اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری دریایی خبر داد:

پیش‌بینی موفقیت‌آمیز ‌امواج دریایی‌ 96 ساعت قبل از وقوع در دریای عمان

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری دریایی موسسه ملی اقیانوس‌شناسی کشور از موفقیت این موسسه در قرائت پیش‌بینی وقوع امواج دریایی قبل از 96 ساعت بر اساس اطلاعات هواشناسی در دریای عمان خبر داد و گفت: به زودی موج‌های دریای خزر نیز قابل پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌بینی موفقیت‌آمیز ‌امواج دریایی‌ 96 ساعت قبل از وقوع در دریای عمان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سعید مظاهری عصر امروز در کارگاه مخاطرات دریای خزر در دانشگاه گیلان با اشاره به ویژگی‌های امواج دریایی به‌ویژه دریای خزر اظهار داشت: شناخت اقلیم موج بزرگ‌ترین دریای بسته جهان (خزر) بسیار اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه خاواینسکی، هیرکانیان، جرجان و کاسپین از دیگر نام‌های دریای خزر است، افزود: خزر 434 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که سهم ایران از 6 هزار و 500 کیلومتر خطوط ساحلی آن، 657 کیلومتر مربع است.
مظاهری سطح آب دریاچه خزر را حدود 26 تا 28 متر پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد دانست و خاطرنشان کرد: خزر از نظر توپوگرافی به سه قسمت خزر شمالی (ساحل کشور روسیه)، خزر میانی و خزر جنوبی (سواحل ایران) تقسیم می‌شود.
وی به عوامل ایجاد کننده بادهای خزری در سواحل ایران اشاره کرد و گفت: توده‌های سرد قطب شمال از طرف روسیه، توده‌های مرطوب دریایی از اقیانوس اطلس، توده‌های خشک و سرد قاره‌ای از قزاقستان و توده‌های گرم غبوری از ترکیه مهم‌ترین عوامل تشکیل بادهای خزری هستند.
رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی کشور با بیان اینکه برای بادهای شما‌ل‌ ـ شمال، شمال شرقی منطقه انزلی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، بیان داشت: بسیاری از امواج قابل مشاهده در دریای خزر ناشی از بادهای شمال شرقی-شرق شمال شرقی هستند.
وی، منشا برای بادهای غالب‌گردابی بر خزر را در درون خزر دانست و گفت: این نوع بادها که از داخل دریا منشا می‌گیرند برای سازه‌های داخلی دریایی مخاطره‌آمیز هستند.
مظاهری انجام عملیات‌های دریایی و تردید در ناحیه خزر میانی را بسیار حایز اهمیت دانست و ادامه داد: دریای خزر ظرفیت‌های خوبی برای اقدام‌های پیشگیرانه دارد.
وی از موفقیت موسسه ملی اقیانوس‌شناسی در قرائت پیش‌بینی وقوع امواج دریایی قبل از 96 ساعت براساس اطلاعات هواشناسی تا 2 دهم درجه و شعاع 20 کیلومتر در دریای عمان خبر داد و اذعان داشت: این عملیات پیشگیرانه با موفقیت در خلیج فارس و دریای عمان انجام شده و تا دو ماه دیگر در دریای خزر نیز راه‌اندازی می‌شود.
این مسئول به ناحیه‌ بندی خزر از نظر رژیم بادهای وزنده اشاره کرد و گفت: بر طبق این تقسیم‌بندی خزر میانی (به سمت سواحل جمهوری آذربایجان) از خطرناک‌ترین مناطق خزر به لحاظ وقوع مخاطرات دریایی محسوب می‌شود.
مظاهری زمین لرزه در بستر دریا و یا حاشیه‌های آن، ورود حجم زیاد آب‌های رودخانه‌ای، جابه‌جایی آب هنگام طوفان، تغییر فشار هوا بر سطح آب و امواج آن را از جمله منشا امواج در دریای خزر دانست و افزود: در خزر شمالی (سواحل روسیه) به دلیل عمق کم و عدم شدت وزش باد امکان تشکیل موج‌های بلند وجود ندارد زیرا در زمستان نیز اغلب سطح دریاچه با یخ پوشیده می‌شود.
وی تصریح کرد: خزر میانی خطرناک‌ترین بخش دریای خزر است که با توجه به وزش بادهای طوفانی در این منطقه امواج طوفانی نیز تشکیل می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه در سال 1957 مرتفع‌ترین موج ثبت شده در این ناحیه (خزر میانی) 12 متر بوده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که طول موج در خزر جنوبی (سواحل ایران) حداکثر 3 متر ثبت شده است.
وی تاکید کرد: اگر به مهندسی و فناوری خزر توجه نشود، اتفاقی که برای کشتی کوشا در دریای جنوب افتاد ممکن است در خزر نیز رخ دهد.
 انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول