اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/برگزاری کنگره آخوند خراسانی در آذر ماه 90/

ارسال 160 مقاله به دبیرخانه کنگره آخوند خراسانی

خبرگزاری فارس: دبیر اجرایی کنگره آخوند خراسانی از ارسال 160 مقاله به دبیرخانه کنگره خبر داد و گفت: 40 مقاله برتر انتخاب و در مجموعه کتابی چاپ شده‌اند.

ارسال 160 مقاله به دبیرخانه کنگره آخوند خراسانی
حسن عبدی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: نشست‌ مقدماتی کنگره بین‌المللی آخوند خراسانی 19 آبان در خراسان رضوی برگزار می‌شود.
وی افزود: علاوه بر این هفته آینده یک نشست با عنوان بررسی و نقد فیلمنامه آخوند خراسانی نوشته عبدالله اسفندیاری برگزار می‌شود و در حالی که هنوز بنیاد فارابی تصمیمی در زمینه ساخت آن نگرفته است اما امید می‌رود این کنگره و اهمیت آخوند خراسانی و جایگاه وی به عنوان پدر معنوی مشروطه بهانه‌ای شود تا بنیاد فارابی به ساخت این فیلم توجهی کنند.
دبیر اجرایی کنگره آخوند خراسانی با اشاره به تلاش برخی برای زاویه قرار دادن آخوند خراسانی و شیخ فضل‌الله نوری گفت: آنها هدف مشترکی داشتند، در حالی که آخوند خراسانی نفی استبداد را در مشروطه تعقیب می‌کرد، شیخ فضل‌الله نوری به دلیل نزدیک بودن به شرایط ایران احساس می‌کرد مداخله غربیون سمت و سوی انقلاب را به انحراف می‌کشاند بنابراین مشروطه مشروعه را مطرح کرد.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی میراث خوار همان تجربه و حرکتی است که در زمان آخوند خراسانی آغاز شد، بیان کرد: باید تلاش کرد علمایی چون آخوند خراسانی به درستی معرفی شوند و به همین دلیل به بهانه یکصدمین سالگرد بزرگداشت آخوند خراسانی،کنگره بین‌المللی به مدت دو روز برگزار خواهد شد و مهمانانی از عراق و افغانستان و لبنان در آن حضور دارند.
‌دبیر اجرایی کنگره آخوند خراسانی همچنین از وصول 160 مقاله به دبیرخانه کنگره خبر داد و افزود: از بین این مقالات، 40 مقاله برتر که در موضوعات سیاسی اجتماعی، سیره علمی و عملی و مقالات فقهی اصولی قرآنی بودند انتخاب شد که در قالب سه جلد کتاب منتشر شده است.
وی همچنین از آماده شدن دو مجموعه مدون دیگر برای کنگره خبر داد و گفت: یک مجموعه در مورد شناختنامه آخوند خراسانی است که شامل مقالات، خلاصه پایان‌نامه‌ها و دیدگاه‌های موجود از زمان آخوند خراسانی تاکنون است تا محققین شناخت بهتری نسبت به آن مرحوم داشته باشند.
عبدی‌پور عنوان کرد: مجموعه دیگر کتاب فقه فتوایی آخوند خراسانی است که در سه جلد شامل فتاوای آخوند که در حاشیه رساله‌های علما و مراجع پیشین یا ضمن بیانیه‌های خود درج کرده بوده جمع‌آوری شده که روز همایش رونمایی می‌شود.
وی ادامه داد: مجموعه دیگر که تهیه و تنظیم شده است مربوط به اسناد اجتماعی آخوند خراسانی است و کار دیگر که با همکاری پژوهشکده اندیشه سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی انجام گرفته است این است که اندیشه‌های سیاسی آخوند خراسانی جمع‌آوری و آماده چاپ است.
دبیر اجرایی کنگره آخوند خراسانی چاپ خلاصه مقالات فارسی و عربی در یک جلد، چاپ و توزیع ویژه‌نامه و تهیه کلیپ در مورد زندگی و حیات سیاسی اجتماعی آخوند خراسانی را از دیگر فعالیت‌های ستاد اجرایی کنگره دانست.
کنگره بین‌المللی آخوند خراسانی، 23 و 24 آذر ماه سال جاری در قم برگزار خواهد شد و طبق گفته عبدی‌پور، دبیر اجرایی کنگره، مراسم افتتاحیه با حضور آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شود.
در مراسم اختتامیه این کنگره نیز که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد، آیت‌الله جوادی‌آملی سخنرانی خواهد کرد.
وی برگزاری کنگره محمدحسین کاشف الغطاء در سال آینده را از دیگر برنامه‌های پژوهشگاه دانست و گفت: کاشف الغطاء در تاریخ تحولات عراق حضور داشته و ارتباطات خوبی نیز با علمای ایران داشته است اما چون آثار ایشان زیاد و خطی بوده است به دلیل پراکندگی و عدم دسترسی طول کشیده است اما کار تا حدود زیادی پیش رفته است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول