اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان:

زبان‌آموزی صحیح نیازمند حل مشکلات سیستم آموزشی است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: روش آموزش زبان در کشور ما شیوه‌ای ضعیف و منسوخ در دنیا محسوب می‌شود، بنابراین زبان‌آموزی صحیح نیازمند حل مشکلات سیستم آموزشی کشور است.

زبان‌آموزی صحیح نیازمند حل مشکلات سیستم آموزشی است
هلن اولیایی‌نیا در گفت‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: این روش که بیشتر مبتنی بر گرامر و ترجمه ا‌ست برای دانش‌آموزان خسته‌کننده بوده و از لحاظ آموزشی نیز ناکارآمد است.
وی تصریح کرد: در کشور ما آسیب‌شناسی آموزش زبان پیش از ورود به دانشگاه دو بخش آموزش و پرورش و آموزشگاه‌های زبان را در بر می‌گیرد که در سیستم آموزش و پرورش مشکل عمده به جداسازی مهارت‌ها مربوط می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: زبان انگلیسی از چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش کردن و صحبت کردن تشکیل شده است که همگی با هم مرتبط‌‌ بوده، اما در کشور ما این مهارت‌ها به صورت جدا از هم آموزش داده شده و به بخش‌هایی مانند گوش کردن کمتر توجه می‌شود.
وی در ادامه بیان کرد: بخش Listening ( گوش کردن ) در سیستم آموزشی مدارس تنها به جلسات محدودی در دوره پیش دانشگاهی ختم می‌شود که بدون نتیجه بوده و دانش‌آموز را به دلیل عدم آشنایی قبلی دچار کمبود اعتماد به نفس می‌کند.
اولیایی‌نیا با اشاره به اینکه این مهارت‌ها باید با تمرین مستمر در دانش آموزان شکل بگیرد، افزود: این مهارت‌ها جدایی ناپذیرند و یادگیری آنها به هیچ وجه تابع قانون خاصی نیست.
وی مشکل دیگر آموزش زبان در سیستم آموزش و پرورش را مربوط به جدا کردن این درس از درس‌های تخصصی و قرار گرفتن آن در موقعیتی فرعی دانست و ادامه داد: این موضوع سبب شده ساعات درسی زبان از چهار ساعت به دو ساعت کاهش یافته و سرمایه‌گذاری کمتری روی آن صورت پذیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: در نتیجه معلم در این مدت کوتاه نمی‌تواند با درس زبان مهارتی برخورد کند و مجبور به استفاده از شیوه قدیمی جداسازی می‌شود.
وی ناتوانی دبیران زیان انگلیسی در استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی را از مشکلات دیگر سیستم برشمرده و با انتقاد از شیوه تدریس معلمان گفت: با تاسف فراوان کسانی که در دانشگاه‌ها برای آموزش زبان تعلیم دیده‌اند نیز پس از مدتی تسلیم دانش‌آموزان و معلمان نا‌آگاه به این شیوه صحیح تدریس شده و به روش‌های سنتی رجوع می‌کنند.
اولیایی‌نیا اضافه کرد: لازم است دبیران با انگلیسی صحبت کردن به زبان ساده در سر کلاس و قرار دادن کلمات فارسی به عنوان چاشنی در بین کلمات دانش‌آموزان را به انگلیسی صحبت کردن عادت داده و با کوچک‌ترین مقاومت شیوه خود را تغییر ندهند.
وی با انتقاد از کیفیت پایین آموزشی در بسیاری از آموزشگاه‌ها گفت: بدون بررسی کافی و تنها به پشتوانه یک مدرک دانشگاهی ماهانه مجوز آموزشگاهی بی‌شماری صادر می‌شود که بسیاری از آنها در زمینه آموزش از تخصص کافی برخوردار نبوده و تنها به منبعی برای درآمدزایی تبدیل شده‌اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه در اغلب این آموزشگاه‌ها به کیفیت تدریس چندان توجه نمی‌شود، تصریح کرد: برخی از این آموزشگاه‌ها نه تنها با بازار گرمی مردم را جذب می‌کنند بلکه گاه سبب خارج شدن آموزشگاه‌های خوب از چرخه آموزشی به دلیل رقابت ناسالم نیز می‌شوند.
وی با اشاره به گوناگونی کتاب‌ها در آموزشگاه‌های مختلف بیان کرد: محتوای این کتاب‌ها تقریبا یکسان است و گر چه در آموزش نوع کتاب نیز مهم است، اما به دلیل محتوای یکسان این کتاب‌ها چگونگی برخورد با این کتاب‌ها و انرژی که معلم صرف آنها می‌کند از اهمیت بیشتری برخوردار است.
اولیایی‌نیا ادامه داد: آموزشگاه‌ها وظیفه دارند شرکت بچه‌ها در فعالیت‌های کلاسی و مباحث را کنترل کنند و این امر همواره باید تداوم داشته باشد نه اینکه تنها جنبه نمایشی داشته باشد.
وی با بیان اینکه درباره سن آموزش زبان در کشور ما غیر تخصصی برخورد می‌شود سن چهار تا پنج سال را برای آغاز آموزش زبان مناسب دانست و گفت: برای آموزش بچه‌ها در این سنین  شخص هم باید مربی کودک باشد و هم معلم، ضمن اینکه باید از شگردهایی خاص برای جلب توجه و جذب آنها استفاده کند.
این کارشناس زبان گفت: آغاز آموزش از سنین پایین سبب می‌شود بچه‌ها تا رسیدن به سن راهنمایی مهارت‌های اصلی زبان از جمله ساختارهای ساده و کلمات مناسب را فرا بگیرند و با پیش زمینه مناسبی آموزش زبان را در دوره راهنمایی آغاز کنند، ولی سخت بودن آموزش فرزندان در این سن سبب شده کمتر به این امر مهم توجه شود.
 
*آموزش زبان نیازمند تمرین و استمرار است
وی گفت: الفبای زبان‌آموزی یادگیری لغات در متن و فراگرفتن گرامر در حین مکالمه است و لازم است کودکان با تمرین مداوم به مرحله‌ای برسند که در بیان مطلب خود به خود انگلیسی فکر کنند، نه اینکه ابتدا آن را به فارسی ترجمه و بعد به انگلیسی تبدیل کند.
اولیایی‌نیا ادامه داد: این امر تنها در نتیجه تمرین، استمرار یادگیری و در معرض متون انگلیسی قرار گرفتن حاصل شده و نیازمند صبر و حوصله معلم و دانش‌آموز و عوض کردن شیوه‌های غلط آموزشی است.
وی با اشاره  به اینکه زبان‌های خارجی را باید به شیوه زبان مادری فراگرفت، تاکید کرد: این شیوه جزو بدیهی‌ترین اصول آموزش زبان در دنیاست و در بعضی سی‌دی‌های آموزشی با بهره‌گیری از این روش و با تکرار روزانه مطالب زمینه برای یادگیری افراد فراهم شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: در این روش بر خلاف سیستم آموزشی ما که قواعد و لغات جداسازی شده‌اند، گرامر نیز در حین مکالمه فراگرفته می‌شود‌ و جزو موثرترین شیوه‌های آموزش زبان است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول