اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست معاونت آموزش حوزه‌های علمیه:

اجتهاد سنتی میراث قوی حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت آموزش حوزه‌های علمیه گفت: اجتهاد سنتی میراث قوی حوزه است و حوزه‌های علمیه مفتخرند با حفظ سنت‌ها و کمترین هزینه،‌ بیشترین بهره‌دهی و بهره‌وری را داشته است.

اجتهاد سنتی میراث قوی حوزه‌های علمیه است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود فرحانی در نشست آسیب‌شناسی نظام آموزشی حوزه که با حضور مدیران مدارس علمیه سراسر کشور در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، با اشاره به تاریخ پر افتخار حوزه‌های علمیه شیعی اظهار کرد: حوزه‌های علمیه مفتخرند با کمترین هزینه بیشترین بهره‌دهی و بهره‌وری را در تربیت فقیهان، فیلسوفان، متکلمان و اندیشمندان داشته و با تولید علم دینی توانسته‌اند میراث اندیشه گذشتگان را در جهان اسلام حفظ کند.
وی افزود: حوزه‌های علمیه تولید‌کننده فقه، حدیث، فلسفه، عرفان و تفسیر شیعی در جهان اسلام هستند و اگر حوزه با اقدامات ارزشمند خود این برنامه‌ها را اداره و هدایت نمی‌کرد و مکاتب و مدارس حله، نجف، کوفه و قم به وجود نمی‌آمد و هرگز فقاهت و مرجعیت پا نمی‌گرفت.
سرپرست معاونت آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: اگر مجاهدت‌های علمی بزرگان و فرهیختگان حوزوی در طول تاریخ تشیع نبود، امروز چنین فضای ولایی در جامعه ایجاد نمی‌شد و برای استمرار این کار حوزه نیاز دارد سنت‌های ارزشمند خود را بشناسد و آن را حفظ کند.
وی اضافه کرد: توجه به سنت‌های حوزه در کنار به روز رسانی فعالیت‌ها دو ضرورت بسیار مهم در زمینه تحول است و در این راستا کارهای بسیار بزرگی انجام شده است که از جمله آنها توجه به سه ضلع مهم آموزش یعنی متون آموزشی، اساتید و طلاب است.
فرحانی با بیان این‌که حوزه میراث‌دار کتب بسیار ارزشمند و غنی از بزرگان حوزه است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ارکان آموزش حوزه، متون آموزشی است که در این راستا مجاهدت‌های علما در تالیف این متون بسیار ارزشمند است.
وی خاطرنشان کرد: در بخش اساتید شخصیت‌های بسیار محقق، زحمت کشیده و مدرسین برجسته‌ای در حوزه‌های علمیه وجود دارند که به تربیت طلاب و فضلای حوزه می‌پردازند، همچنین حوزه‌های علمیه دارای طلاب علاقه‌مند و مخلصی است که با همه مشکلات به تحصیل مبادرت دارند.
سرپرست معاونت آموزش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه به اتکای گذشته قوی خود که از سه ضلع متون آموزشی قوی، اساتید برجسته و طلاب علاقه‌مند نشئت گرفته‌اند و امروز با اتکا به همین گذشته و ریشه قوی به راه خود با شتاب هر چه بیشتر ادامه می‌دهد.
وی تأکید کرد: آنچه از سوی رهبری و مراجع عظام برای حفظ سنت‌های حوزه سفارش شده است، سه رکن آموزشی حوزه یعنی متون آموزشی، اساتید و طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه است.
فرحانی عنوان کرد: برای اینکه حوزه بتواند در این دوره بسیار مهم و حساس و با توجه به نیازهای جهان امروز حرکت کند، باید برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های خود را بر اساس نیازهای جامعه اسلامی و جهان پیرامونی طراحی و تدوین کند.
وی افزود: جهان امروز تشنه معارف اهل بیت (ع) و به واسطه آن نیازمند حوزه‌های علمیه شیعی است و در این زمینه طلاب و فضلای حوزه به ویژه اساتید حوزوی وظیفه سنگینی بر عهده دارند.
سرپرست معاونت آموزش حوزه در پایان خاطرنشان کرد: اجتهاد سنتی میراث قوی حوزه‌های علمیه است و باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول