اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان خبر داد:

ثبت 5 اثر طبیعی سمنان در فهرست آثار ملی

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از ثبت پنج اثر طبیعی استان سمنان در فهرست آثار ملی خبر داد.

ثبت 5 اثر طبیعی سمنان در فهرست آثار ملی
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حمید یزدانی عصر امروز در گفت‏وگو با خبرنگاران در این باره اظهار داشت: پنج اثر طبیعی شامل درخت ارس دیباج، درخت گردو کمان رستم شهمیرزاد، چنار سوخته روستای صح دامغان، چنار امامزاده یحیی شهمیرزاد و مغار (یخچال طبیعی) افتر سمنان در کمیته اولیه ثبت آثار تاریخی پذیرفته شده و تا کمتر از یک ماه آینده در فهرست آثار ملی به ثبت می‏رسد.
وی با اشاره به اینکه سه اثر طبیعی دیگر استان سمنان نیز به زودی در فهرست آثار ملی به ثبت می‏رسد، گفت: پرونده 30 اثر تاریخی نیز تکمیل شده و در آینده نزدیک برای ثبت در فهرست آثار ملی به دفتر کمیسیون ثبت آثار ملی ارسال می‏شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان ادامه داد: این استان دارای بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسایی شده بوده که تا سال گذشته، 608 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده بود اما این تعداد امسال به بیش از 624 اثر رسیده است.
یزدانی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته پنج اثر تاریخی، دو اثر معنوی و سه اثر طبیعی استان سمنان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، افزود: آثار تاریخی ثبت شده در سال گذشته شامل خانه باقری گرمسار، تکیه برنجی شاهرود، خانه حاج‏حشمت سرخه، ساباط و خانه ترابی و مجموعه یخدان‏های شاهرود است.
وی گفت: آثار طبیعی ثبت شده نیز شامل جنگل ابر شاهرود و معادن نمک گرمسار و آثار معنوی نیز شامل آیین گل‏غلتان نوزاد دامغان و مراسم آب دعا در شاهرود است.
یزدانی با بیان اینکه غار دربند مهدیشهر نیز به دلیل دارا بودن شرایط طبیعی و وجود آثار سفال و سکه تاریخی، به عنوان اثر تاریخی - طبیعی به ثبت رسیده است، افزود: امسال نیز  تقویم سنگسری با سه هزار و 400 سال قدمت و مراسم سنگ‏زنی استان به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان یادآور شد: سایر آثار تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت شده در سال جاری شامل محوطه تپه مایان دامغان، گرمابه خوشنیان سمنان، گرمابه آقایان میامی، مراسم طوق‏بندان دامغان و مراسم نخل‏گردانی شاهرود است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول