اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کارگروه زبان انگلیسی استان اصفهان:

مشکلات زبان دانشجویان مربوط به پایه آموزشی است

خبرگزاری فارس: عضو کارگروه زبان انگلیسی استان اصفهان گفت: مشکلات دانشجویان در درک متون تخصصی رشته ناشی از پایه ضعیف زبان آنها پیش از ورود به دانشگاه است.

مشکلات زبان دانشجویان مربوط به پایه آموزشی است
علی شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه در دانشگاه دیگر بحث آموزش زبان مطرح نیست، بیان داشت: در دانشگاه بیشترین تلاش اساتید راهنمایی دانشجو برای درک متون تخصصی مربوط به رشته مربوطه است که البته اغلب دانشجویان در خواندن متون علمی تخصصی رشته در زبان انگلیسی تخصصی مشکل دارند و این در حالی است که در کشورهای حاشیه خلیج فارس حتی‌ دانش‌آموزان ابتدایی به راحتی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.
وی با انتقاد از شیوه آموزشی زبان در کشور تصریح کرد: روش آموزش زبان در کشور ما بیشتر حالت گرامری ترجمه‌ای دارد که علاوه بر اینکه برای دانش‌آموزان خسته کننده است از لحاظ آموزشی شیوه‌ای ضعیف، منسوخ شده و ناکارآمد در دنیا محسوب می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به روش‌های جدید آموزشی در سطح دنیا گفت: با وجود اینکه در دنیا آموزش زبان به صورت مکالمه‌ای و ارتباطی درآمده است ما هنوز مقید به شیوه‌های قدیمی هستیم، این در حالی است که روش‌های جدید در برخی آموزشگاه‌های سطح شهر جواب داده و سبب علاقه‌مندی فراگیر می‌شود.
وی افزود: آموزش زبان به کمک روش‌های جدید  باید از دوران ابتدایی آغاز شود و در دوران راهنمایی و دبیرستان ادامه یابد و برای این کار نیاز به دبیران متخصص آموزش زبان است.
شفیعی با اشاره به اینکه لازم است آموزش زبان از مقاطع ابتدایی آغاز شود، گفت: متاسفانه تصور ما این است که افراد با مدارک دکترا و فوق لیسانس باید در دانشگاه  تدریس کنند، در حالی که با توجه به حساس بودن پایه آموزشی در مقاطع ابتدایی لازم است به جای افراد دیپلم و فوق دیپلم از افراد با تخصص بالا در این زمینه استفاده شود.
وی با بیان اینکه 13 سال است کتب آموزشی زبان دبیرستان تغییر نکرده است، گفت: تا زمانی که تغییر اساسی در محتوای کتب درسی و روش‌های آموزشی بر اساس متد نوین دنیا صورت نگیرد مشکلات سیستم آموزشی زبان رفع نمی‌شود، بنابراین لازم است افراد متخصصی  در این زمینه تربیت کنیم.
این کارشناس زبان انگلیسی اضافه کرد: برای آموزش زبان در مقاطع پایین‌تر شیوه مکالمه به شکل گفت‌وگو روزانه و تماشای کارتون به زبان انگلیسی موثرتر است تا زبان از حالت خشک گرامری ترجمه‌ای خارج شده و به شکل بازی برای کودکان درآید.
وی تصریح کرد: به عبارتی می‌توان گفت همان‌طور که کودک هنگام یادگیری زبان مادری ابتدا تنها به سخن اطرافیان گوش می‌دهد، کم کم قادر به بیان جملات ناقص و قابل‌ فهم شده و سپس صحبت کردن، خواندن و نوشتن را فرا می‌گیرد همین روند در آموزش زبان در دوره ابتدایی باید مد نظر قرار گیرد.
عضو کار گروه زبان انگلیسی استان اصفهان به فعالیت‌های این مرکز درباره آموزش زبان اشاره و افزود: مشکلات را به صورت نامه به وزارتخانه آموزش و پرورش ارائه کرده‌ایم ولی تاکنون ترتیب اثری در این ارتباط داده نشده است. 
وی ادامه داد: تا زمانی که  دفتر تالیف کتب درسی که زیر نظر وزارتخانه آموزش است کتاب‌هایی بر اساس مدل تدریس جهانی ارائه نداده و دبیرانی برای تدریس بر اساس متدهای جدید دنیا تربیت نکند مشکلات زبان به قوت خود باقی می‌ماند.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول