اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیر کل بنادر و دریا نوردی گیلان تاکید کرد:

ضرورت احداث دیواره ساحلی برای خزر

خبرگزاری فارس: مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: احداث دیواره ساحلی برای کناره دریای خزر یکی از الزامات است و ضرورت دارد.

ضرورت احداث دیواره ساحلی برای خزر
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فرهاد منتصر کوهساری عصر امروز در کارگاه مخاطرات دریایی خزر در سالن مرکزی تالار حکمت دانشگاه گیلان با اشاره به ضرورت ساخت موج شکن‌های جدید در راستای افزایش ضریب ایمنی سواحل دریای خزر اظهار داشت: توسعه دریامحور باید با کاهش تاثیر مخاطرات دریایی صورت گیرد.
وی درباره اهمیت دریا و دریانوردی در زندگی انسان، افزود: بررسی کاهش مخاطرات دریایی و عوامل موثر در افزایش ضریب ایمنی سواحل دریاها ضرورت دارد.
منتصر کوهساری عدم توجه به ظرفیت‌های دریایی و نداشتن راهبردهایی برای افزایش ضریب ایمنی سواحل، اشاعه فرهنگ خشکی‌محور را از جمله دغدغه‌های دریانوردان دانست و تاکید کرد: احداث دیواره ساحلی برای کناره دریای خزر یکی از الزامات است و ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه دور نگاه داشتن مردم از زندگی و اشتغال در مجاورت دریاها یک سیاست پنهان استعماری است، تصریح کرد: امروزه کشورهای صاحب دریا حرف نخست را می‌زنند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان به توجه کشورهای صاحب دریا به استفاده بهینه از منابع دریایی بعد از دهه 1970 میلادی اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری از جابه‌جایی‌های کالا و حمل و نقل از طریق کشتی‌های عظیم‌الجثه از نقطه‌ای به نقطه دیگر جهان صورت می‌گیرد.
وی گفت: اگر به دنبال بازاریابی، مشتری‌مداری، صادرات و قیمت تمام شده کالای خود هستیم باید تولید و تجارت را در کنار دریاها توسعه دهیم.
منتصرکوهساری با تاکید بر اینکه تولیدات و کارخانه‌ها باید در کنار سواحل توسعه یابند، اذعان داشت: فاصله زیاد کارخانه‌ها تا اسکله موجب افزایش قیمت اجناس می‌شود.
وی، 90 درصد جابه‌جایی کالا در جهان را از طریق دریاها دانست و ابراز داشت: در ایران 80 درصد جابه‌جایی کالا از طریق بنادر انجام می‌شود.
مدیر کل بنادر و دریا نوردی گیلان به الگوی پراکندگی شهرهای بزرگ صنعتی در کشور اشاره کرد و افزود: تهران، مشهد، تبریز و اصفهان از جمله شهرهای بزرگ صنعتی هستند که دیدگاه خشکی‌محور دارند.
وی با بیان اینکه تراکم نیروی کار در این شهرها نشان دهنده این است که مردم از دریاها و بنادر فاصله گرفته‌اند، اذعان داشت: هر کالایی که از بندر به پایتخت می‌رسد حدود 100 دلار افزایش قیمت پیدا می‌کند.
منتصر کوهساری عامل ترافیک و افزایش هزینه‌های حمل و نقل را از عمده‌ترین مشکلات تجارت به دور از دریا دانست و افزود: این امر موجب می‌شود که بنادر ما بر خلاف بنادر چین و هامبورگ خالی از سکنه و نیروی کار باشد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 9 بندر داخلی و خارجی در حاشیه خزر فعال است که بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد از جمله بنادر داخلی ایران هستند.
این مسئول، ظرفیت حمل و نقل بنادر ایران در دریای خزر را بالغ بر 25 میلیون تن دانست و یادآور شد: ظرفیت آینده این دریا تا 40 میلیون تن پیش‌بینی شده است.
 منتصر کوهساری به سهم حمل و نقل دریایی در تجارت بین‌الملل اشاره کرد و اظهار داشت: رشد حمل و نقل در جریان است زیرا تعداد مسافرت‌های سالانه خزر طبق آمار سال گذشته به چهار هزار سفر رسیده است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول