اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی شوش خبر داد:

کشت مکانیزه ذرت در 13.5 هکتار از مزارع شوش

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شوش از کشت ذرت در 13.5 هکتار از مزارع این شهرستان به روش کاملا مکانیزه خبر داد.

کشت مکانیزه ذرت در 13.5 هکتار از مزارع شوش
منوچهر قاسمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش اظهار داشت: برای نخستین بار در این شهرستان به دلیل استفاده از روش کشت بدون خاک‌ورزی (مکانیزه و جدید)، کرم خاکی به وفور در مزارع ذرت شوش مشاهده شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوش با اشاره به ابعاد اجرای این طرح در مزارع بیان کرد: در شهرستان شوش برای نخستین بار کشت ذرت در سطح 13.5 هکتار به صورت طرح بدون خاک‌ورزی یعنی بدون شخم و دیسک توسط دستگاه مستقیم کار به مرحله اجرا گذاشته شد که یکی از مهم‌ترین منافع آن، توسعه فعالیت کرم خاکی در اراضی زراعی است.
قاسمی به مزایای وجود کرم خاکی در اراضی زراعی اشاره کرد و گفت: کرم‌هایی خاکی کارخانه‌های بسیار کوچک کودسازی هستند که بدون هیچ هزینه‌ای برای کشاورزی کار می‌کنند، آزمایش‌ها ثابت کرده‌اند که خاک‌های خارج شده از بدن کرم خاکی تا 4.5 برابر پتاس و تا هفت برابر نیتروژن بیشتری نسبت به خاک‌های معمولی دارند.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این کرم‌ها مزایای زیادی برای کشاورزی محسوب می‌شوند، تصریح کرد: کرم‌های خاکی با کندن تونل در خاک سبب هوادهی آن می‌شوند، همچنین سبب افزایش سرعت نفوذ آب و خاک شده و از شسته شدن خاک جلوگیری می‌کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوش تاکید کرد: کرم‌های خاکی با تغذیه از عوامل بیماری‌زای خاک اثر مهمی در کاهش بیماری‌های خاکزی ایفا می‌کنند و سبب افزایش عمق خاک زراعی حاصلخیز می‌شوند و با تعدیل PH خاک بسیاری از عناصر غذایی محبوس در خاک را در اختیار ریشه‌های گیاه قرار می‌دهند.
وی همچنین به پروژه‌های دیگر جهاد کشاورزی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: عملیات تسطیح اساسی اراضی شهرستان شوش در سطح یک هزار و 72 هکتار در دست اجراست.
قاسمی بیان کرد: عملیات تسطیح اساسی اراضی شهرستان واقع در مناطق شاوور، آهو دشت، چنانه و سرخه در سطح یک‌هزار و 72 هکتار از مرداد ماه سال جاری و آغاز شده و این روند همچنان ادامه دارد.
وی اعتبار اجرای این طرح را 7 میلیارد و 328 میلیون و 906 هزار ریال ذکر نمود و گفت: این مبلغ از محل اعتبارات استانی تأمین و هزینه می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شوش حفظ منابع آب و خاک، افزایش بهره‌وری، صرفه جویی، استفاده بهینه از منابع آبی، بالا بردن راندمان مصرف آب، کاهش فرسایش پذیری خاک، یکنواختی در توزیع آب کشاورزی، اجرای کشاورزی مکانیزه و افزایش تولید محصولات را از جمله پیامدها و اهداف اجرای طرح فوق برشمرد.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول