معبر کشتیرانی سه منظوره نظامی، تجاری و گردشگری، احداث پل با مفصل چرخشی و توانایی تامین عبور بار ترافیک جاده‌ای و آبی و احداث سازه عبور ماهی در سد پایین دست و مارد از جمله اهداف اجرای طرح سدهای سلولی آبادان و خرمشهر به شمار می آید.
ابوحمیدی تصریح کرد: اجرای پروژه‌های چند منظوره نظیر احداث سدهای مخزنی با هدف تولید نیروی برق، کنترل سیلاب و آبیاری در رودخانه کارون و کشورهای همسایه (رودخانه های دجله و فرات) و همچنین ورود پساب‌های کشاورزی، شهری و صنعتی، باعث تغییر ویژگی‌های کمی و کیفی آب رودخانه های کارون و اروند شده است.
وی افزود: به این ترتیب خطری جدی منابع آب و اراضی زراعی منطقه، به خصوص حدود 4 میلیون اصله نخل در سطح جزیره آبادان را تهدید می کند.
ابوحمیدی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر محصولات این اراضی به شدت کاهش یافته و کشاورزی منطقه را تحت تاثیر قرار داده است، افزایش پیشروی آب شور دریا نیز مزید بر دلیل شده است.
مجری سد سلولی و معبرکشتیرانی بالادست بهمنشیر، در رابطه با اقدامات سازمان آب و برق خوزستان درخصوص حل مشکلات منطقه افزود: احداث نخستین سد سلولی در نیمه دوم سال 1385 با توجه به محدودیت‌های انتقال تکنولوژی در عرصه بین‌المللی با تکیه بر توان مهندسان ایرانی در معاونت طرح و توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان آغاز و عملیات ساختمانی آن در نیمه اول سال 1387 به پایان رسید.
در همین راستا با توجه به ضرورت تردد در رودخانه بهمنشیر، طراحی و ساخت معبر کشتیرانی و پل متحرک نیز در نیمه دوم سال 1388 به صورت قرارداد (EPC) در دستور کار قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: احداث سد و معبر کشتی رانی پایین دست بهمنشیر و مارد در منطقه چوئبده و مارد آبادان به عنوان حلقه‌های تکمیلی این طرح محسوب می‌شوند که با تکمیل پروژه فعلی کار احداث آنها نیز آغاز خواهد شد.
ابوحمیدی، اعتبار ساختمانی و تجهیزاتی پروژه سد سلولی و معبرکشتی رانی بالادست بهمنشیر را 160 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون افزون بر 75 میلیارد ریال از این مبلغ هزینه شده است.
این پروژه در محدوده شهرستان خرمشهر، روستای منیخ و روی رودخانه بهمنشیر واقع شده است.
پروژه سد سلولی و معبرکشتیرانی بالادست بهمنشیر از جمله پروژه‌های عمرانی سازمان آب و برق خوزستان محسوب شده که شرکت مهندسان مشاور مهاب قدس به عنوان مشاور و شرکت ساختمانی ژیان به عنوان پیمانکار، نظارت و اجرای آن را برعهده دارند.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول