اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد:

پیگیری طرح سوال از رئیس جمهوری در این هفته

خبرگزاری فارس: نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرح سوال نمایندگان از رئیس جمهوری در هفته جاری پیگیری می‌شود.

پیگیری طرح سوال از رئیس جمهوری در این هفته
عبدالله کعبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: نمایندگانی که طرح سوال از رئیس جمهوری را امضا کرده‌اند در هفته جاری آن را پیگیری می‌کنند و جلسه‌ای بررسی موضوع نمایندگانی که قانع شده‌اند و امضا‌هایشان را پس گرفته‌اند، برگزار می‌شود.
وی تاکید کرد: نمایندگانی که طرح سوال را امضا کرده‌اند قطعا برای به نتیجه رسیدن آن پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.
نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسان در تعداد امضا‌ها تصریح کرد: گاهی این امضا‌ها کمتر از حد نصاب می‌شود اما در حال حاضر بیش از ۷۰ نفر طرح سوال از رئیس جمهوری را امضا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه احتمالا نمایندگانی که امضاهای خود را پس می‌گیرند محظوراتی دارند، افزود: نمایندگانی که مطالبات و سوالاتشان با ابهام روبه روست و هنوز پاسخشان را دریافت نکرده‌اند در حال پیگیری این طرح هستند.
عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مورد دلیل تاخیر در عدم وصول این طرح از سوی هیئت رئیسه مجلس گفت: روزی که هیئت رئیسه می‌خواهد طرح را اعلام وصول کند، با انصراف تعدادی از دوستان، طرح از حد نصاب می‌افتد؛ البته در ابتدا هیئت رئیسه تعلل کرد و در حالی که تعداد امضا‌ها بیش از ۷۰ بود در آن زمان اعلام وصول نشد.
وی شائبه طرفداری هیئت رئیسه از دولت را برای عدم وصول طرح سوال از رئیس جمهوری رد کرد و افزود: شاید هیئت رئیسه به دلیل مسائل و مصلحت‌هایی اعلام وصول نکرده است.
به موجب ماده ۱۹۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، براساس اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسى، درصورتى که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکى از وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال خود را به‏طور صریح و روشن و مختصر همگى امضا و به رئیس مجلس تسلیم کنند.
رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصى ارجاع مى‏نماید، کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفى شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سؤال‏ کنندگان تشکیل جلسه دهد، در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضى را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.
پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس (که سؤال را امضا کرده‌اند) از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال آنان را قرائت و فوراً براى رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار مى‏گیرد.
همچنین در ماده ۱۹۷ آیین نامه آمده است: رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سؤال در جلسه علنى مجلس حضور یابد و به سؤال مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شوراى اسلامى. مدت طرح سؤال از طرف نماینده منتخب سؤال‏کنندگان حداکثر پانزده دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت خواهد بود.

* اعلام وصول استیضاح وزیر نیرو
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد طرح استیضاح از وزیر نیرو گفت: این طرح در هفته جاری از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول می‌شود.
کعبی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان این طرح را امضا کرده‌اند.

* جمع آوری مستندات برای تحقیق از پتروشیمی‌ها
نایب رئیس کمیته تحقیق و تفحص از پتروشیمی‌ها با تاکید بر اینکه این طرح از سوی این کمیته در حال پیگیری است، گفت: مستنداتی در حال جمع آوری است و به دنبال این هستیم که با مدارک و مستندات از انحراف این سیستم جلوگیری کنیم.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشترین واحدهای پتروشیمی در خوزستان قرار دارد، نمایندگان این استان در مجلس درخواست تحقیق و تفحص را ارائه کرده‌اند و معتقد هستند مسائل این صنعت باید در استان پیگیری شود.
کعبی تحقیق و تفحص، طرح سوال، تذکر و استیضاح را روند عادی کار مجلس و از وظایف نمایندگان مردم عنوان و تصریح کرد: اگر نگوئیم سوء مدیریت اما ضعف مدیریت و گاهی نیز انحراف از برنامه‌ها در پتروشیمی‌ها وجود دارد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول