اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

اتاق‌های ‌فکر‌ آمریکا توسط اقلیتی یک درصدی کنترل می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در آمریکا اقلیتی یک درصدی اتاق‌های فکر‌، شرکت­ها و رسانه­ها را کنترل می‌کنند که آن یک درصد اکثرشان صهیونیست هستند.

اتاق‌های ‌فکر‌ آمریکا توسط اقلیتی یک درصدی کنترل می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، فواد ایزدی ظهر امروز در چهارمین نشست پیش همایش جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) اظهار کرد: در آمریکا یک حرکت نسبتا بزرگی به راه افتاده به نام جنبش وال استریت که مسئله بسیار جدی در معادلات جامعه آمریکا به شمار می­رود.
وی افزود: هزار و 400 شهر در این حرکت درگیر هستند و تجمعاتی در آنها شکل می­گیرد که اغلب با تجمعات نسبتا بزرگ و با جمعیت­های چند هزار نفری است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: مهم‌ترین اعتراضی که در این تجمعات به گوش می­رسد این حرف است که به گفته معترضان یک درصد جامعه آمریکایی ثروت و قدرت را در اختیار گرفته و بر سرنوشت 99 درصد تسلط دارد.
وی عنوان کرد: ابتدا با یک نگاه دقیق باید مشخص شود که آیا اساسا این حرف قابل دفاع هست و می‌شود به آن استناد کرد یا خیر.
ایزدی گفت: روسای شرکت­های بزرگ در جامعه آمریکا که منابع مالی را در اختیار دارند، بنیادها و اتاق­های فکر را تغذیه می­کنند.
وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر اتاق­های فکر در آمریکا که محل تجمع نخبگان امریکایی است، یک سری گزارش‌ها را برای انجمن‌های مشورتی تهیه می­کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: دولت آمریکا قبل از اینکه تصمیمی بگیرد آن موضوع را در شوراها و انجمن‌های مشورتی که افراد متخصص آن عرصه در آن حضور دارند، به بحث ­می­گذارد.
وی افزود: در اینجا مشکلی که پیش آمده این است که این انجمن­های مشورتی را اغلب افرادی تشکیل داده­اند که در جریان آن تصمیماتی که در مورد آن بحث می‌کنند، صاحب نفع هستند و در شرکت­های مربوط به آن فعالیت کار می­کنند.
ایزدی اظهار کرد: در واقع طی این چرخه دولت از شرکت­های بزرگ خط می­گیرد، به جای اینکه بر آنها نظارت کند.
وی تصریح کرد: در واقع در آمریکا یک اقلیت یک درصدی اتاق فکرها، شرکت­ها و رسانه­ها را کنترل می­کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در آمریکا همچنین هزینه تبلیغات برای انتخابات بسیار بالا است و 94 درصد کسانی که در انتخابات مبالغ سنگینی را هزینه کرده­اند به پست­هایی مثل ریاست جمهوری و نمایندگی کنگره دست پیدا کرده و تنها شش درصد از کسانی که در انتخابات هزینه سنگین نمی­کنند می‌توانند صاحب قدرت شوند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال هزینه انتخابات اوباما 5 میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می­شود انتخابات 2012، 6 میلیارد دلار هزینه در پی داشته باشد.
ایزدی تصریح کرد: یک درصدی که در همه حوزه­ها در آمریکا تاثیرگذار هستند این هزینه­های سنگین را می­پردازند و سیاست‌مداران را وامدار خود می­کنند.
وی افزود: در واقع در آمریکا رئیس جمهور و اعضای کنگره برای به دست آوردن قدرت باید رجوع کنند به آن یک درصد جامعه که اکثرشان هم صهیونیست هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: از طرف دیگر رسانه­های آمریکایی چون خصوصی هستند باید برای تامین مخارج خود به آگهی­های بازرگانی روی بیاورند که معمولا این شرکت­ها و کمپانی­های بزرگ هستند که این آگهی­ها را سفارش می­دهند.
وی اظهار کرد: در نتیجه در آمریکا صاحبان قدرت یا جزو ثروتمندان یا اینکه وامدار آنها هستند.
ایزدی افزود: درصدی از افرادی که در این جنبش شرکت می­کنند متوجه سلطه صهیونیسم به این شرکت­ها شده­اند و در تظاهرات خود شعارهای ضد صهیونیستی می­دهند.
وی گفت: افرادی که در خیابان­های آمریکا تظاهرات می­کنند صحبت از انقلاب در این کشور را به میان آورده­اند چراکه از نظر اینگونه افراد اصلاح در نظام کنونی آمریکا دیگر جواب نمی­دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: سیاست‌مدارانی که وامدار شرکت­های بزرگ هستند با استفاده از اتاق­های فکر تصمیمات خود را که بر اساس منافع شرکت­های بزرگ گرفته می­شود، توجیه می­کنند.
وی ادامه داد: طبق آمارهای اعلام شده 20 درصد مردم در آمریکا 80 درصد ثروت را در اختیار دارند و باقی 80 درصد مردم تنها با 20 درصد ثروت زندگی می­کنند.
ایزدی تصریح کرد: شرکت­ها مخارج جنگ­های نژادپرستانه را تامین و از آنها سود می­برند و رسانه­های آمریکا نیز معمولا یک نگاه نژادپرستانه را دنبال می­کنند اما تفکر مردم آمریکا غیر از این است.
وی افزود: جنبش تسخیر وال استریت یک حرکت مردمی است که هیچ یک از دو حزب بزرگ در آمریکا این جنبش را رهبری نمی­کند و از این رو، این جنبش در گذشته نظیری نداشته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: مردم آمریکا در جریان این حرکت می‌گویند ما 99 درصدی هستیم که دیگر فشار یک درصد را نمی­توانیم تحمل کنیم.
وی گفت: همچنین اگر پایگاه­های اینترنتی مربوط به این جنبش را رصد کنیم خواهیم دید که فعالان این جنبش به تصریح خودشان از بهار عربی تاثیر پذیرفته­اند.
ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: شکل‌گیری این حرکت در آمریکا نشان می­دهد که در آمریکا دموکراسی واقعی وجود ندارد و مردم در جریان این جنبش به دنبال به دست آوردن دموکراسی واقعی هستند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول