اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه شب شهادت حضرت مسلم ابن عقیل (ع) صورت گرفت؛

برگزاری دومین همایش عشق و ایثار در جوار حضرت عبدالعظیم (ع)

خبرگزاری فارس: در آستانه شب شهادت حضرت مسلم ابن عقیل (ع) همایشی از جنس ایثار در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد.

برگزاری دومین همایش عشق و ایثار در جوار حضرت عبدالعظیم (ع)
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، همزمان با شب شهادت حضرت مسلم ابن عقیل (ع) همایش عشق و ایثار در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد.
امام جمعه شهرری طی سخنانی در این همایش با اشاره به شخصیت برجسته حضرت مسلم بن عقیل (ع)  خاطرنشان کرد:‌ جناب مسلم (ع) از خانواده‌ای پاک و شجاع بود و این خصیصه او را شایسته این ماموریت عظیم کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی شاهچراغی در ارتباط با مقام حضرت مسلم (ع) عنوان کرد: مسلم بن عقیل، مردی خردمند، آگاه، شجاع و جوان مرد بود. فضیلت‌های اخلاقی او از همه جنبه‌های زندگی‌اش آشکار است. او به راستی خون امیرمؤمنان علی (ع) و حمزه و جعفر و حسین (ع) را در رگ‌های خویش داشت. مسلم و خاندان او از صدر اسلام، در تمام حوادث در کنار عترت پیامبر، بودند. عنایت ویژه خاندان وحی و نبوّت به این جوان هاشمی، بی دلیل نیست و این، برگرفته از مقام والای او در نظر پیامبر و اهل بیت پاک اوست، به گونه‌ای که پیامبر خدا (ص) سال‌ها پیش از تولد مسلم بن عقیل، او را ستود و به حضرت علی (ع)فرمود «فرزند عقیل در راه دوستی فرزند تو به شهادت می‌رسد و مؤمنان بر او می‌گریند و فرشتگان مقرب الهی بر او درود می‌فرستند».
وی در ادامه خاطرنشان کرد: فراگیری علوم و معارف از مکتب علی (ع)، مجاهدی مقاوم از مسلم ساخته بود که شجاعتش را همگان می‌ستودند. بلاذری، تاریخ نگار معروف در این باره می‌نویسد «مسلم بن عقیل، از مردترین فرزندان عقیل و شجاع ترین آنان بود.»
شاهچراغی تاکید کرد: بر اساس همین شایستگی ها و رشادت های وصف ناپذیر مسلم بود که حضرت علی (ع)، او را به همراه امام حسن و امام حسین علیهماالسلام و عبداللّه بن جعفر، به فرماندهی جناح راست سپاه خود در صفّین گمارد. این انتصاب، به خوبی نشان دهنده تأیید شایستگی و شجاعت او از سوی امیرمؤمنان علی (ع) است.
امام جمعه شهرری با اشاره به ولایت پذیری حضرت مسلم بن عقیل (ع) خاطرنشان کرد: مسلم بن عقیل، مجاهدی راستین بود که هیچ گاه در طرفداری از دین حق از پا ننشست. او در زمان حکومت حضرت علی (ع)، در رکاب آن حضرت در برابر ناکثان، قاسطان و مارقان در جمل، صفین و نهروان جنگید و در شهادت امیر ایمان در محراب کوفه، همراه دیگر مؤمنان، خون گریست.
وی ادامه داد: مسلم سپس هم دوش امام حسن مجتبی (ع)، سستی و نامردی مسلمان نمایان زرطلب را به چشم سر دید که چگونه امام حسن (ع) را در برابر نیرنگ معاویه تنها گذاشتند و او را مظلومانه زهر جفا دادند و به شهادت رسانیدند. مسلم در همه این وقایع، با ایمانی استوار در جبهه حق و رویارو با کفر، ستیز کرد و باقی مانده عمر خویش را نیز فدای راه سرور آزادگان امام حسین (ع) ساخت. او همواره به عنوان یاری فداکار و یاوری دل سوز برای آن امام هدایت به شمار می‌آمد.
حسن بیادی، عضو شورای شهر تهران نیز در این نشست تصریح کرد: حرم حضرت عبدالعظیم (ع) نقش سفارت کربلا در ایران را دارد و همچون نگینی در شهر تهران می‌درخشد.
مسلم‏بن عقیل، برادرزاده امیرالمؤمنین و پسر عموى حسین‏بن على (ع) بود که از آغاز کودکى، در میان جوانان بنى‏هاشم به‌ویژه در کنار امام حسن و امام حسین علیهما السلام بزرگ شد و کمالات اخلاقى و بنیان ولایت و درس‌هاى حماسه و ایثار و شجاعت را بخوبى فرا گرفت.
اجداد حضرت مسلم (ع) کسانى، چون «ابوطالب‏» و «فاطمه بنت اسد» بودند که در فرزندان خویش، شجاعت و ایمان و دلاورى را به ارث مى‏گذاشتند و مسلم ابن عقیل (ع)، شاخه‏اى پربار از این اصل و تبار بود و بنا به اصل وراثت،خصلت‌هاى برجسته را از نیاکان خود به ارث برده بود. مسلم بن عقیل سفیر امام حسین (ع) چون مولای خود، با لب تشنه شهید شد.
این گزارش حاکی است، همایش عشق و ایثار با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی شاهچراغی امام جمعه شهرری، حسن بیادی عضو شورای شهر تهران، مجتبی عبداللهی شهردار منطقه 20 و جمعی از مسئولان و مردم خداجوی شهرستان ری در تالار شیخ صدوق (ره) آستان حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول