به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدجعفر غفرانی روز گذشته در سومین همایش ملی ناتوی فرهنگی در دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه موضوع مدل آموزش و پرورش غربی راهکاری برای توسعه اهداف ناتوی فرهنگی است، اظهار کرد: افراد مؤمن و با تقوا ظاهربین نیستند و به مسائل مختلف مفهومی مینگرند.
وی افزود: میزان تکامل، سعادت و سلامت هر مخلوقی بستگی به میزان شکوفایی و رشد استعدادهای بالقوه اوست و طبق آیات قرآن انسان کافر استعدادهای بالقوه خود را دائماً مورد انکار قرار داده و استفاده نمیکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه هدایت انسان با سایر مخلوقات متفاوت است، خاطرنشان کرد: هرانسانی در معرض تعالی و تنزل قرار گرفته است و باید برای رهسپاری به سمت کمال ابتدا خیر را شناخت و سپس آن را برای اجرا گزینش کرد.
وی تصریح کرد: خداوند حکیم برای اینکه انسان قدرت تشخیص حق از باطل، خیر و شر، زشتی و زیبایی را داشته باشد در وجود او نخستین و سالمترین مخلوق خود را به نام عقل یا رسول باطنی قرار داده است.
غفرانی در ادامه با بررسی برخی خلاءهای موجود در سیستم آموزش و پرورش ایران گفت: توجه صرف به خواندن و نوشتن و عدم یادگیری مفهوم و معنای کلمات، زمینهسازی به منظور فرار مغزهای ایرانی به خارج کشور و عدم تولید علم از جمله معضلات این نهاد تربیتی به شمار میآید.
وی با بیان اینکه علاقه به هر چیزی زودگذر و پایانپذیر است، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 70 درصد از دانشجویان از رشتهای که تحصیل میکنند، راضی نیستند چراکه صرفاً بر اساس علاقه زودگذر انتخاب رشته کردهاند و با رشته دانشگاهی خود مأنوس نبودهاند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: نظام استکبار به منظور القای فرهنگ فاسد خود مدارس و دانشگاههای امروزی را تأسیس کرد که ملاک ارزش، شخصیت، توسعه هر فرد، شرط احزار مشاغل سیاسی و درآمد را تنها داشتن مدرک میداند.
وی با برشمردن مؤلفههای نادرست آموزشی در مکانیزم آموزش و پرورش غرب اذعان کرد: مقایسه خود با دیگران، خود برتر بینی، رقابت با دیگران و تحریک حسادت، دانش افزایی بیهوده برای تبدیل آیات به پدیدهها، معتاد کردن افراد به عادتهای گفتاری و رفتاری، جایگزینی مدرک به جای درک و مهارت، از خود بیگانگی، نهادینه کردن حدس و احتمال به جای تفکر، دنیا طلبی، معنویت زدایی و جایگزینی کسب و توسعه به جای شکوفایی از جمله عوامل نادرست در این سیستم هستند.
غفرانی در ادامه افزود: گسترش مصرفگرایی، اسراف، ریا، طمع، تقلب، رشوه، کلاهبرداری، خشونت، هرزگی، خانواده گریزی و حریمشکنی از جمله اهداف ناتوی فرهنگی غرب در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران تلقی میشود.
وی تأکید کرد: مهمترین عامل در بیهویتی، بدحجابی و بیحیایی عدم خودشناسی است که باید این درس در کنار دشمنشناسی در مراکز تربیتی صورت بگیرد.
استاد دانشگاه تهران در پایان اظهار کرد: غفلت از تدبر، تفکر و شعور، ضرورت مردم دوستی و غفلت از شأن و مقام زن در سیستم آموزشی غرب معضلی بزرگ محسوب میشود که باید جامعه ایران از پذیرفتن این الگو تبری بجوید.
انتهای پیام/آ20
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.