اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به‌مناسبت نهم ذی‌الحجه سالروز شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع)؛

چشمان کربلا منتظر جوانمردی مسلم ماند

خبرگزاری فارس: حضرت مسلم بن عقیل (ع)، جوانمردی از حجاز بود که بی‌تردید یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌ها در واقعه عاشوراست.

چشمان کربلا منتظر جوانمردی مسلم ماند
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین حقیری در خصوص شهادت حضرت مسلم (ع)  در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران اظهار داشت: عظمت شخصیت حضرت مسلم (ع) هنوز برای بسیاری از ما مشخص نشده است. در مورد ماموریتی که امام حسین (ع) به ایشان محول کرده و وقایعی که در کوفه برای حضرت مسلم (ع) اتفاق افتاده چیزهایی گفته و نوشته شده اما همچنان گذشته ایشان از نظرها پنهان مانده است.
حضرت مسلم (ع) پسر عمو و داماد (شوهر خواهر) امام حسین (ع) بود. وی دو پسر و یک دختر داشته است که دو پسرش را همراه با خود به کوفه می‌برد اما همسر و دخترش به همراه کاروان امام حسین (ع) راهی کربلا می‌شوند.
وی افزود: مسلم بن عقیل (ع) بعد از ورود به کوفه و مشاهده شرایط حاکم بر این شهر، پسرانش را به شریح قاضی می‌سپارد که بعد از شهادت مسلم و واقعه عاشورا اتفاقات جانسوزی برای طفلان حضرت مسلم (ع) پیش می آید که در تاریخ مشهور است.
حقیری اضافه کرد: مسلم بعد از ورود به کوفه خانه مختار رفت اما از شب دوم در خانه هانی بن عروه مسکن گزید. هانی بیمار بود.روزی ابن زیاد برای عیادت از هانی به خانه او رفت. هانی بن عروه از حضرت مسلم (ع) خواست تا در یک لحظه مناسب ابن زیاد را از پای درآورد. حضرت مسلم (ع) با وجودی که چنین فرصتی را پیدا کرد اما از این کار امتناع ورزید و در پاسخ هانی گفت «من کشتن مهمان را به دور از جوانمردی می دانم»
حقیری معتقد است شیعه واقعی باید فرهنگ اهل بیت (ع) را بشناسد و به آن معرفت داشته باشد. تبلیغ و ابلاغ فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام وظیفه دیگر شیعه است و در نهایت عمل به آنچه اهل بیت علیهم السلام خواستند تکمیل کننده این صفات است.
وی خاطرنشان کرد: حضرت مسلم (ع) تمام این ویژگی‌ها را داشت و در سخت‌ترین شرایط بدون آنکه گامی به عقب بردارد، تا آخرین لحظه در برابر دشمنان امام حسین (ع) مقاومت کرد تا به شهادت رسید.
حقیری روایتی از پیامبر اکرم (ص) درباره حضرت مسلم (ع) نقل کرد و گفت: «شیخ صدوق (ره) در کتاب «امالی» خود از ابن عباس و ایشان از حضرت علی (ع) نقل می‌کند که حضرت امیر (ع) از پیامبر خدا سئوال می کند آیا شما برادرم عقیل را دوست دارید؟ و پیامبر خدا فرمودند آری او را به دو دلیل دوست دارم نخست به خاطر خودش و دوم به خاطر عمویم ابی‌طالب.
پیامبر خدا سپس فرمود بدان که پسر عقیل در راه محبت پسر تو به شهادت خواهد رسید و چشمان مومنان در عزای او اشک بار خواهد شد و فرشتگان مقرب الهی بر او درود خواهند فرستاد. سپس رسول خدا گریه کرد آن چنان که اشک بر گونه‌های مبارک ایشان نشست و فرمود به خدا پناه می‌برم و شکایت می‌کنم از آنچه بعد از من با اهل بیت من خواهد شد.» نکته جالب توجه در مورد این روایت آن است که رسول گرامی اسلام (ص) سال‌ها پیش از تولد حضرت مسلم (ع) این سخنان را در مورد او به زبان آورده است.
حقیری با اشاره به صلابت، شجاعت و صبر و پایداری حضرت مسلم تاکید کرد: بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی حضرت مسلم در زندگی امروزی ما هم می‌تواند به عنوان سرمشق و الگو مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال یکی از خصلت‌های مومن وفای به عهد است. ما می‌بینیم که حضرت مسلم (ع) در سخت‌ترین شرایط حتی زمانی که کاملا تنها مانده است بازهم به عهدی که با امام حسین (ع) بسته وفادار می‌ماند و در حالی که یکه و تنها مانده به شهادت می‌رسد.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول