اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل امور شیعیان مجمع جهانی اهل بیت(ع):

غدیر ایستگاهی میان نبوت و امامت است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور شیعیان مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: غدیر در جاده تاریخ ایستگاهی است میان نبوت و امامت که از پایان عصر نبوت و آغاز عصر وصایت و امامت خبر می‌دهد.

غدیر ایستگاهی میان نبوت و امامت است
حجت‌الاسلام حسینعلی نقده‌دوزان امروز در گفت­وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک عید غدیر اظهار کرد: این روز بزرگ در روایات ما به عید الله­اکبر تعبیر شده و طبعا اتفاق بسیار مهمی در حوزه تاریخ بشری در این روز رقم خورده است.
وی ادامه داد: در این روز سلسله نبوت به پایان رسیده و عصر وصایت و خلافت آغاز شده و تا آخرین روز حیات بشر ادامه خواهد داشت.
مدیرکل امور شیعیان مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه غدیر در جاده تاریخ ایستگاهی است میان نبوت و امامت، عنوان کرد: حقیقت تمام ادیان الهی یکی است و تنها به تناسب زمان و مکان تفاوت­هایی در روش این ادیان وجود دارد.
وی گفت: در روز غدیر نبوت برای همیشه در تاریخ تمام ادیان الهی به پایان رسیده و عصر امامت آغاز شده است.
نقده‌دوزان بیان کرد: در عید غدیر اکمال دین و اتمام نعمت الهی به تمام بندگانش با ناامیدی دشمنان همراه شد و از آن روز  شیاطین نخواهند توانست در دین اسلام انحرافی ایجاد کنند.
وی عنوان کرد: از طرفی این روز نسبتی هم با امام علی(ع) دارد که پس از پیامبر(ص) بزرگ‌ترین و اشرف تمام موجودات عالم به حساب می­آید.
مدیرکل امور شیعیان مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: از طرف دیگر این موضوع ارتباط با مسئله حکومت و زمامداری در جامعه اسلامی داردکه پیام مهمی را در زمینه اهمیت این موضوع به مسلمانان می­دهد.
وی افزود: غدیر روزی بود که پیامبر(ص) در آن صحرا طی یک خطبه گویا و رسا، حضرت علی(ع) را به وصایت و خلافت پس از خود منصوب کرد.
نقده‌دوزان خاطرنشان کرد: اگر امیرالمومنین(ع) در طول سال­های خلافتشان به این نکته تاکید نکرده و صحابه پیامبر(ص) را شاهد نگرفته بودند، شاید امروز اثری از این واقعه در تاریخ اسلام نمانده بود.
وی عنوان کرد: بسیاری از روایاتی که امروز در اثبات غدیر به آن استناد می­شود از زمان خلافت حضرت علی(ع) و در اثر سوگند یاد کردن صحابه پیامبر(ص) در حضور ایشان، به ما رسیده است چراکه در زمان خلفای سه‌گانه نقل حدیث از پیامبر(ص) ممنوع بوده است.
مدیرکل امور شیعیان مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاکید کرد: این موضوع اهمیت حفظ و صیانت از واقعه غدیر را به ما گوشزد می­کند، به این معنا که آنچنان که حضرت امیر(ع) بسیار در احیای این واقعه کوشیدند ما نیز باید در این امر تلاش خود را انجام دهیم.
وی اظهار کرد: امام رضا(ع) نیز زمانی که به ولایت عهدی رسیدند، در روز غدیر خطبه می­خواندند و این روز را احیا کردند.
نقده‌دوزان با بیان اینکه احیای امر ولایت یک وظیفه الهی است، گفت: ما باید این روز را به پیروی از ائمه بزرگوار(ع) بزرگ داشته و در صیانت از سنت­های حسنه این روز مانند بستن عهد اخوت میان برادران دینی بکوشیم.
وی در خصوص فلسفه خواندن عقد اخوت در این روز خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) برای پیامبر(ص) برادر بود و عقد اخوتی میان این دو بزرگوار خوانده شده بود به همین دلیل مستحب است که مومنان در این روز میان خودشان این عقد را جاری کنند.
مدیرکل امور شیعیان مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد: این موضوع نیز مقام حضرت علی(ع) را برای ما روشن می‌سازد که در میان تمام افراد جامعه تنها ایشان بود که لیاقت برادری پیامبر(ص) را داشت.
وی  در خصوص خطبه غدیر اضافه کرد: این خطبه در مدارک تشیع بسیار مفصل ذکر شده به طوری که حتی به دیگر ائمه(ع) نیز در این خطبه اشاره شده است.
نقده‌دوزان اظهار کرد: در منابع اهل سنت به نظر می­رسد قسمت­هایی از این خطبه حذف شده باشد اما مهم‌ترین قسمت این خطبه که به ولایت امام علی(ع) دلالت دارد مورد اتفاق در کتب مسلمانان است.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول