اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استان مرکزی:

829 نفر در استان مرکزی به ناراحتی کلیه مبتلا هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استان مرکزی با اشاره به فرارسیدن هفته گرامیداشت حمایت از بیماران کلیوی، از ابتلای 829 نفر در استان مرکزی به بیماری کلیه خبر داد.

829 نفر در استان مرکزی به ناراحتی کلیه مبتلا هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، غلامرضا فتح‌آبادی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیماری کلیه یک بیماری بی‌صداست و به همین دلیل بیشتر مبتلایان به این بیماری تا زمان بروز نارسایی کلیه از بیماری خود مطلع نمی‌شوند و به موقع با اقدامات پیشگیرانه از بروز بیماری جلوگیری نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه تعداد بیماران کلیوی 1 به 10 است و 9 نفر دیگر هم از وضع کلیه‌های خود اطلاعی ندارند، تصریح کرد: آمارهای جهانی خبر از 500 میلیون بیمار کلیوی در جهان می‌دهد، این به معنای آن است که از هر 10 نفر به ظاهر سالم، یک نفر به نوعی مبتلا به یکی از انواع بیماری‌های کلیوی است
مدیرکل امور اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: اگر بر اساس این آمار بخواهیم در مورد کشورمان نظر بدهیم باید بگوییم بیش از 7 میلیون بیمار کلیوی در کشور وجود دارد که به ظاهر سالم هستند و از بیماری خود خبر ندارند که این امر می‌تواند به عنوان یک تهدید و خطر جدی برای جامعه مطرح شود.
فتح‌آبادی با اشاره به وجود 35 هزار بیمار دیالیزی در کشور گفت: در حال حاضر برای همین 35 هزار نفر بیمار دیالیزی و پیوندی که در کشور وجود دارد، امکانات کافی و استاندارد برای مراقبت از آنها موجود نیست و اگر این خیل عظیم از بیماران کلیوی به دیالیز یا پیوند احتیاج پیدا کنند، جامعه پزشکی دچار مشکلات بسیار زیادی خواهد شد.
وی اظهار کرد: در سال 80 جمعیت مبتلایان به بیماری‌های مزمن کلیه حدود 16 هزار نفر گزارش شده بود که این رقم در سال 86 به 32 هزار نفر افزایش یافت و برآورد می‌شود شمار مبتلایان  به بیماری نارسایی کلیه در سال 91 به 46 هزار و 359 نفر برسد.
دبیرکمیته حمایت از بیماران خاص استان مرکزی با بیان اینکه پیوند آخرین امید بیماران کلیوی برای بازگشت به زندگی تقریبا طبیعی است، افزود: یک سوم تا نیمی از بیماران کلیوی شرایط انجام پیوند را دارند، آمار رسمی کشور نشان می‌دهد سالانه نزدیک به 2 هزار و 300 مورد پیوند کلیه انجام می‌شود که از این تعداد فقط 595 مورد از طریق اهدای بیماران مرگ مغزی تامین می‌شود.
وی بیان داشت: در حال حاضر در کشور نزدیک به 19 هزار بیمار دیالیز خونی، 1300 بیمار دیالیز صفاقی داریم و بقیه بیمارانی هستند که در صف انتظار پیوند هستند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: در ایران رقم پیوند کلیه 24 مورد به ازای هر یک میلیون نفر است این میزان در خاورمیانه 2 مورد، در کشورهای توسعه یافته 20 تا 40 و در کشورهای در حال توسعه یک تا 2 مورد است.
به گفته وی علت اصلی بالا بودن آمار ایران در زمینه پیوند کلیه، مجاز بودن پیوند از فرد زنده است که در بسیاری از کشورهای دیگر جایز نیست.
فتح‌آبادی در خصوص وضعیت بیماران کلیوی در استان گفت: هم اکنون تعداد 829 بیمار کلیوی در استان داریم که 370 نفر از آنها بیمار پیوندی و 379 نفر از آنها دیالیزی و 80 نفر از آنها دچار نارسایی کلیه و تحت درمان می‌باشند.
وی تعداد دستگاه‌های دیالیز در استان را 101 دستگاه برشمرد و خاطر نشان کرد:  10 مرکز دیالیز در سطح استان وجود دارد و با توجه به تعداد بیماران دیالیزی در استان و شاخص‌ 4 بیمار به 1 دستگاه دیالیز، استان با کمبود تخت دیالیز مواجه نیست، اما با توجه به اینکه استفاده از دستگاه‌های قدیمی منجر به ایجاد عوارضی برای بیماران می‌شود، باید این مراکز به دستگاه‌های استاندارد جدید تجهیز شوند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: همچنین در مرکز ولیعصر کمبود فضا برای نصب دستگاه‌ها وجود دارد که طی هماهنگی‌های به عمل آمده  در فضای در حال ساخت بیمارستان امیرکبیر این مشکل برطرف شود، همچنین قرار است  چند دستگاه دیالیز در بیمارستان قدس نیز نصب و راه‌اندازی شود.
فتح‌آبادی اظهار داشت: هرچند که متولی امر درمان در کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و سیاست‌های بهداشتی و درمانی توسط این وزارتخانه تدوین می شود، اما لازم است سازمان‌های غیردولتی با بهره گیری از کمک‌های مردمی برای بهبود وضعیت سلامت کشور از جمله بهبود وضع بیماران کلیوی تلاش کنند که در این راستا در استان مرکزی نیز دو انجمن غیردولتی در راستای حمایت از این بیماران در شهرهای اراک و ساوه فعالیت می‌کنند.
وی تصریح کرد: این انجمن‌ها در راستای حمایت از بیماران کلیوی خدماتی نظیر ارائه خدمات پزشکی رایگان به بیماران، ارائه کمک‌های نقدی و  غیرنقدی به بیماران کلیوی، خدماتی نظیر ارائه خدمات پزشکی، رایگان به بیماران، ارائه کمک‌های نقدی و غیرنقدی به بیماران نیازمند، مساعدت‌های مالی، معرفی اهدا کنندگان کلیه به مراجع ذی‌ربط، برگزاری کلاس‌های آموزشی در راستای پیشگیری قبل از درمان و.. را ارائه می دهند.
دبیرکمیته حمایت از بیماران خاص استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه انجام برنامه غربالگری می‌تواند دستگاه‌های حوزه سلامت را در چگونگی برنامه‌ریزی برای پیشگیری از این بیماری کمک کند، انجمن کلیوی ساوه نیز این مهم را در دستور کار خود قرارداده و مقدمات کار فراهم شده تا با تعامل نهادها و ارگان ها ذی‌ربط، برنامه غربالگری سلامت کلیه برای دانش‌آموزان انجام گیرد.
وی تاکید کرد: هفته حمایت از بیماران کلیوی فرصت بسیار مناسبی است تا نهادهای دولتی و مردمی به مشکلات بیماران کلیوی بپردازند، مشکلاتی که حل آن فراتر از اختیارات دولتی است و اساسا در موارد بسیاری درمانی نیست و مداخلاتی فراتر از قوانین و اعتبارات دولتی را طلب می‌کند که آن هم حمایت‌های اجتماعی قلمداد می‌شود.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول