اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از چهارمین نمایشگاه تخصصی دانشگاه‌ها؛

تجاری‌سازی تولیدات علمی دانشگاه‌ها در هاله‌ای از ابهام

خبرگزاری فارس: هر ساله در دانشگاه‌های مختلف ایران تولیدات علمی زیادی در قالب پژوهش‌های مختلف در کشور و دنیا عرضه می‌شود و از افتخارات مملکتی است اما اینکه چند درصد از این مقالات علمی، پژوهش‌ها و اختراعات در صنعت تجاری‌سازی می‌شود و به تولیدات داخلی می‌رسد، سؤالی است که مسئولان بیشتر ترجیح می‌دهند در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

تجاری‌سازی تولیدات علمی دانشگاه‌ها در هاله‌ای از ابهام
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اگر چه مسئولان کشور همیشه ادعا داشتند که فلان تعداد طرح در سال به ثبت و اختراع می‌رسد و با اشتیاق تعداد زیادی از مخترعان کشور را از سوی رسانه‌های شنیداری، دیداری و مکتوب معرفی می‌کنند اما اینکه تا چه میزان این  اختراعات به تولید صنعتی می‌رسد و در کشور مورد استفاده مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد همیشه جای تأسف داشته است.
رئیس دانشگاه آزاد خمینی‌شهر در این رابطه در نشست خبری که در حاشیه برگزاری چهارمین نمایشگاه تخصصی دانشگاه‌ها و تجهیزات آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: هم‌اکنون دانشگاه‌ها به این سمت سوق ‌یافتند که فضایی کاربردی و آزمایشگاه‌ها تخصصی را برای دانشجویان فراهم‌ کنند تا از آموزش صرف تئوری خارج و دانشجویان کارآفرین تربیت کنند.
سیدم حسن خلیفه سلطانی بیان کرد: دانشگاه‌ها رسالت خود را در زمینه ارتباط با صنعت انجام داده‌اند اما صنعت استفاده لازم را از این رابطه انجام نمی‌دهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر، ابتکارات و اختراعات دانشجویان را حاکی از ایفای نقش دانشگاه‌ها در این راستا خواند و ادامه داد: اگر این ارتباط برقرار شود، تمام این اختراعات به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد.
وی با بیان اینکه دانشجویانی هستند که رتبه‌های بین‌المللی فراوانی دارند اما در بازار کار جایگاهی ندارند، افزود: این در حالی است که صنعت نیز به سهولت سفارشات خود را از دیگر کشورها وارد می‌کند.
خلیفه سلطانی اضافه کرد: هم‌اکنون زمینه‌های علمی لازم مهیا شده و رسالت تولید علم و فناوری در دانشگاه‌ها به خوبی صورت گرفته است.
 
*‌ دانشگاه‌های آزاد دلیل پیشرفت 20 ساله علم ایران است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان نیز در این نشست گفت: در سال 61 سالانه 70 هزار دانشجو در دانشگاه‌های مختلف ایران پذیرش می‌شدند که در سال 90 این رقم در هر سال به بیش از یک‌میلیون و 400 هزار نفر رسیده که دانشگاه‌های آزاد در این پیشرفت که طی 29 سال به دست آمده، نقش چشمگیری داشتند.
احمدعلی فروغی با بیان اینکه در سال 61 ایران دارای 40 دانشگاه و 163 هزار دانشجو بود و سالانه 70 هزار نفر پذیرش داشت، بیان کرد: این در حالی است که هم‌اکنون بیش از یک‌میلیون و 400 هزار نفر پذیرش، 3 میلیون و 400 هزار نفر دانشجو و یک‌هزار و 200 دانشگاه دارد که پیشرفت عالی کشور را در این حوزه نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: دانشگاه‌های آزاد طی دو دهه گذشته خود را به یکی از قطب‌های مهم علمی کشور تبدیل و راه چندین ساله را یک شبه طی کرده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اظهار داشت: رسالت دانشگاه‌ها تغییر یافته و  زمانی دانشجویان به عنوان استخدام شونده وارد بازار کار می‌شدند که اکنون دانشجو خود کارآفرین و عامل اشتغال است.
وی با اشاره به این که ناتوانی یک دانشگاه در تربیت چنین دانشجویانی، مشکل اساسی آن دانشگاه محسوب می‌شود، افزود: ایجاد و تقویت مراکز رشد در دانشگاه‌ها این موضوع را تحقق می‌بخشد.
فروغی یکی از مشکلات اساسی دانشگاه‌های کشور را مشخص نبودن سیستم عرضه و تقاضا دانست و ادامه داد: یک رئیس دانشگاه خود تصمیم می‌گیرد که چه تعداد دانشجو بپذیرد یا خیر، در حالی که این امر را باید متولیان امر آموزش و وزارت‌خانه مربوط مشخص و برنامه‌ریزی کنند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ورودی دانشگاه بیش از نیاز بازار کار است و یا اینکه بخش‌ها با ضعف ارتباط رو‌به‌رو هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان به ایجاد مرکز آموزش و تحقیقات توسعه آموزش در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در این مرکز سفارش کارخانه‌ها گرفته شده و به عنوان موضوع تحقیق به دانشجویان داده می‌شود و حتی اگر صنعت به میدان نیاید، مسئولان این مرکز به سراغ آنها می‌روند و طرح موضوع و مذاکرات لازم را انجام می‌دهند.
وی لزوم تغییرات و بازنگری‌های اساسی در سرفصل‌های درسی، تطبیق نیروی انسانی با نیاز بازار کار، گسترش آزمایشگاه‌های مجهز، هم‌خوانی سطح تکنولوژی دانشگاه‌ها با محیط کسب و کار و تجدید نظر کلی دانشگاه‌ها در برنامه‌ریزی‌های خود را یادآور شد و بیان کرد: این امر می‌تواند تغییر شکل و روند دانشگاه‌ها از حالت سنتی به مدرن را به دنبال داشته باشد.
فروغی تصریح کرد: دانشجو باید تفکرپروری را به جای حافظه‌پروری یاد بگیرد.
 
*‌ رشته‌های علوم انسانی در مسیر فراموشی
رئیس دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان در این نشست اظهار داشت: دغدغه ایجاد و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در کشور وجود دارد و دانشگاه‌ها باید در این زمینه جدیت بیشتری داشته باشند.
محمد فضیلتی با اعلام این که تنها 30 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها به این امر اختصاص دارد، ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌ها و نیاز موجود کشور حدود 80 درصد پایان‌نامه‌های دانشجویی باید به این سمت حرکت کند.
وی با اعلام این که دانشگاه پیام‌نور استان با 110 هزار دانشجو، امسال 38 رشته جدید را در بخش هنر و فنی مهندسی راه‌اندازی کرده است، گفت: تمام دانشگاه‌ها باید به مباحث صنعت و فناوری توجه کنند.
رئیس دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان از اینکه رشته‌های علوم انسانی در کشور در حال فراموشی‌اند، افزود: چرا تصور می‌شود که علوم انسانی با صنعت بی‌ارتباط است در حالی که در همه جهان، صنایع در کنار نیروهای فنی خود در بخش‌های مدیریت، نظام‌بندی و آموزش، فارغ‌التحصیلان علوم انسانی را به خدمت می‌گیرند. 
فضیلتی لزوم توجه به موضوع مهندسی فرهنگی با بهره‌گیری از دانشگاهیان حوزه علوم انسانی را نیز مورد تأکید قرار داد. 
 
* صنعت و دانشگاه به باور لازم تعامل با هم نرسیدند
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان نیز در ادامه در رابطه با تعامل دانشگاه و صنعت گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه در ابتدای راه خود قرار دارد و اگر چه در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در این راستا صورت گرفته اما هنوز هم دانشگاه و صنعت به باور لازم نرسیده‌اند.
پیام نجفی با بیان اینکه این امر فرصت مناسبی برای توسعه کشور و تجاری‌سازی ایده‌هاست، بیان کرد: صنعت می‌تواند در موضوع مهم گسترش اشتغال، مبتنی بر دانش بسیار راه‌گشا باشد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول