اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه:

انرژی‌های نو از فاکتور‌های استراتژیک کشور است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت: مردم ما بر دریایی از منابع فسیلی نشسته‌اند و تنوع منابع انرژی یکی از فاکتورهای استراتژیک قدرت و انعطاف هر کشور است.

انرژی‌های نو از فاکتور‌های استراتژیک کشور است
علیرضا دودمان‌تیپی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد:‌ طی چند سال اخیر در کشور، تلاش‌هایی در مورد انرژی‌های نو صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: مردم ما بر دریایی از منابع فسیلی نشسته‌اند اما به هر تقدیر تنوع منابع انرژی یکی از فاکتورهای استراتژیک قدرت و انعطاف هر کشور است.
دودمان‌تیپی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در بحث انرژی‌های نو‌ خاطرنشان کرد: ایجاد مرکزی برای تحقیقات و ساخت واحد‌های کوچک مولد انرژی مورد نظر بوده، اما تاکنون در کشور توجه جدی و سیستماتیک به آن نشده است.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه تنوع اقلیمی و جغرافیایی استان کرمانشاه را مناسب ارزیابی ‌و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت استان کرمانشاه در تنوع اقلیمی و امکان ایجاد سایت‌های تحقیقاتی و پایلوت اولیه در نقاط مختلف استان، ایجاد این مرکز در استان دارای توجیه جغرافیایی نیز است.
این مقام مسئول اضافه کرد: فناوری استحصال انرژی بادی و خورشیدی در کشور وجود دارد.
دودمان‌تیپی افزود: سازمان انرژی‌های نو ایران، سانا، کارهای خوبی در زمینه انرژی بادی و خورشیدی انجام داده است، توربین‌های 660 کیلوواتی هم‌اکنون با فناوری بومی در حال تولید هستند و نیروگاه‌های منجیل و چند نیروگاه کوچک دیگر نیز هم‌اکنون در حال تولید هستند.
وی ادامه داد: در زمینه ساخت واحد‌های مولد خورشیدی نیز چند واحد تولیدی نیمه فعال در کشور وجود دارد.
دودمان‌تیپی‌ سیاست فعلی دولت در زمینه ایجاد واحدهای تولید انرژی‌های نو را به صورت مجتمع اعلام کرد و گفت: هر چند آهنگ رشد، تولید و ساخت این نیروگاه‌ها چندان سریع نیست، اما باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه ادامه داد: یکی از استراتژی‌هایی که در سطح دنیا به آن توجه شده، ایجاد واحد‌های مولد انرژی خانگی در ابعاد کوچک است.
وی مزایای واحد‌های مولد انرژی خانگی را اینگونه اعلام کرد: اول اینکه هزینه این واحد‌ها بین خود مردم تقسیم می‌شود، دوم محل تولید و مصرف یکجا بوده و هزینه‌های کلان انتقال انرژی و تلفات را از بین می‌برد و سوم با استفاده از این روش در کوتاه مدت و حداکثر میان مدت، هزینه اولیه خرید و نصب تجهیزات با توجه به کاهش مصرف انرژی از شبکه جبران می‌شود و این یک عامل مشوق برای همگانی شدن این واحد‌ها خواهد بود.
دودمان‌تیپی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی کرمانشاه با هدف طراحی و تولید واحدهای مولد انرژی خانگی ارزان قیمت، کار‌های مطالعاتی و تحقیقاتی خوبی را انجام داده است.
وی ادامه داد: در این راستا یک واحد مولد 500 وات انرژی بادی در دانشگاه صنعتی کرمانشاه ساخته شده است.  
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه خاطرنشان کرد: با توجه به فناوری ساخت اجزای این واحدها‌، مرکز انرژی‌های نو دانشگاه صنعتی کرمانشاه به سمت تولید صنعتی این واحدها در کوتاه‌مدت پیش می‌رود و واحد فعلی ساخته شده در محیط انعطاف‌پذیر برنامه متلب، سیمولینک، مونیتورینگ و کنترل شده و برای کاربردهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
وی گفت: در فاز بعدی، ساخت یک مولد بادی یک کیلوواتی با خروجی متناوب سازگار با برق شهر هم‌اکنون در دست اجراست و انتظار می‌رود تا پایان سال 90 در سایت دانشگاه نصب شود.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول