اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گزارش کامل از اصل و حواشی همایش پیاده‌روی بیرجند؛

حضور 180 هزارنفری، بی‌برنامگی ستاد برگزاری و قرعه‌کشی تاریخی!

خبرگزاری فارس: برنامه پیاده‌روی خانوادگی یکصد هزار نفری بیرجند با حضور اقشار مختلف مردم و با شکوه و عظمت خاصی در حالی برگزار شد که با حواشی جالب و خواندنی همراه بود.

حضور 180 هزارنفری، بی‌برنامگی ستاد برگزاری و قرعه‌کشی تاریخی!
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، فدراسیون ورزش‌های همگانی بیست و یکمین همایش پیاده‌روی را صبح جمعه به میزبانی استان خراسان جنوبی برگزار کرد.
برنامه پیاده‌روی خانوادگی با حضور اقشار مختلف مردم و با شکوه و عظمت خاصی در شهرستان بیرجند برگزار شد که این برنامه همزمان با پخش مستقیم برنامه صبح و نشاط از شبکه سوم سیما از محل برگزاری این پیاده‌روی همراه بود.
حضور حماسی مردم که بر اساس برآوردها به 180 هزار نفر می‌رسید حکایت از تبلیغات و اطلاع‌رسانی خوب ستاد برگزاری داشت.
شادابی و نشاط مردم از پیر و جوان، زن و مرد، دختر و پسر، کودک تا کهنسال همگی حکایت از روزی خوب برای بیرجندی‌ها داشت. هر چند بی‌برنامگی در توزیع برگه‌های قرعه‌کشی و ازدحام جمعیت و عدم تفکیک زن و مرد در خیابان‌ها سبب بازگشت هزاران نفر از مردم به خانه‌هایشان شد، اما تجربه خوبی برای مسئولان استانی بود تا نقاط قوت و ضعف را بشناسند.
این همایش از ساعت 6 صبح رسما آغاز شد، اما بودند جمعیت بالایی که ساعت 5 به میدان امام و میدان شهدای بیرجند آمده بودند. همایش ساعت 10 پایان یافت اما توزیع برگه‌های قرعه‌کشی تا ساعت 15 در تعدادی از میادین بیرجند ادامه داشت.
نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی، استاندار خراسان جنوبی، امام جمعه بیرجند، رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی و مدیران استانی و شهرستانی از جمله شرکت‌کنندگان این همایش بزرگ بودند و برخی به ایراد سخنرانی کوتاه پرداختند.
 
* استاندار در همان ابتدا اشاره‌ای به برگه‌های قرعه‌کشی داشت
استاندار خراسان جنوبی در این مراسم که از میدان امام خمینی (ره) آغاز و تا پارک توحید بیرجند ادامه پیدا کرد از حضور پرشور مردم در این مراسم قدردانی کرد و اظهار داشت: مردمی که موفق به دریافت برگه قرعه‌کشی نشده‌اند نگران نباشند که در مسیرهای برگشت می‌توانند برگه دریافت کنند تا بعدا قرعه‌کشی انجام شود.
قهرمان رشید ورزش را عامل مهمی در تامین سلامتی افراد در همه سنین دانست و گفت: برگزاری برنامه پیاده‌روی خانوادگی که به صورت هفتگی در این استان برگزار می‌شود عامل مهمی در راستای ترویج ورزش است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی یک استان فرهنگی است، افزود: ما همیشه شاهد حضور مردم در عرصه‌های مختلف در این استان بوده‌ایم.
استاندار خراسان جنوبی نهادینه‌سازی فرهنگ ورزش به ویژه ورزش‌های همگانی از جمله پیاده‌روی را یکی از سیاست‌های اصلی در این بخش عنوان کرد و گفت: ما برای تحقق این امر نهایت تلاش خود را به کار می‌گیریم.
رشید تامین امکانات یکسان ورزشی برای اقشار مختلف مردم را مهم ارزیابی کرد و گفت: ما در دولت نهم و دهم شاهد ارتقای فضاهای ورزشی در استان بوده‌ایم که این مسئله دارای اهمیت زیادی است.
 
*تقدیر امام جمعه بیرجند از حضور حماسی مردم
امام جمعه بیرجند نیز در این مراسم ضمن قدردانی از همت مسئولان برای برگزاری این مراسم از حضور پرشکوه مردم نیز قدردانی کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین علی رضایی بیرجندی نهادینه سازی فرهنگ ورزش را در راستای ارتقای شاخص‌های سلامتی مردم مهم عنوان کرد و گفت: باید در این راستا تلاش‌هایی صورت گیرد تا به اهداف مورد نظر در این بخش دست یابیم.
در پایان مراسم قرعه‌کشی که با حضور و استقبال اقشار مختلف مردم صورت برگزار شد چهار دستگاه پراید بین مردم قرعه‌کشی شد که یکی از این خودروها هدیه استاندار، یکی هدیه اداره ورزش و جوانان و دو خودرو هدیه دو شرکت خصوصی به مردم حاضر در این پیاده‌روی بود.
اما مهم‌تر از اصل برنامه حواشی جذاب همایش پیاده‌روی بود.
 
*بخش عظیمی از جمعیت با دلخوری به خانه برگشتند
از چند هفته پیش تبلیغات گسترده‌ای از طرف رسانه‌های گروهی، شبکه خاوران و بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر برای اعلام جوایز این پیاده‌روی و ایجاد انگیزه برای مردم نسبت به حضور باشکوه در این مراسم آغاز شده بود.
از سوی مسئولان نیز اعلام شده بود که برای شرکت‌کنندگان در این مراسم چند دستگاه خودروی پراید در نظر گرفته شده و جوایز دیگری از جمله سفرهای معنوی حج و عتبات عالیات و وسایل ورزشی نیز از دیگر جوایز برای شرکت کنندگان در این مراسم بود.
حضور باشکوه اقشار مختلف مردم از جمله خردسالان، سالمندان و زنان جلوه خاصی به این مراسم داده بود اما جای سؤال است که آیا مسئولان نباید پیش‌بینی این حضور گسترده را می‌کردند و تمهیدات بهتری برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم اتخاذ می‌کردند؟
بر اساس اعلام و نظر کارشناسان در این همایش بیش از 180 هزار نفر شرکت کردند که 50 هزار نفر موفق به دریافت برگه قرعه‌کشی نشدند و با دلخوری به خانه برگشتند.
حضور گسترده مردم و انتخاب مسیر میدان شهدا و حکیم‌نزاری به گونه‌ای شد که مردم شرکت‌کننده در این مراسم برای گذر از میدان شهدا یک ساعت در لابلای جمعیت حرکت می‌کردند و عدم تفکیک مسیر پیاده‌روی بانوان سبب ایجاد مشکلاتی در این بین شده بود که اعتراضاتی را نیز در پی داشت و درگیری بین خانواده‌ها به خاطر اختلاط زن و مرد قابل توجه بود.
 
*قرعه‌کشی تاریخی برای خودروهای پراید و چند سؤال
با وجود اینکه پیش از این اعلام شده بود که شرکت کنندگان برای دریافت کارت قرعه‌کشی باید کارت ملی خود را همراه داشته باشند و کارت‌ها در بین مسیر توزیع می‌شود اما هیچ کارتی در بین مردم توزیع نشد و در پایان نیز قرعه‌کشی خودروهای سواری از بین شماره‌های ملی کلیه شهروندان بیرجندی صورت گرفت، که شماره‌ها بر اساس چهار رقم آخر کد ملی افراد شرکت‌کننده قرائت شد.
حال اینکه شماره کد ملی شهروندان بیرجندی را از کجا تشخصی می‌دادند نیز جای سؤال بود.
به دنبال قرائت شماره‌ها و پس از پایان مراسم حدود 30 نفر از افراد مراجعه حضوری داشتند که شماره آخر کد ملی آنان شبیه هم بود و برخی نیز از دیگر استان‌ها به دلیل پخش مستقیم با مسئولان برگزاری همایش تماس گرفتند و مدعی شده‌اند که برنده آنان هستند.
حال اینکه انتخاب برنده اصلی با چه شرایط باید انجام شود را باید مسئولان برگزاری همایش از جمله استانداری و اداره ورزش و جوانان، هیئت ورزش‌های همگانی و فدراسیون مربوطه پاسخ دهند. چیزی که مورد سؤال اغلب مردم قرار گرفت.
یکی از شهروندان بیرجند ارزیابی جالبی از قرعه‌کشی داشت.
سعید مسعودی در گفت‌وگو با فارس گفت: در قرعه‌کشی برای چهار دستگاه پراید که جوایز اصلی بودند چهار شماره آخر شماره ملی برای قرعه‌کشی اعلام شد. شماره ملی هر نفر شامل ۱۰ رقم است اگر ما فقط چهار شماره آخر شماره ملی را در نظر بگیریم برای هر شماره می‌تواند ده‌ها شماره وجود داشته باشد و ده‌ها نفر مدعی باشند باید جایزه را به چه کسی داد. 
وی افزود: شاید مسئولان بفرمایند در بیرجند اینگونه نیست و چهار شماره هیچ دو نفری یکسان نیست اگرچه غیر قابل قبول است ولی در این صورت باید گفت از آنجا که ما فقط ۱۰  هزار عدد داریم که با چهار رقم نوشته می‌شوند قرعه کشی بین ۱۰ هزار نفر انجام شده است پس بقیه چی؟
این شهروند بیرجند گفت: کسانی که از اطراف برای شرکت آمده‌اند و شماره آنها جزو شماره‌های ملی بیرجند نیست این وسط چه کاره‌اند؟ با این روش قرعه‌کشی اگر کسی در خانه‌اش هم نشسته باشد و شماره‌اش اعلام شود با کسی که از پنج صبح وقت گذاشته هیچ فرقی ندارد، چگونه تشخیص می‌دهد که در همایش بوده یا نبوده؟
مسعودی تاکید کرد:  روش قرعه‌کشی برای جوایز ویژه به شدت مورد سؤال است.
 
*شرکت کنندگان خواستار عذرخواهی ستاد برگزاری هستند
پارک توحید بیرجند که محل ضبط برنامه صبح و نشاط و محل پایان پیاده‌روی در نظر گرفته شده بود گنجایش جمعیت را نداشت که به نظر می‌رسد مسئولان می‌توانستند محل دیگری برای اجرای این برنامه در نظر گیرند.
پس از پایان مراسم از مردم خواسته شد برای دریافت کارت قرعه‌کشی به میادین اصلی شهر مراجعه کنند که در میدان شهدا و امام خمینی (ره) با وجود اینکه جمعیت زیادی مستقر شده بود ولی باز هم این اتفاق نیفتاد که اعتراضات مردم را در پی داشت و در برخی از موارد به برخورد فیزیکی نیز انجامید.
برخی از مردم نیز با انتقاد جدی به مسئولان استانی نسبت به این همایش بزرگ، خواستار عذرخواهی آنان نسبت به بی‌برنامگی‌ها شدند.
با اینکه مسئولان ما همیشه اعلام می‌کنند که قدردان حضور مردم در صحنه‌های مختلف هستند ولی برخی بی‌تدبیری‌ها در برگزاری مراسم پیاده روی سبب اعتراض مردمی شد که که از ساعت‌های اولیه صبح برای حضور در این مراسم آماده شده بودند.
همچنین مردم متدین بیرجند انتظار برنامه‌ریزی دقیق تری برای برگزاری هر چه سالم‌تر این مراسم را داشتند تا حداقل شئونات اسلامی در آن رعایت می‌شد که این کار تنها با جداسازی محل پیاده‌روی زنان و مردان میسر بود.
 
*تخریب درخت‌های طول مسیر
شواهد خبرنگاران حکایت از این دارد که در طول مسیر راهپیمایی به خاطر ازدحام جمعیت به درخت‌های طول مسیر آسیب جدی وارد شده است.
برخی شرکت‌کنندگان از درخت‌های مسیر پیاده‌روی به عنوان سکو استفاده کردند.
ازدحام جمعیت در پارک توحید نیز شلوغ‌ترین روز را در تاریخ این پارک رقم زد. البته همین ازدحام سبب آسیب جدی به چمن‌ها و درختان و گونه‌های مختلف گل و گیاه در پارک توحید بیرجند شد.
هنوز شهرداری برآورد دقیق از خسارات اعلام نکرده است.
 
*صاحبان منازل خیابان شهدا در منزل گیر کردند
شلوغی و ازدحام جمعیت در برخی کوچه‌ها و خیابان‌های حواشی میدان شهدا به حدی بود که برخی از صاحبان منازل در خانه‌های مسکونی خود گیر کردند و برخی هم برای خارج شدن از منزل از نردبان و پشت بام‌ها استفاده کردند.
البته این شلوغی به خاطر بی‌برنامگی در توزیع برگه‌های قرعه‌کشی در میدان شهدا رقم خورد.
همچنین سیستم صوت و تصویر صدا و سیما در محوطه‌ای که با داربست تعبیه شده بود قرار داشت و بارها به علت ازدحام جمعیت با خطر فروریختگی مواجه شد که کاویانی مجری برنامه صبح و نشاط از شبکه سوم سیما بارها این موضوع را به مردم تذکر داد.
 
* بی‌برنامگی مسئولان مردم را ناراحت کرد
جمعی از مردم شرکت‌کننده در پیاده‌روی یکصد هزار نفری بیرجند که صبح امروز از شبکه سوم سیما بخش شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس نیز از برنامه‌ریزی برای همایش به شدت انتقاد کردند.
آنان در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس در طول مسیر انتقادات جدی نسبت به همایش داشتند که مهم‌ترین انتقادات به عدم توزیع برگه‌های قرعه‌کشی بین 25 درصد جمعیت شرکت‌کننده بر اساس نظر مردم و کارشناسان بود.
مسیر پیاده‌روی نیز از سوی جمع کثیری از مردم مورد انتقاد جدی قرار گرفت.
یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از همان ابتدا انتخاب مسیر پیاده‌روی در داخل شهر غیر اصولی و غیر کارشناسی به نظر می‌رسید.
علی محمدی تاکید کرد: مسئولان برگزاری همایش از جمله استانداری و اداره ورزش و جوانان از هفته‌های پیش از برنامه‌ریزی دقیق خبر داده بودند، اما امروز مردم شاهد بی‌برنامگی مسئولان برگزاری بودند.
 
* عدم تفکیک زن و مرد در همایش با انتقاد همراه بود
یکی از اهالی روستاهای خوسف که از فاصله 45 کیلومتری بیرجند به این همایش آمده بود نیز در شدت ناراحتی از بی برنامگی مسئولان برگزاری همایش انتقاد کرد.
سعیده جعفری تصریح کرد: من از دیشب با فرزندانم به بیرجند آمده‌ایم تا در همایش امروز شرکت کنیم، اما ساعت 6 صبح که به میدان شهدا رسیدیم جای سوزن‌ انداختن نبود.
یکی دیگر از اهالی روستاهای سربیشه گفت: ساعت 5 صبح به سمت بیرجند آمده‌ام و ساعت 6:30 که به میدان شهدا همراه با خانواده رسیدم شاهد اختلاط زن و مرد با بدترین شرایط ممکن بودم و به خودم اجازه ورود به جمعیت را ندادم.
سبحان قلی‌پور تصریح کرد: از همان ابتدا با خبر شدم از توزیع برگه‌های قرعه‌کشی خبری نیست و این گلایه را از مسئولان دارم که کاش مردم را در میدان شهدا معطل نمی‌کردند تا سبب اختلاط زن و مرد شود.
 
*زیبایی‌های برنامه 
شهرستان بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی امروز به خاطر برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی یکصد هزار نفری امروز از غرور و کثرت جمعیت به خود بالید تا جایی که بزرگترین افتخار ورزشی تاریخ بیرجند، با حضور بی‌نظیر مردم رقم خورد.
با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که طی روزهای اخیر از طریق رسانه‌ها انجام شده بود، جمع کثیری از اهالی استان به ویژه مردم بیرجند در همایش یکصد هزار نفری پیاده‌روی خانوادگی شرکت کردند.
هر چند عنوان همایش یکصد هزار نفری بود اما گفته می‌شود بر اساس آخرین آمار 180 هزار نفر در این همایش شرکت کرده‌اند. این آمار در حالی است که جمعیت شهر بیرجند حدود 210 هزار نفر است.
جمع کردن این همه جمعیت در صبح یک روز تعطیل جای تشکر دارد. از مردم باید سپاسگزار بود که با حضورشان رنگ جلایی خاص به صبح جمعه ۲۰ شهریور در بیرجند دادند.
صبح زیبا بود و دور هم جمع کردن این جمعیت در این صبح زیبا زیباتر. تشویق مردم به ورزش با انجام این پیاده‌روی خانوادگی زیبا بود و دیدن دوستان که گاهی شاید مدت‌ها از آنها خبر نداری در یک صبح جمعه سرد پاییزی زیباتر.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول