اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی خبر داد:

ثبت ملی آیین منحصر به فرد سقایی همدانی‌ها

خبرگزاری فارس: دبیر نهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی گفت: در این اجلاس ضمن تجلیل از پیرغلامان حسینی آیین سقایی منحصر به فرد همدانی‌ها نیز به ثبت ملی می‌رسد.

ثبت ملی آیین منحصر به فرد سقایی همدانی‌ها
مهدی دهقان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه اجلاس بین‌المللی تجلیل پیرغلامان حسینی در روزهای 26، 27، 28 و 29 آبان ‌ماه به میزبانی همدان برگزار می‌شود، اظهار کرد: به واسطه اجلاس بین‌المللی پیرغلامان بیش از 400 پیرغلام از سراسر کشور ایران و 40 مداح سرشناس از 14 کشور جهان نظیر لبنان، پاکستان، آرژانتین، سوئد، غنا، عمان، تاجیکستان و آذربایجان مهمان دارالمؤمنین همدان می‌شوند.
وی با بیان اینکه در اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی 21 پیرغلام تجلیل می‌شوند، تصریح کرد: 15 نفر از برگزیدگان ایرانی، پنج نفر مداح سرشناس خارجی و یک نفر نیز به عنوان پیرغلام پیرغلامان است که در قید حیات نیست.
دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در ارتباط با شرایط انتخاب پیرغلامان نیز با بیان اینکه پیرغلامان برگزیده از یک شرایط 12گانه برخوردار هستند، گفت: این افراد حتماً باید بالای 70 سال سن داشته و بیش از 2 هزار بیت شعر اهل بیت و اشعار آیینی حفظ باشند.
وی عنوان کرد: پیرغلامان حسینی باید بیش از 40 سال از عمر خود را در زمینه خدمت به هیئت حسینی و نیز نهضت عاشورایی فعالیت کرده باشند.
دهقان با تأکید بر اینکه پیرغلامان باید مبدع سبک خاصی در حوزه مداحی باشند، افزود: پیرغلامان برگزیده علاوه بر شرط تألیف کتاب در زمینه نهضت عاشورا باید دارای شرط اصلی مورد اعتماد بودن مردم منطقه خود نیز باشند.
وی با بیان اینکه امر استقبال از مدعوین این اجلاس ساعت 16:30 در محل امامزاده عبدالله همدان صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: افتتاحیه این اجلاس روز جمعه ساعت 8:30 صبح در سالن شهدای استاندار همدان برگزار می‌شود و مدعوین در نماز جمعه شرکت می‌کنند.
دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی افزود: پس از مراسم افتتاحیه، دو کارگاه آموزشی برای مدعوین اجلاس با عناوین "ساختارشناسی مداحی" و "تحریفات روضه" در محل استانداری همدان نیز برگزار می‌‌شود.
وی با اشاره به اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد 14 معصوم همدان با حضور مدعوین اجلاس پیرغلامان افزود: پس از این نماز همایش مشترکی بین هیئات مذهبی استان همدان با پیرغلامان کشوری و بین‌الملی با سخنرانی امام جمعه همدان و رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.
دهقان بیان کرد: روز شنبه 28 آبان ماه، کارگاه تدوین منشور منویات مقام معظم رهبری در آیین ستایشگری اهل بیت (ع) برای پیرغلامان و مدعوین در محل سالن شهدای استانداری برگزار می‌شود.
وی در پایان با بیان اینکه مراسم اختتامیه اجلاس پیرغلامان روز شنبه 28 آبان ماه در محل مسجد دانشگاه بوعلی‌سینای همدان برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم ضمن تجلیل از پیرغلامان حسینی آیین سقایی منحصر به فرد همدانی‌ها نیز به ثبت ملی می‌رسد.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول