اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس بازرگانی نایین:

نایین 7 هزار قالیباف دارد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بازرگانی نایین گفت: شهرستان نایین بیش از 7هزار نفر قالیباف فعالیت دارند و 5هزار دار قالی دستباف وجود دارد.

نایین 7 هزار قالیباف دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از نایین، نورالله اشکستانی ظهر امروز در جلسه‌ای در جمع برخی از قالیبافان شهرستان نایین در محل اداره بازرگانی شهرستان در این ارتباط اظهار داشت: شهرستان نایین با داشتن حدود 13هزار خانوار در سطح سه شهر و پنج دهستان، حدود 7هزار نفر قالی باف دارد.
وی ادامه داد: در سطح شهرستان همچنین در حدود 5هزار دار قالی دستباف متعلق به حدود 5هزار خانوار نایینی وجود دارد که این آمار تقریبا یک سوم خانوارهای نایینی را تشکیل می‌دهد.
رئیس اداره بازرگانی شهرستان نایین تصریح کرد: از این تعداد دار قالی 2هزار و 200 خانوار صاحب دار قالی در شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی نایین عضویت دارند و 520 خانوار دیگر نیز عضو شرکت سهامی فرش شهرستان نایین هستند.
وی با اشاره به اجرای قانون بیمه قالی بافان از نیمه دوم سال 1389 گفت: برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن، داشتن کارت شناسایی قالی بافی از ضروریات این قانون است که تاکنون و از ابتدای زمان اجرای قانون بیمه قالی بافان در این شهرستان تاکنون یک هزار و 80 نفر تحت این بیمه قرارگرفته‌اند.
اشکستانی اضافه کرد: در این راستا نیز تاکنون 2هزار و 200 نفر در این شهرستان موفق به اخذ کارت شناسایی قالیبافی از اتحادیه صنف تولیدکنندگان فرش دستباف شده‌اند و 321 نفر نیز دارای پروانه کسب قالیبافی هستند.
وی با اشاره به اینکه در گذشته بیشتر مردم شهرستان نایین قالیباف بوده‌اند، گفت: در حال حاضر نیز حدود 2هزار نفر قالی باف وجود دارند که بدون عضویت در هیچ تشکیلاتی به کار قالیبافی اشتغال دارند.
رئیس اداره بازرگانی شهرستان نایین تاکید کرد: برای بیمه قالیبافان داشتن کارت شناسایی قالیبافی و گواهی فنی حرفه‌ای ضروری است و  در این راستا برگزاری آزمون قالی بافی در فنی و حرفه‌ای شهرستان انجام شده است.
وی ادامه داد: به منظور بهره‌مندی از خدمات بیمه، در شش ماهه نخست امسال 551 نفر در آزمون فنی و حرفه‌ای پذیرفته شده‌اند که از این تعداد 310 نفر به منظور دریافت خدمات بیمه‌ای به تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند و تمام این افراد تحت خدمات بیمه قرار گرفته‌اند.
اشکستانی با اشاره به مشکلات قالیبافان تاکید کرد: مهم‌ترین مشکلات در این زمینه کمبود تسهیلات ارزان قیمت، ضعف حمایتی در بخش بیمه قالیبافان، قیمت بالای مواد اولیه، وضعیت نامناسب و رکود بازار فرش دستباف است.
وی در ارتباط با کمبود تسهیلات پرداختی به قالیبافان افزود: در حال حاضر ما بیش از 280 پرونده پرداخت تسهیلات تشکیل داده‌ایم که تسهیلات موجود در حد پرداخت به حدود 120 نفر است که انتظار داریم با هماهنگی و همکاری مسئولان امر، این تسهیلات افزایش پیدا کند.
این مسئول با اشاره به فعالیت در زمینه آموزش قالی بافان ادامه داد: تاکنون چندین دوره آموزشی برای قالیبافان شهرستان با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نایین برگزار شده است که بیش از یکصد نفر در آن شرکت داشته و تحت آموزش‌های لازم قرار گرفته‌اند.
وی در پایان تأکید کرد: امیدواریم دستگاه‌های اجرایی استانی و کشوری، با اندیشیدن تدابیر ویژه برای بهبود وضعیت قالیبافان گامی در راستای حفظ و گسترش این هنر اصیل ایرانی بردارند.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول