اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی گیلان:

ایران هفتمین تولید کننده مرغ دنیاست

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی گیلان ایران را هفتمین تولید کننده مرغ در دنیا خواند و گفت: استاندارد تولید گوشت مرغ بین یک‌هزار و 400 تا یک‌هزار و 800 گرم است.

ایران هفتمین تولید کننده مرغ دنیاست
علی بشری‌معافی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار داشت: تعداد 20 مرکز تولید مرغ سبز در کشور وجود دارد و از این تعداد 12 مرکز در گیلان مستقر است.
وی ایران را هفتمین تولید کننده مرغ در دنیا خواند و افزود: استاندارد تولید گوشت مرغ بین یک‌هزار و 400 تا یک‌هزار و 800 گرم است.
بشری‌معافی بر نهادینه کردن فرهنگ استفاده از مرغ کوچک در جامعه تاکید کرد و ابراز داشت: مرغ تولید شده باید در مدت 35 روز به کشتارگاه برود اما در حال حاضر این مدت به 50 روز می‌رسد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه دارو در مرغداری‌های این استان کمتر از استان‌های دیگر مصرف می‌شود، تصریح کرد: 90 درصد مرغ تولیدی گیلان سبز است.
وی فرهنگ بالای مرغداران، سواد و دانش کافی آنها را دلیل مصرف کم دارو در گیلان معرفی کرد و بیان داشت: گیلان از نظر بیماری‌های طیور جزو استان‌های سالم و پاک است.
بشری‌معافی با بیان اینکه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک به راحتی در گیلان تولید می‌شود، یادآور شد: فرهنگ بالای مرغداران و شرایط آب و هوایی مناسب اجازه تولید مرغ آنتی‌بیوتیک را به مرغداران می‌دهد. 
وی به شش کشتارگاه صنعتی گیلان در صومعه‌سرا، سیاهکل، رشت، لشت‌نشا و آستانه اشرفیه اشاره کرد و گفت: کشتارگاه‌های صومعه‌سرا از کشتارگاه‌های مطلوب و مناسب استان هستند.
بشری‌معافی با بیان اینکه گیلان یک ‌هزار واحد مرغداری دارد، خاطرنشان کرد: تعداد 620 واحد از مرغداری‌های استان دارای پروانه هستند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان میزان جوجه‌ریزی سالانه استان را حدود 60 میلیون قطعه اعلام کرد و بیان داشت: بین 10 تا 12 میلیون قطعه در هر دوره جوجه‌ریزی انجام می‌شود و در 6 ماه سال جاری 30 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در گیلان صورت گرفته است.
وی مجموع کشتار مرغ در کشتارگاه‌های گیلان را 8 میلیون قطعه ذکر کرد و بیان داشت: به دلیل عرضه مرغ به صورت زنده برای بازار تهران، هنوز ظرفیت‌ها در بخش کشتار طیور گیلان کامل نشده است.
بشری‌معافی با تاکید بر اینکه کشتارگاه‌های گیلان ظرفیت کشتار مرغ بیشتری را دارند، اذعان داشت: عرضه مرغ به صورت بسته‌بندی برای خارج از استان به نفع اقتصاد گیلان است ضمن اینکه در نقل و انتقال مرغ زنده امکان جابه‌جایی بیماری وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان وجود صنایع بالادستی صنعت مرغداری را حائز اهمیت خواند و افزود: گیلان جزو استان‌های پیشرو در صنایع بالادستی صنعت مرغ است.
وی مرغ مادر و اجداد را جزو صنایع بالادستی در صنعت مرغ برشمرد و یادآور شد: 61 واحد مرغ مادر در گیلان فعال است.
بشری معافی با اشاره به اینکه هشت واحد مرغ اجداد در کشور وجود دارد، افزود: سه واحد مرغ اجداد در گیلان مستقرند ضمن اینکه 17 واحد جوجه‌کشی در استان فعال است.
این مسئول جوجه‌آوری از تخم‌ مرغ در گیلان نسبت به استان‌های دیگر را بسیار بالا عنوان کرد و اظهار داشت: رطوبت مناسب و فشار هوا به دلیل نزدیکی به دریا موجب شده، جوجه‌آوری در گیلان بهتر باشد و به این دلیل صنایع بالادستی صنعت مرغ در استان رشد کرده است.
بشری معافی گیلان را جزو استان‌های پیشرو در صادرات جوجه نامید و تصریح کرد: جوجه یک روزه یکی از صادرات عمده گیلان به خارج از استان است و خریداران خوبی برای آن وجود دارد. 
مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه کشتارگاه‌های سنتی مرغ از سال 84 در گیلان تعطیل شدند، گفت: سال‌های گذشته 19 کشتارگاه سنتی مرغ در استان وجود داشته که در سال 73 مورد شناسایی قرار گرفتند و از سال 76 اضافه شدن آن را توقیف کردیم.
وی ادامه داد: با بازگشایی کشتارگاه‌های صنعتی به مرور کشتارگاه‌های سنتی در گیلان تعطیل شدند و جزو استان‌های صنعتی در این زمینه هستیم.
بشری‌معافی با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت کشتارگاه‌های صنعتی مرغ در استان وجود دارد، بیان داشت: کشتارگاه‌های صنعتی جدید مرغ در گیلان احداث می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی گیلان عدم راه‌اندازی صنایع تبدیلی در کشتارگاه‌های صنعتی را از مشکلات خواند و اضافه کرد: تمام کشتارگاه‌های صنعتی گیلان توان ریز کردن، بسته‌بندی و منجمد کردن مرغ را ندارند.
وی بر رعایت تمام موارد پزشکی در کشتارگاه‌های گیلان تاکید کرد و بیان داشت: بسیاری از کشتارگاه‌های مرغ تونل انجماد و سردخانه با تناژ بالا را ندارند که از جمله مشکلات است.
بشری‌معافی تعداد کم سردخانه را یکی از مشکلات ذخیره‌سازی گوشت مرغ در گیلان برشمرد و اذعان داشت: استان توان ذخیره‌سازی گوشت مرغ در زمان تولید انبوه را ندارد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول