اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان حفاظت و محیط زیست خبر داد:

ابلاغ لایحه طرح جامع کاهش آلایندگی توسط دولت

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ابلاغ لایحه طرح کاهش آلایندگی هشت کلان‌شهر کشور در روزهای آینده توسط دولت خبر داد.

ابلاغ لایحه طرح جامع کاهش آلایندگی توسط دولت
به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، محمد جواد محمدی‌‌زاده در نشست خبری با خبرنگاران در خرم‌آباد گفت: دولت در خصوص طرح جامع کاهش آلایندگی در هشت کلان‌شهر کشور و موضوع کنترل کاهش آلایندگی‌ها در کشور به جمع‌بندی رسیده و نظر مجلس هم مثبت است و ما امیدواریم که دولت در روزهای آینده این لایحه را ابلاغ کند.
وی تصریح کرد: بنابر این طرح 17 دستگاه مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان هواشناسی، سازمان بنادر، وزارت نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و...در اجرای این طرح تکلیف دارند.
محمدی‌زاده با بیان اینکه به 10 دستگاه مقررات جدید مربوط به کاهش آلایندگی‌ها را ایجاد می‌کنند، گفت: به عنوان نمونه در خصوص معاینه فنی خودرو بنا بر مصوبه مجلس هر پنج سال یک بار باید معاینه فنی خودروها صورت گیرد، اما ما معتقدیم که این زمان موجب افزایش آلایندگی‌ها در کشور می‌شود و توصیه داریم که این زمان را به یک سال تقلیل دهیم یعنی هر خودرویی موظف باشد که با مراجعه به مراکز معاینه فنی تأییدیه بگیرد و اگر پلیس اجازه داد تردد کند.
وی با تاکید بر اینکه از هر جهت در بحث قوانین زیست محیطی نیازمند بازنگری هستیم، خاطرنشان کرد: در چند مورد لوایح جدید تهیه شده که به عنوان نمونه طرح حفاظت از خاک از جمله این لوایح است که در کمیسیون زیربنایی تایید شده و باید برای تایید نهایی به مجلس برود.
محمدی‌زاده ادامه داد: یک لایحه جدید هم برای سنگین‌تر شدن جرائم شکار و صید غیرمجاز در مراجع قضایی در حال تدوین است که باید مصوبه آن را از مجلس بگیریم.
وی گفت: قوانین مربوط به شکار و صید غیرمجاز در کشور بازدارنده نیست و جرائم ناچیز است.
محمدی‌زاده با اذعان به اینکه بررسی‌های طرح حفاظت از جنگل و جلوگیری از آتش سوزی‌ها در مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده و در کمیسیون تخصصی هم مورد تایید قرار گرفته است، تصریح کرد: برای اجرای این طرح در سال 90 توفیق کمی داشتیم و تنها بعضی تجهیزات تخصصی در اختیار ما قرار گرفته اما برای سال 91 برنامه جدی داریم.
وی با اشاره به اینکه این طرح در نوبت تایید دولت است، ابراز امیدواری کرد که این طرح ابلاغ شود و به عنوان یک دستورالعمل ساختاری برای حفاظت از جنگل‌ها با تجهیزات کافی، نیروهای آموزش دیده وبا خودرو و امکانات مورد نیاز از جمله بالگرد نهایی شود.
محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: این طرح طی مدت پنج سال اجرا می‌شود.
 
* گونه‌های کمیاب جانوری و گیاهی تکثیر می‌شوند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور جلوگیری از انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی، این گونه‌های در حال انقراض تکثیر و حفاظت می‌شود.
محمدی‌زاده یادآورشد: به همین منظور محیط زیست کشور گونه‌های در خطر و گونه‌های منقرض شده را با برنامه‌ریزی جدی برای احیا و حفظ انجام می‌دهد. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با توجه به اینکه یوزپلنگ آسیایی در خطر انقراض قرار دارد و تعداد آن‌ها به اندازه انگشتان یک دست نمی‌رسد، در چند سال اخیر برنامه‌ای برای حفاظت و تکثیر این گونه جانوری صورت گرفت که اکنون 100 قلاده از این گونه وجود دارد که احتمال می‌رود تا 120 قلاده در 10 نقطه کشور برسد.
وی این مهم را به عنوان یکی از افتخارات محیط زیست نزد جهانیان دانست و گفت: سمند لرستانی نیز جزو گونه‌های در حال انقراض است و به همین منظور طرح‌های حمایتی و حفاظتی برای این گونه نیز در حال انجام است.
 
* تنها 24 تالاب کشور ثبت بین‌المللی شده است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: از مجموع حدود 100 تالاب موجود کشور تنها 24 تالاب ثبت بین‌المللی شده است.
محمدی‌زاده با اشاره به اینکه این تالاب‌ها با عنوان کنوانسیون رامسر ثبت شده است، اظهار داشت: حق آبه تالاب‌های کشور نظیر دریاچه ارومیه، هامون، پریشان، زریوار با مشکل جدی مواجه است و به همین منظور پیگیری جدی برای تامین حق آبه این تالاب‌ها صورت گرفته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه مدیریت یکپارچه برای تالاب‌های کشور انجام شده است، افزود: در مورد لرستان باید با استفاده از منابع ملی و استانی مدیریت یکپارچه تالاب‌ها صورت گیرد چرا که نبود این مدیریت تالاب‌ها دچار آسیب می‌شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول