اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

فارس گزارش می‌دهد؛

توسعه طرح فاضلاب جاسک در ایستگاه نخست

خبرگزاری فارس: در حالی که مدت‌ها از زمان اعلام لزوم و اهمیت اجرای طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر بندری جاسک می‌گذرد، مسئولان آبفای هرمزگان در جدیدترین اظهارنظر خود در این مورد از آغاز اقدامات در راستای تهیه اسناد و پیگیری اخذ مجوز اجرای طرح به روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی خبر می‌دهند.

توسعه طرح فاضلاب جاسک در ایستگاه نخست
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، شهرهای ساحلی و بندری به دلیل مجاورت با اکوسیستم خاص دریایی در حوزه پساب‌ها و زباله‌ها معمولا در اغلب کشورها به طور ویژه دیده می‌شوند.
در کشور ما نیز طی دهه‌های اخیر پیرو طرح‌های سابق اقداماتی ارزنده در این راستا صورت گرفته است که در نوع خود قابل توجه است.
در عین حال بعضا این امر در مورد برخی از شهرها همانند بندرعباس،‌ قشم، لنگه و یا جاسک در استانی همانند هرمزگان آن گونه که باید انتظارات را برآورده نکرده و نه تنها دستگاه‌های مربوطه نتوانسته‌اند در این راستا رضایت مشترکان و شهروندان را جلب کنند بلکه دستگاه‌های زیست محیطی نیز مدام انتقادات خود را روانه نوع عملکرد دستگاه‌ مربوطه در امر ساماندهی فاضلاب‌ها، پساب‌ها و حتی زباله‌ها می‌کنند.
طرح فاضلاب شهر بندری جاسک نیز از جمله پروژه‌هایی است که با تاکنون با فراز و نشیب‌های متعددی در عمر خود و از زمان طرح که چندین سال از آن می‌گذرد تاکنون بوده است.
مدیر عامل آبفای هرمزگان در تازه‌ترین اظهار نظر خود پیرامون طرح فاضلاب جاسک که یکی از شهرهای بزرگ هرمزگان به شمار و از نظر محیط زیستی دارای موقعیتی خاص است، اظهار داشته است: به منظور جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در طرح فاضلاب جاسک اقداماتی از جمله تهیه اسناد و پیگیری اخذ مجوز اجرای طرح به روش‌های B.o.t و فاینانس صورت گرفته است.
حسین خادمی با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح فاضلاب جاسک از سال 89 آغاز شده افزود: اعتبار مورد نیاز در راستای اتمام این طرح چهار میلیارد تومان است که اعتبار تخصیصی تا پایان سال 89، مبلغ 1.5میلیارد تومان است.
وی اعتبار مورد نیاز به منظور اجرای این طرح در سال 90 را نیز بیش از 2 میلیارد تومان برآورد و ادامه داد: افق این طرح برای سال 1415 با جمعیت چهل و شش هزار  نفر تعریف شده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان بیان کرد: طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب مسکن مهر در شهر جاسک نیز هفت کیلومتر است و تاکنون شش کیلومتر از این شبکه اجرا شده است.
وی تصریح کرد: با تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب مسکن مهر جاسک و احداث سپتیک‌های مرتبط جمعیتی معادل هفت هزار و 200 نفر زیر پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب در این شهرستان قرار می‌گیرند.
به گفته خادمی عملیات اجرایی فاضلاب مسکن مهر در جاسک در راستای همسان‌سازی با طرح اصلی شبکه فاضلاب این شهر صورت گرفته و در راستای بهره‌برداری تعاونی‌ها لازم است که به طور موقت این قسمت از شبکه تا زمانی که تصفیه خانه و ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب احداث می‌شود به سپتیک‌های مرکزی و دفع پساب مرتبط شود.
این مقام مسئول در خصوص دلایل ضرورت اجرای طرح فاضلاب این شهرستان نیز اظهار داشت: بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی، وجود مشکلات متعدد در محیط زیست شهری، از جمله  ضرورت‌های اجرای این طرح است.
وی اثر دفع فاضلاب بر کیفیت آب شرب، استفاده مجدد پساب در کشاورزی، تامین یک منبع آب قابل دسترسی و دائمی و جلوگیری از آلودگی محیط با توجه به ساحلی بودن شهر را نیز از دیگر ضرورت‌های اجرای این طرح بیان کرد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تصریح کرد: تصفیه خانه فاضلاب جاسک در دو مدول طراحی و اجرا می‌شود که دارای ظرفیت چهار هزار و 320 متر مکعب در شبانه روز است.
خادمی کمبود اعتبار، نبود نقشه تاسیسات زیر بنایی آب و برق و بافت قدیمی برخی محلات و بالا بودن سطح آب زیر زمینی و دور بودن از مرکز استان در راستای تامین مصالح مورد نیاز را از جمله مشکلات عمده اجرای این طرح عنوان کرد.
همچنین جواد منصوری نماینده مجری طرح‌های  فاضلاب استان هرمزگان نیز پیشرفت کلی طرح فاضلاب جاسک را 10 درصد اعلام کرده است.
وی افزوده: هفت کیلومتر از شبکه جمع آوری فاضلاب و دو کیلومتر کلکتور اصلی و خط انتقال فاضلاب اجرا شده و پیش بینی می‌شود اجرای کل طرح در صورت تامین اعتبارات لازم چهار سال به طول انجامد.
جاسک در شرقی‌ترین نقطه هرمزگان قرار دارد.
========
امیرحسین توانگر
========
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول