اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر انجمن‌های علمی حوزه علمیه:

مردم روسیه آماده پذیرش فرهنگ دینی هستند

خبرگزاری فارس: دبیر انجمن‌های علمی حوزه علمیه گفت: با بررسی‌هایی که هیئت‌ اعزامی به روسیه انجام داد مشخص شد که مردم روسیه آماده پذیرش فرهنگ دینی هستند.

مردم روسیه آماده پذیرش فرهنگ دینی هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا در نشست خبری اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم که به منظور ارائه گزارش دستاوردهای سفر علمی هیئت اعزامی حوزه علمیه به روسیه ‌ظهر امروز در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد، اظهار کرد: آنچه در اعزام این هئیت به روسیه اهمیت داشت هدفی بود که اعضای آن دنبال می‌کردند.
وی افزود: هدف این هیئت از ابتدا،‌ آشنایی با واقعیت‌های کشور روسیه بود زیرا در دنیای رسانه‌ای کنونی،‌ بسیاری از حقایق به خوبی منتقل نمی‌شوند و آنچه اعضای هیئت اعزامی حوزه علمیه مشاهده کردند بر خلاف چیزی بود که در کتاب‌ها و رسانه‌ها تبلیغ می‌شد.
دبیر انجمن‌های علمی حوزه علمیه با اشاره به تحولات 20 ساله اخیر روسیه گفت: ما بدون شیفتگی خاصی وارد این کشور شده و با نگاه معرفتی به حقایق این کشور به دنبال رسالت اصلی حوزه‌های علمیه بودیم.
وی از شناخت ظرفیت‌های کشور روسیه در زمینه تبلیغ دین خبر داد و افزود: باید زمینه‌هایی را مورد بررسی قرار داد که حوزه علمیه برای ورود به این کشور به آنها نیازمند است.
مهاجرنیا به سه تحول تاریخی کشور روسیه اشاره و عنوان کرد: گذر از سنت به مدرنیته،‌ نخستین تحولی بود که این کشور تجربه کرد و حتی می‌توان انقلاب مشروطه ایران را نیز متاثر از آن دانست ضمن اینکه باید دومین تحول بزرگ روسیه را انقلاب 1917 دانست که موجب ظهور کمونیسم شد.
وی از فروپاشی شوروی به عنوان سومین تحول در این کشور نام برد و اظهار کرد: گذر از دوران سوسیالیسم به عصر حاضر بسیار قابل توجه است زیرا این کشور در همسایگی ایران قرار داشته و تقابل‌های تاریخی زیادی به صورت جنگ یا دوستی میان دو کشور برقرار بوده است.
دبیر انجمن‌های علمی حوزه علمیه گفت: برای شناخت هر جامعه باید چهار نکته را مورد توجه قرار داد که نخستین مورد آن نظم موجود در میان مردم آن کشور است که این مورد در کشور روسیه بسیار قابل توجه بود، ضمن اینکه شناخت قانونمندی حاکم بر جامعه، امنیت و عدالت نیز از شاخصه‌های شناخت هر ملت است و این موارد شالوده یک جامعه و عناصر قوام بشر را تشکیل می‌دهند.
وی به وضعیت اخلاقی و ارزش‌های موجود در جامعه روسیه اشاره کرد و افزود: این مسئله زمانی اهمیت می‌یابد که تهاجم فرهنگی غرب را نیز در نظر داشته باشیم ضمن اینکه باید به مسائلی چون قدرت سیاسی و حاکمیت روسیه و نیز تعامل این کشور با غرب و ایران و چالش‌های میان هر یک از آنها هم توجه شود.
مهاجرنیا رویکرد هیئت اعزامی حوزه علمیه برای شناخت جامعه روسیه را وارد شدن در میان مردم دانست و تصریح کرد: روسیه یک منطقه استثنایی در جهان است زیرا به دلیل وسعت جغرافیایی زیاد دارای تنوع فرهنگی بالایی است و تلفیق فرهنگ غربی و شرقی در این کشور قابلیت مطالعه خوبی دارد ضمن اینکه از این نظر با کشور ایران که دارای تنوع قومیتی بالایی است اشتراک دارد.
دبیر انجمن‌های علمی حوزه علمیه گفت: با وجود حاکمیت طولانی مدت نظام الحادی کمونیستی و تخریب بیش از 50 درصد کلیساها در روسیه، جامعه دینی روسیه تغییر زیادی نکرد و هنوز نمادهای مذهبی در شهرهای این کشور به چشم می‌خورد.
وی گرایش مردم به سمبل‌های دینی را نشان‌دهنده حاکمیت یک نوع سنت دینی در میان مردم این کشور دانست و عنوان کرد: ملت روسیه بسیار خونگرم و دارای زمینه‌های فرهنگی و دینی بالایی هستند زیرا طبق مشاهدات عینی، مسیحیان این کشور تنها پیروان این آیین هستند که در کلیساها و هنگام اجرای مراسم مذهبی اشک می‌ریزند و این مسئله بیان‌گر نفوذ روحیه معنویت‌گرایی شرقی در این کشور است.
مهاجرنیا تاکید کرد: مکتب کمونیسم بیش از 70 سال برای نابودی مذهب در روسیه تلاش کرد اما به بن‌بست رسیده و طبق فرمایش امام راحل(ره) به موزه‌ها رفت و اکنون روسیه بر خلاف اهداف سوسیالیسم آماده پذیرش دین است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول