اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

کتاب ‌امام رضا(ع) در نزد اهل سنت منتشر شد

خبرگزاری فارس:‌ کتاب «امام رضا(ع) در نزد اهل سنت» با هدف گردآوری اعتراف اهل سنت به فضائل و مناقب آن حضرت گردآوری و منتشر شد.

کتاب ‌امام رضا(ع) در نزد اهل سنت منتشر شد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، حقایقی که بزرگان اهل سنت در خصوص جایگاه معنوی و آثار توسل، تبرک و زیارت حضرت امام رضا (ع) بیان می‌کنند خارج از شمارش است و همین امر موجب شده حجت‌الاسلام محمد‌محسن الطبسی کتابی با عنوان «امام رضا (ع) در نزد اهل سنت» را به منظور بررسی انظار و اقوال اهل سنت پیرامون شخصیت والای رضوی و ارائه بخشی از مقام امام رضا (ع) نزد اهل سنت به رشته تحریر درآورد.
این کتاب از یک مقدمه و 7 فصل در موضوعات مختلف تشکیل شده است و نویسنده آن در فصل نخست به زندگینامه امام رضا (ع) پرداخته و مباحثی چون نسب، اسم، کنیه، والدین، وفات یا شهادت، نظر علمای اهل سنت و چه کسی لقب رضا را به آن حضرت داد، پرداخته است.
جایگاه روایی امام رضا (ع) در نظر اهل سنت، منزلت آن حضرت در کلام پیامبر اکرم (ص) و جایگاه امام رضا (ع) در کلام اهل سنت از مباحث ارائه‌شده در بخش دوم این کتاب است که به کلام علمای اهل سنت از قرن دوم تا پانزدهم هجری قمری پرداخته و در پایان آن نیز مطالبی در خصوص این که چرا با وجود شهرت و عظمت امام رضا (ع) و جایگاه علمی و روایی آن حضرت در نزد اهل سنت، حتی روایتی از امام رضا (ع) در منابع اهل سنت وجود ندارد، مطرح کرده است.
فصل سوم کتاب با عنوان «روایات» به تبیین روایت سلسلةالذهب پرداخته و به بررسی اقوال علمایی که در قرون مختلف آن را نقل کرده‌اند مبادرت کرده و مباحث دقیق در خصوص بررسی سند و متن روایات در نگاه محدثین و علما در قرون مختلف ارائه داده است و بحث مفصلی نیز درباره شخصیت اباصلت هروی ارائه داده است.
شیخ محمدمحسن طبسی در فصل چهارم کتاب با عنوان «امامت»، به تبیین مفهوم و معنای عام و خاص این لفظ پرداخته و نصوص دلالت‌کننده بر امامت درمنابع اهل سنت را ذکر کرده است.
فصل پنجم کتاب نیز به بحث «ولایت عهدی» اختصاص دارد و نگارنده با استفاده از منابع اهل سنت به تبیین و بررسی موضوع آن پرداخته است و به سؤالات سه‌گانه پیرامون قصد و نیت مأمون از طرح آن پاسخ داده است.
«کرامات حضرت امام رضا (ع)» شامل دو بخش کرامات امام رضا در آرای اهل سنت و نیز چکیده‌ای از کرامات آن حضرت در قالب بیش از 27 حکایت و کرامت عنوان شده است که مباحث ششمین فصل کتاب را تشکیل می‌دهد و شامل کراماتی که در مدینه و در طول سفر به طوس و در شهر طوس و خراسان از آن حضرت آشکار شده است.
نویسنده کتاب در بخش هفتم کتاب نیز مباحثی چون زیارت آن حضرت در روایات و به‌ویژه منابع اهل  سنت و همچنین گزیده‌ای از زیارت علمای اهل سنت در مشهد مقدس و توسلات آنها به امام رضا (ع) را در قرون متمادی گردآوری کرده است.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول