اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

یک شاعر اصفهانی:

کنایه و استعاره در شعر کودک جایی ندارد

خبرگزاری فارس: یک شاعر اصفهانی گفت: در شعر کودک از چیزهایی باید سرایید که کودک تجربه کرده باشد و در بیان اشعار کودکان باید صریح بود، زیرا کنایه و استعاره در شعر کودک جایی ندارد.

کنایه و استعاره در شعر کودک جایی ندارد
مرجان قدرت الهی امروز در حاشیه برگزاری شعر کودک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه آثار شاخصی در جشنواره خوانده شد، اظهار داشت: شاعر کودک باید بر مبنای تجربیات اصیل کودکان، برایشان خیال‌پردازی کند زیرا نمی‎توان نزد کودک از چیزی سخن  گفت که وی تجربه‌ای درباره‌اش نداشته باشد.
وی در پاسخ به این پرسش، که آیا کسی به نام شاعر می‌تواند، برای کودکان و به عبارت دقیق‎تر به جای آنان، خیال پردازی کند، عنوان کرد: این سئوال و پرسش‎هایی از این دست، هنوز بی‌پاسخ مانده‌اند.
این شاعر اصفهانی ادامه داد: در این صورت و در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط می‌توان از شاعر کودک خواست که ابتدا صادقانه و صمیمانه با کودک زندگی کند، آنگاه به سرودن و سپس انتشار چیزی به نام شعر کودک دست بزند.
قدرت‌الهی با بیان اینکه اگر در شعری کلمات و نمادهای دور از ذهن کودک به کار گرفته شود، وی را در فهم آن دچار سختی می‌کند و از درک مفاهیم و عبارات عاجز می‌ماند، متذکر شد: گاهی اوقات نویسنده به دلیل به کار بردن چنین نمادهایی در شعر، مجبور می‌شود از زیرنویس و یا فرهنگ لغات در پایان شعر استفاده کند که این کار موجب عدم تمرکز کودک بر روی مضامین طرح شده در شعر و نیز پرش ناموفق وی از مرکز متن به سوی حاشیه‌ متن می‌شود.
قدرت‌الهی در پایان اذعان داشت: استفاده از استعاره و کنایه در شعر کودک جایز نیست، زیرا کودکان باید به درک صحیح از شعر و مفاهیم آن بپردازند و  در شعر کودک جایی برای استعاره و کنایه نیست.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول