اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر فنی استانداری کردستان خبرداد:

تصویب طرح مطالعات جامع توسعه مرز باشماق مریوان

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر فنی استانداری کردستان از تصویب فاز چهارم طرح مطالعات جامع توسعه مرز باشماق مریوان خبرداد.

تصویب طرح مطالعات جامع توسعه مرز باشماق مریوان
امیر قادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از سنندج اظهارداشت: این مرحله از فاز مطالعاتی توسعه پایانه مرزی باشماق در راستای طرح اصلی ساماندهی این پایانه مرزی با مشارکت بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی استان به انجام می‌رسد.
به گفته وی، توسعه پایانه رسمی مرز باشماق فرصتی مناسب و ارزشمند برای توسعه صادرات استان و رونق بخش اقتصادی منطقه است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کردستان اضافه کرد: به منظور تسهیل در تردد مسافر و نیز حمل و نقل کالا بین استان کردستان و حکومت اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی باشماق مریوان، مشارکت و همکاری مناسبی بین استان کردستان و کشور عراق به عمل آمده است.
قادری تصریح کرد: برای ساماندهی کامل این پایانه مرزی افق توسعه 10 تا 15 ساله تدوین شده که به تدریج کار مطالعاتی مراحل مختلف انجام و اعتبارات مورد نیاز تخصیص داده خواهد شد.
وی از مرز رسمی باشماق به عنوان زمینه‌ای برای دسترسی به بازار عراق نام برد و گفت: توجه به این مرز رونق اقتصاد و افزایش صادرات را به دنبال دارد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کردستان اضافه کرد: مرز رسمی باشماق مریوان از اهمیت ویژه‌ای به لحاظ زمینه ورود به بازار عراق و سایر کشورها برخوردار بوده و این نیازمند توجه بیشتر و ایجاد زیرساخت‌های لازم است.
وی به اجرای عملیات تعریض پل مشترک ایران و عراق در مرز رسمی باشماق مریوان اشاره کرد و افزود: احداث این پل در راستای تحقق یکی از موارد تفاهمنامه مشترک بین استانداران کردستان ایران و سلیمانیه عراق است.
به گفته قادری، احداث این پل توسط کردستان عراق و بخشی از آن نیز به همت اداره‌ کل راه و ترابری کردستان ایران انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه این پل بستری مناسب برای رفع ترافیک و زمینه‌ای برای افزایش صادرات خواهد بود، اضافه کرد: تحقق این پل مراودات مرزی در این مرز رسمی را تسریع می‌بخشد.
به گفته مدیرکل دفتر فنی استانداری کردستان، پل مرز رسمی باشماق مریوان علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، افزایش تردد مسافران و گسترش دوستی و روابط ایران و عراق را به دنبال دارد.
بازارچه مرزی باشماق در فاصله 17 کیلومتری غرب شهر مریوان در جوار روستای مرزی باشماق قرار دارد و فعالیت اقتصادی از طریق این مرز با کردستان عراق عملاً از سال 1369 شروع شده است.
این مبادلات به دلایل قومی و ویژگی‌های خاص منطقه روز به روز تقویت شده و توانسته به عنوان نخستین بازارچه مرزی جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق بستر مناسبی را برای فعالیت اقتصادی فراهم کند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول