اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طلایی در اجلاس رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی:

قرارگاه‌های فرهنگی در همه جای کشور گسترش یابد

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع مشورتی کمیسیون فرهنگی اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی کلان شهرها و مراکز استان‌ها گفت: امروز مهم‌ترین جبهه انقلاب جبهه فرهنگی است و ما باید به مانند دوران دفاع مقدس قرارگاه‌های فرهنگی را از کلان تا خرد در همه‌جای کشور گسترش دهیم.

قرارگاه‌های فرهنگی در همه جای کشور گسترش یابد
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مرتضی طلایی ظهر امروز در نخستین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی کشور اظهار داشت: محور و پایه فرهنگ را باید بر‌اساس شریعت اسلامی و فرهنگ خود طرح‌ریزی کنیم چرا که هر آنچه ما در مقوله فرهنگ به آن نیازمندیم در شریعت ما وجود دارد.
وی افزود: سیاست‌گذاری فرهنگی باید بر بستر شریعت باشد و در کنار فرهنگ ایرانی، فرهنگ اساطیری و هنر، به عنوان ریشه‌های فرهنگی به فعالیت خود ادامه دهد.
رئیس مجمع کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی مراکز استان‌ها خاطرنشان کرد: مخاطب ما انسا‌ن‌ها هستند و ما باید به دنبال ایجاد جامعه‌ای باشیم که در آن سعادت، کمال، انسانیت، اخلاق و معرفت حاکم باشد و در این راستا فرهنگ ابزاری است که بین انسان‌ها ارتباط برقرار کرده و  می‌تواند عامل مؤثری برای دست‌یابی به اخلاق باشد.
وی بیان داشت: زندگی مردم در ارتباط با مدیریت شهری است و در این راستا نباید محدودیت منابع را عاملی برای کاهش خدمات خود بدانیم، بلکه باید در یک فضای ایجادی حرکت کرده و مسئولیت‌پذیر باشیم.
طلایی ادامه داد: در مرحله نخست، فرهنگ اولویت و هدف ما محسوب می‌شود اما نکته اساسی تحلیل شرایط و وضع موجود حاکم بر جامعه ماست.
وی با اشاره به تلاش شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان گفت: امروز دشمن تلاش می‌کند تا با هدف قرار دادن فرهنگ خانوده‌ها آنها را دچار تزلزل و فروپاشی کند که در این راستا رشد تصاعدی 27 درصدی طلاق نشانگر این واقعیت تلخ است.
رئیس مجمع کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی مراکز استان‌ها ادامه داد: شبکه‌های ماهواره‌ای در تلاش هستند تا با کم‌رنگ کردن هویت دینی و اخلاقی جوانان ما را به بیراهه ببرند و حال این سؤال پیش می‌آید که ما برای مقابله با این هجمه چه کاری انجام داده‌ایم.
وی تحلیل شرایط و وضع موجود حاکم بر جامعه را امری بسیار دقیق عنوان و بیان داشت: جلوگیری از تندروی و کندروی با احتساب حرکت واقع‌بینانه می‌تواند در آسیب‌شناسی وضع موجود تأثیر بسزایی داشته باشد.
طلایی با طرح این سؤال که "آیا همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن برای چندسال آینده سند به روزی را دارد و آیا توانسته‌ایم برای خرده فرهنگ‌های متنوع موجود در جامعه تدبیری کنیم" گفت: این در حالی است که ما تنها به جسم انسان‌ها توجه کرده و از روح آنها غافل شده‌ایم.
وی افزود: امروز مهم‌ترین جبهه انقلاب جبهه فرهنگی است و ما باید به مانند دوران دفاع مقدس قرارگاه‌های فرهنگی را از کلان تا خرد در همه‌جای کشور گسترش داده و به این نکته توجه کافی داشته باشیم که کار فرهنگی مانند جاده‌سازی امری محسوس به شمار نمی‌رود بلکه  فعالیتی غیر محسوس و دارای شاخص‌هایی ظریف، دقیق و طولانی مدت است که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.
رئیس مجمع کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها خاطرنشان کرد: مشکل ما در شهرداری‌ها کمبود انسان فرهنگی است و تنها با رویکرد فرهنگی نمی‌توان به جایی رسید بلکه باید گفتار، رفتار و اعمال ما نیز نشأت گرفته از فرهنگ باشد و در این راستا کارمندان شهرداری نیز باید فرهنگی رفتار کنند.
وی تصریح کرد: با شرایط و دغدغه‌هایی که پیش رو داریم اگر نتوانیم برای فرهنگ موجود، خود برنامه‌ریزی کنیم بر خلاف دستورات و تأکیدات مقام معظم رهبری در این باره عمل کرده‌ایم چرا که انجام کارهای عمرانی و خدماتی در جامعه مستلزم دارا بودن یک پایه فرهنگی و اسلامی است.
طلایی تأکید کرد: فرهنگ در بطن جامعه ما بود اما کشورهای دیگر جهان تفکر و فرهنگ اسلامی ما را ربودند و به آن جامه عمل پوشانند، چیزی که در کشور ما مهجور ماند و مورد بی‌توجهی قرار گرفت چنانچه امروز شاخص‌های اندازه‌گیری فرهنگ کشور سیر نزولی را نشان می‌دهد و در این راستا اعتماد و مشارکت اجتماعی می‌تواند به عنوان نقشه راه تأثیرگذار باشد.
وی در پایان اولویت‌دارترین کارهای حوزه‌ فرهنگی و اجتماعی را جلب اعتماد مردم عنوان کرد و ادامه داد: مشکلات امروز ما به دلیل بی‌اعتمادی موجود در جامعه است که در این راستا اعتمادسازی و ایجاد زمینه مشارکت مردم در شهرداری‌ها می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول