اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

با حضور وزیر محیط زیست ترکمنستان؛

پروتکل همکاری زیست‌محیطی ایران و ترکمنستان امضا شد

خبرگزاری فارس: با حضور وزیر محیط زیست ترکمنستان و رئیس سازمان محیط زیست پروتکل همکاری زیست‌محیطی فی‌مابین ایران و ترکمنستان امضا شد.

پروتکل همکاری زیست‌محیطی ایران و ترکمنستان امضا شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدجواد محمدی‌زاده ظهر امروز در جلسه امضای پروتکل همکاری زیست‌محیطی ایران و ترکمنستان که در هتل همای مشهد برگزار شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با جمهوری ترکمنستان به دلیل سابقه تاریخی و فرهنگ مشترک و اراده‌ای که رهبران دو کشور دارند روز به روز مسیر توسعه و بالندگی را به خوبی طی می‌کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مرزهای دو کشور مرزهای صلح و دوستی است و روابط دو کشور در همه جنبه‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی روابط بسیار امیدوارکننده و امیدبخشی است.
وی در ادامه با بیان اینکه جلسه امروز من با وزیر محیط زیست کشور ترکمنستان درباره دو محور مشخص بود، بیان کرد: محور اول امضای سندی است در قالب کنوانسیون تهران که وزرای محیط زیست کشورهای حوزه خزر مدتی قبل در کشور قزاقستان آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند و پروتکل دیگر مربوط به مقابله با آلودگی‌های نفتی دریای خزر بود که این پروتکل بایستی توسط وزیر ترکمنستان امضا می‌شد.
محمدی‌زاده تاکید کرد: بر اساس این سند که به عنوان یک پروتکل الحاقی به کنوانسیون تهران تلقی می‌شود، موضوع آمادگی واکنش و همکاری منطقه‌ای در مبارزه با حوادث و سوانح آلودگی‌های نفتی مدنظر قرار گرفته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر این اساس هر موضوع یا سانحه‌ای که در دریای خزر اتفاق بیفتد که آلایندگی نفتی در خزر ایجاد شود برای آن تدابیری اندیشیده شده تا کشورهای عضو تمام ظرفیت‌ها و امکانات خودشان را برای مقابله با آلایندگی‌ها چه در امر پیشگیری و چه در مبارزه با آلایندگی اعمال کنند.
وی تصریح کرد: یک پهنه بسیار ارزشمند از ذخایر نفتی و گازی در خزر و کشورهای حاشیه خزر وجود دارد و کشورهایی مانند اذربایجان و ترکمنستان از آن بهره‌برداری می‌کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کشورهایی مانند ایران و قزاقستان نیز برنامه‌ریزی‌های جامع انجام دادند و عملیات اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری از منابع نفتی و گازی وجود دارد به شکلی که خطوط انتقال نفت وگاز از بستر خزر توسط این کشورها در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت اقتصاد منطقه با انرژی که در این پهنه وجود دارد کاملا گره خورده و بهره‌برداری از این ظرفیت انرژی مستلزم این است که کشورهای عضو در ارتباط با موضوع آلایندگی که منشا آن نفت و گاز است، پیشگیری کنند.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول