اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب خبر داد:

آماده پذیرش دانشجوی بورسیه از سراسر جهان هستیم

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اشاره به اقدام این دانشگاه در پذیرش دانشجو از خارج کشور به صورت بورسیه خاطرنشان کرد: امکانات فرهنگی ما بسیار ضعیف است و در مقایسه با دنیا هزینه‌ای که می‌توانیم انجام دهیم بسیار اندک است، با این حال ما آماده پذیرش شیعیان از سراسر جهان برای تحصیل هستیم.

آماده پذیرش دانشجوی بورسیه از سراسر جهان هستیم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب بعد از ظهر امروز در پایان بازدید خبرنگاران از دانشگاه ادیان و مذاهب، در جمع خبرنگاران به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: پس از انقلاب، در ایران جریان برای گفت­وگو میان ادیان به راه افتاد، اما این جریان پشتوانه فکری نداشت و سازمانی لازم بود تا بتواند پشتوانه علمی و عقبه فکری برای این کار پدید بیاورد.
وی افزود: برای تبادلات فرهنگی جمهوری اسلامی با سایر ادیان و مذاهب، موسسات رسمی مانند مجمع جهانی اهل بیت (ع)، دارالتقریب و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وجود دارد که این مراکز همواره به یک عقبه علمی نیازمند بوده­اند تا بتوانند این گفت­وگو‌ها و رفت و آمدهای فرهنگی را سازماندهی کنند.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به روند تشکیل این دانشگاه ادامه داد: ابتدا در سال 1373 مرکز مطالعات و تحقیقات بین المذاهب تاسیس شد؛ سپس در سال 1384 به یک مرکز آموزش عالی و در سال 1387 نیز این مرکز به دانشگاه ادیان و مذاهب تبدیل شد.
وی خاطرنشان کرد: در چهاردهم شهریور سال جاری اساسنامه دانشگاه ادیان و مذاهب به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.
نواب گفت: این دانشگاه رسالتی را در زمینه گفت­وگوی میان ادیان و آیین­های مختلف برای خود مشخص کرده است.
وی افزود: معاونت ارتباطات ادیان در زمینه­های مختلف در این دانشگاه بسیار فعال است و خبرنامه‌ای به زبان فارسی و انگلیسی نیز در این زمینه توسط این معاونت منتشر می­شود.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در توضیح فعالیت­های این دانشگاه گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب سه دانشکده ادیان، مذاهب اسلامی و شیعه شناسی دارد.
وی افزود: در دانشکده ادیان، سه رشته ادیان ابراهیمی، ادیان غیر ابراهیمی و دین شناسی تدریس می‌شود.
نواب اظهار کرد: دانشکده مذاهب اسلامی نیز در زمینه‌های کلامی، فقهی و گروه‌های تصوف در عرفان­های نوظهور در حال فعالیت است.
وی ابراز داشت: دانشکده شیعه شناسی نیز تشیع را از منظر تاریخی، کلامی و فرق مختلف بررسی می‌کند همچنین علاوه بر رشته‌های ذکر شده، رشته فلسفه هنر دینی نیز در این دانشگاه تدریس می‌شود.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: در دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشجو در مقطع لیسانس نداریم و این دانشگاه تنها برای مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشجو می‌پذیرد.
 وی ادامه داد: سه دفتر فعال گفت و گوی ادیان، تقریب مذاهب، دفتر ادیان و حقوق بشر در این دانشگاه در زمینه‌های غیر­آموزشی مشغول به کار هستند.
نواب ادامه داد: معاونت بین الملل دانشگاه بسیار فعال است و هر هفته پذیرای یک هیئت خارجی برای گفت­و گوهای دینی و علمی هستیم.
وی افزود: همچنین اساتیدی از کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی در این دانشگاه به تدریس مشغول هستند.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: انتشارات دانشگاه 150 عنوان کتاب در راستای گفت‌وگوی ادیان منتشر کرده که 25 عنوان از این کتاب‌ها به عنوان ناشر برتر، کتب برگزیده یا شایسته تقدیر در جشنواره‌های سراسری یا هفته کتاب برگزیده شده است.
وی ادامه داد: همینطور این دانشگاه آمادگی دارد هر کتاب فاخری در زمینه ادیان را منتشر کند.
نواب در اشاره به برخی از کتبی که اخیرا در این دانشگاه منتشر شده از کتاب­های تاریخ و عقاید مذاهب مختلف اسلامی، دین و قرائت پذیری، گونه شناسی منجی در ادیان مختلف، منجی موعود در آیین بود نام برد.
وی اظهار کرد: بسیاری از گروه­های خارجی که به ایران سفر می‌کنند از تعداد کتبی که در مورد ادیان مختلف در این دانشگاه منتشر می‌شود، متعجب می‌شوند.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: این دانشگاه در چهار رشته در حال حاضر 82 دانشجوی دکترا و همچنین 900 دانشجوی کارشناسی ارشد دارد و همینطور در ترم آینده در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش دانشجوی تکمیل ظرفیت خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه این دانشگاه در نوع خودش در دنیا بی­نظیر است، افزود: در دنیا دانشگاه شرق شناسی، اسلام شناسی، یا مسیحی شناسی داریم اما دانشگاه گسترده ای که جامع تمام ادیان و مذاهب باشد، وجود ندارد.
نواب با اشاره به اقدام این دانشگاه در پذیرش دانشجو از خارج کشور به صورت بورسیه خاطرنشان کرد: امکانات فرهنگی ما بسیار ضعیف است و در مقایسه با دنیا هزینه‌ای که می‌توانیم انجام دهیم بسیار اندک است، با این حال ما آماده پذیرش شیعیان از سراسر جهان برای تحصیل هستیم.
وی با بیان این نکته که بخش فرهنگ در کشور ما به شدت فقیر و محتاج است، اظهار داشت: این دانشگاه در دو قشر طلاب و عموم مردم دانشجو می‌پذیرد که پذیرش دانشجو از عموم مردم از طریق دفترچه کنکور سراسری کارشناسی ارشد و دکترا است ولی در مورد طلاب کنکور اختصاصی برگزار می‌شود.
وی افزود: طلاب شرکت کننده در کنکور دانشگاه باید حداقل دارای سطح دو حوزه باشند.
 رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: دانشجو در دانشگاه ادیان و مذاهب ابتدا باید یک سال را به دوره‌های زبان آموزی مشغول باشد که برای رشته ادیان، زبان انگلیسی و برای رشته شیعه شناسی و مذاهب اسلامی، زبان عربی را باید بیاموزد.
وی در خصوص مبارزه با انحرافات در زمینه دین گفت: ما با چند پدیده در جهان اسلام رو به رو هستیم، یکی از آنها جریان وهابیت و سلفی‌ها و خط جدید سیاسی القاعده است و دیگری عرفان‌های کاذب و نوظهور که در هردو زمینه مبارزات گسترده ای را شروع کرده‌ایم.
نواب ادامه داد: اساتید دانشگاه ما در جلسات متعدد، با حضور در میان اقشار مختلف مردم و کار فکری دائم و تالیف کتب متعدد، به مبارزه با این جریانات می‌پردازند.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز داشت: در نظر داریم در سال آینده رشته‌ای را مستقلا در باب عرفان­های نوظهور در این دانشگاه تاسیس کنیم.
وی با اشاره به تعامل این دانشگاه به مراکز علمی جهانی گفت: با اکثر دانشگاه‌های معتبر جهان موافقت نامه‌های فرهنگی امضا کرده‌ایم یا در حال رایزنی با آنها هستیم.
نواب ادامه داد: یکی دیگر از زمینه‌های جدی کار ما کار در مقوله حقوق بشر است که بحثی بسیار جدی است.
وی اظهار کرد: اگر با سایر رهبران ادیان هماهنگ باشیم در مجامعی که سکولارها با توسل به حقوق بشر به دین حمله می­کنند می‌توانیم جلوی بسیاری از تخلفات را بگیریم.
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول