اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رکورد جهانی شکسته شد؛

کشت 5600 هکتار نیشکر در خوزستان

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت کشت و صنعت دهخدا از کشت بیش از 5 هزار و 600 هکتار نیشکر در یک دوره کشت برای نخستین بار در جهان خبر داد.

کشت 5600 هکتار نیشکر در خوزستان
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، فریبرز کریمی‌زند در نشست خبری ظهر امروز که در محل واحد کشت و صنعت نیشکر دهخدا برگزار شد از کشت بیش از 5 هزار و 600 هکتار نیشکر در یک دوره کشت برای نخستین بار در جهان خبر داد و اظهار داشت: کشت بالغ بر 5 هزار هکتار نیشکر در یک دوره کشت یعنی 2.8 برابر ظرفیت اجرایی و عادی کشت در یک کشت و صنعت نیشکری با تجربه و جاافتاده مشابه است.
وی افزود: این مهم نشانه توانمندی متخصصان و کارکنان و البته پشتوانه مطلوب روحی در نیل به اهداف عالیه شرکت است.
وی در اشاره به برنامه‏های آتی در این شرکت گفت: پیش‌بینی می‏کنیم که در فصل برداشت پیش رو از هر هکتار مزرعه زیر کشت خود به صورت میانگین بیشتر از یک‏صد و30 تن نیشکر برداشت کنیم.
کریمی‏زند افزود: طبق برنامه‏های تدوینی در سال زراعی بعد در مجموع نیز بیش از برداشت 800  هکتار تن نیشکر که با توجه به متوسط راندمان برداشت 74 تن در هکتار در کشور برزیل به عنوان بزرگترین کشور تولیدکننده نیشکر و شکر دنیا رقمی بی‏نظیر است.
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا به اقدامات زیست محیطی در این واحد اشاره کرد و اظهار داشت: به منظور جلوگیری از کاهش احتمالی کیفیت آب رودخانه کارون، واحد صنعتی اقدام به احداث زهکش انتقال زه آب به طول یک‏صد و 26 کیلومتر به مناطق پست نیزارها و حوضچه‏های تبخیری جنوب غرب استان نموده است که این مهم علاوه بر وصول هدف یاد شده در احیاء مستقیم و غیر مستقیم اکوسیستم منطقه مذکور بسیار موثر است.
وی افزود: برنامه ایجاد فضای سبز غیر نیشکری با مساحت 6 هزار متر مربع چمن و همچنین کشت نهال و درختچه در مساحت 14 هزار متر مربع که تأثیر بسزا و مثبتی در تلطیف فضا، محیط کار و زندگی همکاران و منطقه داشته است  به وسعت بیش از 7 هزار و یک‏صد و 17 هکتار است.
این مقام مسئول به احداث تصفیه‏خانه‏های فاضلاب بهداشتی و صنعتی همزمان با احداث این شرکت به عنوان دیگر ویژگی‏های واحد صنعتی دهخدا اشاره کرد و افزود: تصفیه‌خانه بهداشتی شامل یک دستگاه پیش‌ساخته بهداشتی از نوع تصفیه بیولوژیکی به روش لجن فعال (هوازی) با هوادهی عمقی و ممتد به ظرفیت 284 متر مکعب در روز است که زمان ماند فاضلاب در مخزن 24 ساعت و مقدار جریان متوسط حدود 11.8 متر مکعب و مقدار جریان حداکثر 47.2 متر مکعب در ساعت است، که اجرای این تصفیه‏خانه توسط شرکت کاچارفن تهران که از پیمانکاران داخلی است انجام می‌شود.
وی افزود: تصفیه‏خانه صنعتی با ظرفیت متوسط 50 متر مکعب در ساعت پساب صنعتی با بار آلی 10 هزارMG و زمان ماند ده روز در لاگون متعادل‏کننده طراحی و تأمین و تجهیز می‏شود که طراحی و تأمین تجهیزات اصلی این مجموعه توسط شرکت  KEPPEL SEGHERS بلژیک صورت گرفته و اجرای آن توسط شرکت کاچارفن تهران از شهریور ماه سال‌جاری شروع شده و مدت اجرای کار 13 ماه منظور گردیده است.
وی به اهمیت کشت و صنعت نیشکر دهخدا از حیث اشتغالزایی در منطقه و کشور اشاره کرد و اظهار داشت: از شروع فعالیت مجدد شرکت در فروردین ماه 1389 و متأثر از آغاز و افزایش فعالیت‏ها در بخش‏های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و ستادی، نیروهای قراردادی شرکت از 98 نفر به 482 نفر افزایش یافته و پیش‏بینی می‏گردد نهایتاً به 771 نفر و نیروهای فصلی که در بخش‏های مختلف پروژه و بهره‏برداری و توسط پیمان‌کاران طرف قرارداد به کارگیری شده تعداد 2 هزار 920 نفراست.
وی افزود: در واحد صنعتی شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا با احتساب نیروهای قراردادی جمعاً 3 هزار و 402 نفر مشغول به کار می‏باشند که البته تعداد این کارکنان متأثر از تعدیل فعالیت‏های اجرایی بعد از پایان کار پروژه نهایتاً به رقم یک هزار 412 نفر و با احتساب نیروهای قراردادی جمعاً 2 هزار و 183 نفر می‏رسد که این تعداد اشتغال در مدت کوتاهی که از آغاز به کار شرکت می‏گذرد در جایگاه خود یک رکورد محسوب می‏شود تأثیر شگرفی در ارتقای معیشتی و فرهنگی ساکنان منطقه و استان دارد. 
کریمی‌زند خاطرنشان کرد: کشت و صنعت نیشکر دهخدا از مجموعه کشت و صنعت‏های تابعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع ایران با مساحت 11 هزار و 353 هکتار است که در راستای سیاست‏های کلان اقتصادی و اجتماعی کشور به منظور تأمین بخشی از نیاز کشور به مواد غذایی و سایر محصولات پایین‏دستی نیشکر و ایجاد و توسعه اشتغال با سرمایه‏گذاری‏ بانک‏های صادرات ایران و ملی ایران راه‏اندازی شده است.
وی افزود: ظرفیت اسمی تولید این شرکت به ترتیب یک‏صد هزار تن شکر خام، یک‏صد و 75 هزار تن شکر سفید، 30 هزار تن ملات و فراورده‏های آن 340 هزار تن باگاس در هر سال است.
مدیر عامل کشت و صنعت دهخدا گفت: از فروردین ماه سال 1389 و با تأمین منابع مالی عملیات اجرایی پس از یک وقفه زمانی نسبتاً طولانی مجدداً در جبهه‏های مختلف کاری (بخش کشاورزی، صنعت و حوزه‎های ستادی و پشتیبانی) شروع شده است.
وی افزود: در بخش کشاورزی عملاً از فروردین ماه 1389 اراضی این شرکت به منظور نمک‏زدایی تحت عملیات خاک‏شویی قرار گرفته است که با توجه به محدودیت فرصت باقی‏مانده تا زمان مناسب شروع کشت در سال زراعی مذکور، یک‏هزار و 510 هکتار از اراضی شیرین، آماده و به زیر کشت نیشکر رفت که پس از عملیات مذکور به تدریج  دیگر اراضی شرکت نیز تحت عملیات آبشویی قرار گرفت و نهایتاً در سال جاری 5 هزار 607 هکتار از آن به زیر کشت رفت و در حال حاضر در مجموع 7 هزار 117 هکتار از اراضی زیر کشت نیشکر می‏باشد که این مهم به نوبه خود در منطقه و کشور، خوزستان را در جایگاه ویژه‏ای قرار می‏دهد.
 وی تصریح کرد: عملیات اجرایی ساخت، مونتاژ و نصب تجهیزات ماشین‏آلات کارخانه شکر و انجام عملیات تأسیساتی و ساختمانی و سویل آن مجدداً از تاریخ یکم مرداد ماه سال گذشته با برنامه زمانی بیست ماهه آغاز گردید که بر اساس این برنامه زمان راه‏اندازی واحد تولید شکر خام در تاریخ 15 دی ماه سال جاری و راه‏اندازی واحد تولید شکر سفید در تاریخ 15 بهمن ماه سال جاری پیش‏بینی می‏شود و در حال حاضر نیز پیشرفت واقعی کل پروژه کارخانه شکر 94.7 درصد است.
انتهای‏پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول