اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

فارس گزارش می‌دهد؛

وضعیت نامناسب برق در روستا‌های غرب هرمزگان

خبرگزاری فارس: مشکلات شبکه‌ و نوسانات مداوم جریان برق در برخی از روستاهای غربی هرمزگان و حتی شهرهای این قسمت از استانی که در سال‌های گذشته جشن پایان برق‌رسانی را برگزار کرده است، طی ماه‌های اخیر داد مشترکان را در روستاها درآورده است.

وضعیت نامناسب برق در روستا‌های غرب هرمزگان
به گزارش خبرگزاری فارس از بستک، سال‌های قبل و درست در زمانی که جریان برق به روستاها و حتی شهر بستک نرسیده بود مردم این منطقه از کشور در راستای فرار از گرما که در تابستان دمای هوا حتی به بیش از حتی 40 درجه نیز حتی بیش نمی‌رسند از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کردند.
با ورود برق به خانه‌ها بسیاری از روش‌های قدیمی در امور تامین انرژی و خنک‌سازی منازل و محیط‌ها به امید پایداری جریان برق کنار گذاشته شد.
اما در بسیاری از نقاط غربی هرمزگان نوسان شدید جریان برق سبب بروز مشکلات و نارضایتی‌های عدیده‌ای برای مشترکان شده است که در این راستا بروز مشکلاتی برای روستانشینان و حتی شهرها با توجه به برگزاری جشن پایان برق‌رسانی به روستاها در این استان طی سال‌های گذشته قابل تامل است.
روستای بامستان یکی از این روستاهاست که خبرنگار فارس از وضعیت انرژی برق در این روستا طی دهه‌های اخیر تاکنون و شبکه مربوطه کسب اطلاع کرده است.
روستای بامستان در 45 کیلومتری شرق شهرستان بستک و بین دو روستای دهتل و چاه‌دزدان واقع شده است.
این روستا دارای 40 خانوار و نزدیک به 150 نفر جمعیت است.
در سال 1358 در بامستان نیز مانند دیگر روستاهای همجوار توسط جهاد سازندگی شبکه برق فشار ضعیف در حد روشنایی با پایه‌های چوبی ایجاد شد با این حال این روستا تا سال 1362 فاقد برق و روشنایی بود، در سال 1362 به درخواست و همت شورای اسلامی انتصابی وقت یک دستگاه موتور برق برای استفاده دو روستای چاه‌دزدان و بامستان از طریق اداره برق روستایی هرمزگان تهیه و با همکاری جهاد سازندگی راه اندازی شد.
در اواخر سال 1369 جهاد سازندگی بنا بر نیاز به تیر برق‌های فشار قوی در حد فاصل دو روستای چاه دزدان و بامستان، شبکه مذکور را از کنار بامستان عبور داد که این روستا پس از چاه بنارد به شبکه برق منطقه‌ای مجهز شد.
از آن زمان تاکنون متاسفانه هیچ گونه تغییر یا تعویضی در شبکه‌ برق این روستا ایجاد نشده است.
این امر در حالی است که شبکه برق این روستا در سال 1358 راه‌اندازی و عمری بالاتر از 30 سال دارد.
تیر برق‌های بسیار فرسوده و کابل‌های ضعیفی که تنها برای روشنایی ایجاد شده است سبب بروز مشکلاتی است که با توجه به توسعه روستا و ازدیاد وسایل برقی مشترکان جوابگوی انتقال بار مورد نیاز نیست.
تنها تابلو و ترانس برق این روستا که بار بیش از 50 کولر گازی و 100 یخچال و صدها لوازم برقی دیگر را تامین می‌کند بارها و بارها دچار حادثه و آتش سوزی شده است.
کلید قطعی جریان برق این تابلو مدت‌ها قبل به دلیل از کار افتادگی از جریان خارج و پس از آن توسط ماموران اداره برق کابل مربوطه به صورت یکسره بسته شده که این موضوع بارها و بارها خطرات بسیار جدی را برای روستا و مردم به وجود آورده است.
طبق گفته‌های مردم این روستا چند سال قبل منازل یکی از بامستانی‌ها دچار حریق می‌شود و هنگامی که مردم خواستند در راستای جلوگیری از خطرات و صدمات احتمالی جریان برق روستا را قطع کنند به علت عدم وجود کلید قطعی جریان برق، فیوز و یا وسیله حفاظتی دیگر موفق به این امر نشدند.
تنها راه قطعی برق این روستا از راه ترانسفورماتور است که لازمه این کار این است که یک نفر متخصص با یک انبر دست قوی فیوز را از جای خود در بیاورد.
مشکل دیگر در باب برق روستای بامستان این است که شبکه کنونی بسیار فرسوده و قدیمی است، کابل‌های برق در این روستا بسیار پایین‌تر از حد معمول قرار دارند به گونه‌ای که ماشین‌های سنگین در برخی نقاط به هیچ طریقی امکان عبور از زیر کابل‌ها و سیم‌ها را ندارند زیرا کابل برق در کوچه‌ها و خیابان این روستا در حد پایینی از سطح زمین قرار دارد و جلو عبور این وسایل را گرفته است.
با وزیدن بادهای معمولی، بر اثر به هم خوردن و اتصال سیم‌های انتقال برق مردم از بیم اینکه لوازم برقی شان صدمه ببیند آن‌ها را از جریان خارج می‌کنند.
رئیس شورای اسلامی روستای بامستان از توابع دهستان دهتل شهرستان بستک در مورد مشکلات این روستا بزرگترین مشکل را وضعیت برق روستا ذکر و در این راستا عنوان کرد که بارها و بارها در جلسات متعدد فرمانداری و در حضور رئیس اداره برق شهرستان مشکلات عدیده برق این روستا را گوشزد کرده‌ایم.
وی ادامه داد: بخشدار وقت و رئیس اداره برق شهرستان خود از نزدیک این مشکلات را مشاهده کرده‌اند اما متاسفانه در طول چند سالی که ما به عنوان شورای این روستا هر بار درخواست حل این مشکل را به مسئولان ارائه دادیم تنها جوابی که گرفتیم این بود که بودجه نداریم.
این مسئول ادامه داد: بسیار جای تاسف دارد که مردم این روستا جهت روشنایی کوچه و معابر خود نیازمند تعداد اندکی چراغ معابر هستند اما حتی با پیگیری‌ها و اصرار مکرر ما به عنوان نماینده مردم تاکنون هیچ اقدامی در راستای حل این مشکلات صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: درب تابلو ترانس برق که شاید سالیان سال از عمر مفید آن می‌گذرد از جای خود کنده شده و با یک تکه مفتول بسته شده و آثار آتش‌سوزی و خاکسترهای موجود در جعبه ترانس خود گواه بر همه این سخنان و بسیاری از حرف‌های ناگفته دیگر است.
این مسئول افزود: خواهش ما از مسئولان این است که بیشتر به مشکلات این روستا توجه کنند، درست است که ما دهیاری نداریم، درست است که بودجه در اختیار نداریم اما شما مسئول که بودجه‌هایی را در اختیار دارید آیا ممکن نیست در راه حل مشکلات و خدمت به مردم این روستا گامی بردارید؟
به گفته وی، مشکل برق روستای بامستان تنها با تعویض حدود پنج عدد تیر برق حل شدنی است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول