اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اداره ارشاد قزوین:

وضعیت اسفبار مطالعه در قزوین

خبرگزاری فارس: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در تشریح وضعیت مطالعه در قزوین که یکی از حوزه‌های عملکردی و شاخص ارشاد است اذعان کرد: این خیلی فاجعه است که باسوادهای استان مطالعه نداشته باشند، این زیبنده جوانان و ملت ما نیست که میزان سرانه مطالعه در کشور پایین باشد؛ سرانه مطالعه هر فرد در استان روزی سه دقیقه است.

وضعیت اسفبار مطالعه در قزوین
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمد حسین شفیعی‌ها بعد از ظهر امروز در نخستین همایش استانی نهضت ملی مطالعه مفید که در سالن سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد بیان کرد: یک جامعه‌ای با چنین فرهنگ عمیق و پر مایه و با چنین جمعیت، دین و رهبری که با قاطعیت می‌توان، گفت از پرمطالعه‌ترین افراد جامعه هستند ولی سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است.
وی ادامه داد: متأسفانه به واسطه بناهای استعماری که از گذشته دور بر ملت ما اِعمال شده اکنون در این زمینه ( مطالعه) دچار چنین وضعیتی هستیم.
 
* غفلت راهی برای استیلای استعمار
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین اظهار کرد: اگر چه بحث کتاب بحث فرهنگی است ولی متأسفانه نگاه استعماری نیز در این مقوله وارد شده چرا که استعمار در جایی معنا پیدا می‌کند و محقق می‌شود که ملتی به خواب رفته و غافل باشند و آن ملتی به خواب می‌رود که اهل کتاب و مطالعه نباشد.
وی اضافه کرد: مطالعه چیزی جز دانستن همه آن چیزی که گذشتگان آنها را فهمیدند و دیدند و تجربه کردند نیست و اگر جامعه‌ای مطالعه داشته باشد همه این چیزها را خواهد فهمید و هیچ وقت زیر بار زور نخواهد رفت.
شفیعی‌ها گفت: اگر امروز در دنیا می‌بینیم که بخش اعظمی تحت ظلم قرار دارند ناشی از این معناست که سلطه جویان نگذاشته‌اند ملت‌ها بیدار شوند و یا به معنای کامل‌تر اهل مطالعه باشند.
وی عنوان کرد: وقتی بیداری اتفاق افتاد سلطه را رد خواهند کرد مانند امروز که می‌بینیم ترفند استکبار به واسطه جنبش‌های بیداری اسلامی و تحرکات دنیای غرب نقش برآب شده و در واقع همه تحرکات و جنبش‌ها در سایه آگاهی و بصیرت رخ داده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین اظهار کرد: این نشان می‌دهد تغییر وضعیت فرهنگی در دنیا رخ داده است و این همانی است که در 30 سال پیش برای ملت ما اتفاق افتاد.
وی بیان کرد: کتاب رمز حیات یک ملت است و شور و شوق فرهنگی ناشی از کتابخوانی است و اگر ملتی اهل کتاب نباشد به خمودگی دچار شده و این بسیار بد است.
شفیعی‌ها ادامه داد: از ضعف‌ها و آسیب‌های کشور ما در همین زمینه مطالعه است و این سرمایه‌گذاری باید در آموزش و پرورش شکل گیرد چرا که این دوران، دوران پذیرش و سرشار از گرفتن مطالب است.
وی افزود: بستر این نهضت عظیم دست شما دانش‌آموزان و معلمان شماست که مشوقان شما هستند و به طور یقین معلمی که اهل مطالعه شود روی دانش‌آموزان نیز تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین توضیح داد: کتاب سرمایه و منبع اطلاعات و مجموعه ارزشمندی است که تمام تجربیات گذشتگان را در خود جمع کرده و ما می‌توانیم حسرتی که برای عمر گذشته‌مان می‌خوریم را با خواندن کتاب بازیابی کنیم.
وی تأکید کرد: باید به این معنا برسیم که طراوت و شادابی یک جامعه به اهل مطالعه بودن است و اگر جامعه‌ای اهل کتاب نبود جامعه آسیب‌زا است چرا که کمال انسان به رشد است و رشد نیز با کسب دانش حاصل می‌شود.
 
* راه توسعه از مطالعه و کسب دانش می‌گذرد
شفیعی‌ها اعلام کرد: اگر از جنبه مادی هم به موضوع مطالعه و کتاب نگاه کنیم می‌بینیم که کشورهای توسعه یافته ترقی خود را مدیون مرور کتاب‌ها و دانش گذشتگان هستند.
وی افزود: در قرون وسطی که دوران بسیار دوری هم نیست به طور دقیق همان دورانی است که جامعه اسلامی و مشرق زمین در اوج بود؛ کشورهای به ظاهر پیشرفته و غربی امروزه در اوج نادانی و تاریکی به سر می‌بردند اما با تحولی که رخ داد ناگهان در بین آنها یک بیداری شکل گرفت که البته این بیداری کامل نبود و خسران زیادی به جهان وارد کرد.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان قزوین اضافه کرد: با این تحول فهمیدند که این خواب و غفلت چه آثاری را برای آنها دارد و شروع به ترجمه کتاب‌های دانشمندان اسلامی کردند و در یک پروسه زمانی هم عقب‌ماندگی مطالعاتی خود را برطرف کردند و هم با جریان استعماری کشورهای شرقی را به خواب بردند که محصولش این شد که از لحاظ علوم مادی پیشرفت کردند.
وی خاطرنشان کرد: البته غربی‌ها کار شاقی نکردند بلکه به نظام طبیعت و نظام خلقت بازگشتند و فهمیدند که رشد در سایه تحقیق و پژوهش است که این همان نظام خلقت است.
شفیعی‌ها عنوان کرد: کشورهایی عقب ماندند که به این سنت‌های الهی عمل نکردند که البته بسیاری از این کشورها توسط استعمارگران فریب خوردند، کسی که اهل مطالعه باشد و تجربیات گذشتگان را بخواند فریب نخواهد خورد.
وی گفت: این زیبنده جوانان و ملت ما نیست که میزان سرانه مطالعه در کشور پایین باشد؛ آن چیزی که موجب تحول می‌شود مطالعه غیر درسی است، باید شرایطی را ایجاد کنیم که مردم جامعه ما نسبت به مطالعه احساس نیاز کنند.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان قزوین ادامه داد: طبق آخرین آمار که در رابطه با وضعیت مطالعه مطالب غیر درسی در استان ارائه شده وضعیت خوبی نیست طبق این آمار میزان باسوادهای استان 80 درصد و میزان بی‌سوادان و یا کم سوادان 20 درصد است که طبق این آمار بیش از 55 درصد باسوادان در طول یک سال مطالعه غیر درسی داشتند و 44 درصد مطالعه غیر درسی نداشته‌اند و این خیلی فاجعه است که باسوادهای استان مطالعه نداشته باشند.
وی یادآور شد: حدود 20 درصد از این افراد باسواد در سال گذشته به طور متوسط در هر هفته کمتر از دو ساعت کتاب غیر درسی مطالعه کرده‌اند و با جمع‌بندی این آمار به این نتیجه می‌رسیم که سرانه مطالعه در استان در هفته یک ساعت و 46 دقیقه است یعنی روزی سه دقیقه سرانه مطالعه هر فرد در استان می‌شود که آمار خوبی نیست.
در پایان این همایش از دانش‌آموزان برتر کتابخوان و کتابدار فعال مدارس و معلمان اثرگذار در کتابخوانی دانش‌آموزان تجلیل شد.
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول