اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دیوان محاسبات:

تاریخ اقتصاد ایران به بی‌انضباطی دچار است/50 هزار میلیارد تومان منابع بانکی در اختیار عده‌ای

خبرگزاری فارس: رئیس دیوان محاسبات گفت: آسیب عمده و بزرگ اقتصاد کشور بحث بی‌انضباطی مالی است که این بی‌انضباطی مربوط به امروز نیست، بلکه تاریخ اقتصاد ایران به این بی‌انضباطی دچار بوده است.

تاریخ اقتصاد ایران به بی‌انضباطی دچار است/50 هزار میلیارد تومان منابع بانکی در اختیار عده‌ای
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک عبدالرضا رحمانی‌فضلی ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان مرکزی اظهار داشت: درآمدهای کشور یک جا جمع نمی‌شود و ما هنوز نمی‌دانیم مجموعه درآمد کل کشور چه قدر است که این یکی از بی‌انضباطی‌های مالی است.
وی تصریح کرد: آنچه ما به عنوان بودجه کل کشور می‌نویسیم بودجه نفت و مالیات است، 70 هزار میلیارد تومان باید مالیات داشته باشیم، ولی 30 هزار میلیارد تومان داریم، درآمدهای نهادهای عمومی غیر دولتی در یک جا ثبت نمی‌شود و مثال‌های این‌‌چنینی نشان دهنده بالا بودن بی‌انضباطی در مسائل مالی کشور است.
رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: در حال حاضر 50 هزار میلیارد تومان منابع بانکی دست عده‌ای است که نسبت به باز پرداخت آن اقدام نمی‌کنند، ما قدرت رقابت نداریم، قیمت تمام شده کالا در کشور بالاست، زمان اتمام پروژه‌ها طولانی است، کیفیت اکثر محصول استاندارد نیست و این ثابت می‌کند که باید در انضباط مالی دست به تحول بزنیم.
رحمانی‌فضلی گفت: سازمان دیوان محاسبات با این نگاه جلو می‌رود که بتواند با نظارت درست، به اجرا کمک کند که اهداف قانونی محقق شود، در این نگاه به دنبال این نیست که مچ‌گیری کند.
وی با بیان اینکه در ارزیابی عملکرد مدیران در گذشته پرونده سازی مبنای ارزیابی بود، خاطرنشان کرد: امروز مبنا و شاخص ارزیابی عملکرد مدیران میزان پیشگیری است.
 
* کاهش 60 درصدی تخلفات در تفریغ بودجه
رئیس دیوان محاسبات کشور از کاهش 60 درصدی تخلفات در تفریغ بودجه سال 88 نسبت به سال 87  خبر داد و بیان داشت: با برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته  میزان تخلفات امسال بالای 60 درصد کاهش خواهد داشت که پیش‌بینی می‌شود این میزان کاهش در سال آینده بیش از این باشد.
رحمانی‌فضلی عدم آگاهی از قوانین و مقررات را یکی از دلایل عمده وقوع تخلفات برشمرد و تصریح کرد: 75 درصد تخلفات به دلیل عدم آگاهی مدیران از قوانین و مقررات است.
وی ادامه داد: عدم آگاهی مدیران به قوانین و مقررات، مدیران جوان وکم تجربه، قوانین خیلی پهن و... باعث وقوع تخلف می‌شود که در این راستا سازمان دیوان محاسبات کشور کتاب آشنایی با مدیران را به چاپ رسانده و در 15 هزار جلد بین مدیران توزیع کرده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: جلد دوم این کتاب در حوزه اقتصادی مالی نیز بین مدیران منتشر خواهد شد.
 
* گزارش‌گیری هر سه ماه یکبار از عملکرد مدیران 
رحمانی با اشاره به اقدامات دیوان محاسبات کشور در راستای پیشگیری گفت: به منظور کاهش تخلفات در بین مدیران از این پس با تمام سختی‌ها عملکرد مدیران هر سه ماه یکبار مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
وی از تشکیل ستاد فنی و حقوقی در دیوان محاسبات خبر داد و ابراز داشت: این ستاد به عنوان مشاوره و راهنما به مدیران در اجرای قوانین و مقررات مشاوره خواهد داد.
رئیس دیوان محاسبات کشور تشکیل شورای حقوقی و کمیته‌های تخصصی را از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا برشمرد.
 
* مدیران مالی آموزش می‌بینند
رئیس دیوان محاسبات کشور از تدوین طرحی جدید مبنی بر آموزش مدیران مالی دستگاه‌ها خبر داد و گفت: در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی تمام معاونان مالی، مدیران مالی و ذی‌حسابی و کارپردازانی که بخواهند در دستگاه‌ها مشغول کار شوند باید در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت دیوان محاسبات کشور شرکت کنند.
وی عنوان کرد: دیوان محاسبات در سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان مالیات جدید را در کشور شناسایی کرد که بخشی از این مالیات وصول شده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور  با بیان اینکه دیوان علاوه بر بحث پیشگیری وارد مباحث حسابرسی عملکردی نیز شده، اضافه کرد: ورود در حوزه حسابرسی زیست محیطی، حسابرسیIT و به زودی حسابرسی تحلیلی از اقدامات ارزشمند دیوان محاسبات کشور است.
 
* تک‌تک دلارهای نفت ذخیره شود
رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایین بودن بهره‌وری در کشور گفت: در شرایط اقتصادی امروز جهان ما باید الگویی ارائه دهیم که در دنیا فراگیر شود، اما با توجه به پایین بودن بهره‌وری در کشور این امکان وجود ندارد.
وی عنوان کرد: تک تک دلارهایی که از نفت به دست می‌آید باید  ذخیره کشور  و نسل آینده شود که می‌طلبد برای این مهم بهره‌وری را افزایش داد.
این مسئول با بیان اینکه با ناکارآمدی دولت امکان افزایش بهره‌وری وجود ندارد، تاکید کرد: با ناکارآمدی که دیروز و امروز گریبانگیر سیستم دولتی شده، بهبود روند اقتصادی کشور امکان‌پذیر نیست.
رئیس دیوان محاسبات کشور ابراز داشت: در دولت‌های قبلی و فعلی یک سری نقاط قوت و یک سری ضعف و نارسایی‌ وجود دارد، دولت در حد ستادی، راهبردی باید وظیفه‌اش را خوب انجام دهد که می‌دهد، اما در حوزه صف ناتوان است و به همین خاطر اصل 44 اجرا و واگذاری‌ها انجام می‌شود.
 
* بخش خصوصی لابی و قدرت سیاسی دارد
رحمانی ادامه داد: اجماع عقلی، نقلی و تاریخی نشان داده که دولت نمی‌تواند نقش خود را در حوزه اقتصاد به خوبی عمل کند، اما در بخش خصوصی نیز فرهنگ غلطی که در حوزه دولتی بوده در بخش خصوصی هم نفوذ می‌کند، بخش خصوصی ایجاد می‌شود اما خودش را آویزان دولت می‌داند و کماکان از رانت دولت، عناصر دولت و قدرت سیاسی استفاده می‌کند این در حالی است که باید بخش خصوصی از دولت رها شود.
وی گفت: با ایجاد بخش خصوصی باز می‌بینیم که بخش خصوصی لابی سیاسی دارد، قدرت سیاسی دارد، رانت اقتصادی می‌گیرد و این قابل قبول نیست، ما باید برویم به سمتی که منابع این ملت و مردم اصل باشد و منابع دولتی و حکومتی و نظام فرع باشد و کمک و پشتیبانی کند که انتظار می‌رود صندوق توسعه این نقش را به خوبی ایفا کند.
رئیس دیوان محاسبات کشور با تاکید بر اینکه اگر بانک خصوصی شکل می‌گیرد باید با نظام خصوصی کار کند نه با پشتیبانی منابع دولتی، یادآور شد: بخش خصوصی مرز دارد و باید رعایت شود، ولی ما وقتی خصوصی می‌کنیم متاسفانه بازهم خصوصی دولتی می‌کنیم که این قابل قبول نیست.
رحمانی فضلی به ظرفیت‌ها کشور در حوزه اقتصاد اشاره کرد و متذکر شد: با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم از جمله منابع طبیعی، نیروی انسانی، علم قوی مدیران، تجربه و بالای همه این‌ها شخص رهبری، باید در امر شکوفایی اقتصادی بکوشیم.
وی در پایان اذعان داشت: امروز رهبر معظم انقلاب با حسن تدبیر رهنمودهای لازم را در اختیار مردم قرار می‌دهند، باید از این سرمایه نهایت استفاده را برد.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول