اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گاز باز هم جان گرفت؛

قاتل خاموش پیرمرد اردبیلی را در حمام غافلگیر کرد

خبرگزاری فارس: بر اثر استشمام گاز مونوکسید کربن در حمام، پیرمرد 82 ساله در اردبیل دچار گاز گرفتگی شد.

قاتل خاموش پیرمرد اردبیلی را در حمام غافلگیر کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی استان اردبیل، این پیرمرد به دلیل بی‌احتیاطی اقدام به بر افروختن ذغال در داخل فضای محدود حمام برای گرم کردن این فضا کرده بود که به دلیل استشمام گاز مونوکسید کربن بر اثر سوختن ذغال، دچار خفگی شده و جان خود را از دست داد.
هر چند این حادثه تاسف‌‌بار برای چندمین بار است که اتفاق می‌افتد اما تاسف‌بارتر آن که این پیرمرد با داشتن سن و تجربه بالا آن هم در محدوده منزل اقدام به روشن کردن ذغال در داخل حمام کرده و به دلیل بسته بودن فضای موجود نتوانسته استمدادی بطلبد، به همین دلیل جسد این پیرمرد بعد از چندین ساعت با کمک همسایگان از داخل حمام بیرون آورده و به پزشکی قانونی انتقال داده شد.
با سرد شدن هوا در استان اردبیل و استفاده بیشتر خانواده‌ها از گاز طبیعی، رعایت نکردن نکات ایمنی می‌تواند حوادث متعددی را رقم بزند که مهم‌ترین و مشهورترین این حوادث مسمومیت‌های ناشی از استشمام مونوکسید کربن است که اگر خانواده‌ها در بر پا کردن بخاری‌ها دقت کافی و لازم را نداشته باشند وقوع این حوادث دور از انتظار نیست.
مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل با بیان اینکه در فصل سرما بر تعداد کشته‌های ناشی از استشمام گاز مونوکسید کربن افزوده می‌شود، خاطرنشان کرد: از ابتدای سرد شدن هوا به خانواده‌‌ها توصیه می‌کنیم در نصب لوازم گرمایشی منازل، اماکن عمومی و اداری دقت کنند و به هیچ وجه از بخاری‌های غیر ‌استاندارد و فاقد لوله استفاده نکنند.
بهزاد ولی‌زاده بیان داشت: با یک تفکر غلط برخی از خانواده‌ها و یا حتی صاحب مغازه‌ها از بخاری‌ها بدون دودکش و یا داخل کردن دهانه دود کش به درون آب سعی می‌کنند به زعم خود ایمنی را رعایت کنند اما یقین داشته باشند چنین حرکاتی می‌تواند بازی با جان هموطنان‌مان باشد.
وی با یادآوری اینکه در نیمه اول امسال با وجود مصرف کم گاز، 10 مورد مرگ ناشی از گاز گرفتگی داشتیم، بیان داشت: این تعداد مرگ و میرها نسبت به مشابه سال قبل 11 درصد افزایش نشان می‌دهد.
این مسئول ادامه داد: در سال گذشته نیز نسبت به سال 88 در مجموع با یک رشد 15 درصدی در تعداد کشته‌شدگان ناشی از استشمام گاز مونوکسید کربن مواجه بودیم.
ولی‌زاده از دستگاه‌های اطلاع‌رسان به ویژه صدا و سیما خواست تا مردم را نسبت به رعایت نکات امینی و اطمینان از سلامت وسایل گرمازا که سبب کاهش مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌ها می‌شود آگاه کنند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل با یادآوری اینکه در بیشتر مکان‌های سرپوشیده و محدود نظیر حمام، رختکن حمام و برخی اتاق‌های کوچک امکان گاز گرفتگی بیشتر از فضاهای بزرگ‌تر است، افزود: اغلب گاز گرفتگی‌ها در شهر اردبیل در اتاق‌های کوچک به ویژه حمام، وسایط نقلیه و پارکینگ‌ها اتفاق افتاده که فاقد تهویه مناسب و هواخوری بوده است.
وی به علایم مسمومیت‌های ناشی از گاز گرفتگی اشاره کرد و افزود: فرد مسموم دارای علایمی همچون گرفتگی عضلات، بی‌حال شدن و کبود شدن بخشی از اعضای بدن است که خانواده‌ها در صورت مشاهده افرادی با این علایم باید فرد مسموم را به سرعت به مراکز درمانی و بیمارستانی انتقال دهند تا تحت مداوا قرار گیرد.
انتهای پیام/و۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول