اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جامعة المصطفی العالمیه در همایش اسلام و مسیحیت ـ2:

نباید تفسیر دینی و مذهبی از برخوردها صورت گیرد

خبرگزاری فارس: رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: امروز نیازمند هستیم به سوابق اسلام و مسیحیت توجه کرده و برخی از برخوردهای دیرینه این روابط باید مورد کنکاش قرار گیرد و تفسیر دینی و مذهبی از برخی برخوردها ارائه نشود.

نباید تفسیر دینی و مذهبی از برخوردها صورت گیرد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش اسلام و مسیحیت ارتدوکس که در سالن همایش مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به حاکمیت‌بخشی حوزه علوم اجتماعی و انسانی به مبانی الهی و اندیشه‌های آسمانی اظهار کرد: حوزه علوم انسانی و اجتماعی در دوره معاصر و تولیدات فکری دوره معاصر از پارادایم وحی و ارتباط با اندیشه‌های الهی فاصله گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: سال‌هاست که در ایران و برخی کشورهای اسلامی تلاش‌های خوبی آغاز شده تا مبانی وحیانی و اندیشه‌های الهی در حوزه علوم اجتماعی و انسانی به یکدیگر نزدیک شوند و تئوری‌ها و نظریات این دو حوزه خود را نشان دهد.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: این مطلب به این معنا نیست که علوم انسانی و اجتماعی را از ارزش خود ساقط کنیم بلکه تفکر الهی و نگاه قدسی به عالم و آدم می‌تواند در همه حوزه‌های معرفتی و علمی نقش موثری ایفا کند.
وی عنوان کرد: عقب‌نشینی اندیشه الهی و دانشمندان مسلمان از ایفای نقش معرفتی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی قابل قبول نیست و در دنیای مسیحیت و جهان اسلام در این زمینه گام‌هایی برداشته شده است.
اعرافی خاطرنشان کرد: نیازمند هستیم که مبانی و رویکردهای الهی و آسمانی در حوزه‌هایی مانند روانشناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و سیاست نقش ایفا و حوزه‌های معرفتی را تکمیل کند.
وی با اشاره به تولیدات و دستاوردهای ارائه شده در زمینه حاکمیت‌بخشی حوزه علوم اجتماعی و انسانی به مبانی الهی گفت: در سه دهه اخیر در قم تولیدات فراوانی در این زمینه وجود دارد و این تولیدات قابل عرضه به جامعه علمی امروز بوده و می‌توان به وسیله آن الهی‌سازی، حاکمیت و ارتباط رویکرد الهی و آسمانی با قلمروی علم و دانش امروز و به ویژه حوزه علوم اجتماعی را پیگیری کرد.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه به حوزه فلسفه‌های خاص، مضاف و نظریات کلان در حوزه‌های اقتصاد، سیاست، تربیت و ساحت‌های مختلف زندگی بشر اشاره و بیان کرد: پرداختن به فسلفه‌های مضاف و نظامات گوناگونی که در قلمروی زندگی بشر مصداق دارد از مواردی است که از مشترکات جدی بین ادیان برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: حوزه روش‌شناسی تفسیر متون دینی از دیگر مواردی بوده که نیازمند بررسی و توجه بیشتر است و در این زمینه در مسیحیت کارهای فراوانی انجام گرفته است.
اعرافی ادامه داد: تئوری‌ها و نظریات مهمی در این حوزه در جهان اسلام، حوزه‌های شیعه، ایران به ویژه قم وجود دارد و مطالعات تطبیقی فراوانی صورت گرفته است.
وی بیان کرد: با روش‌شناسی متکامل می‌توانیم تفسیر کتاب مقدس و قرآن مقدس را به یکدیگر نزدیک کرده و به روش‌شناسی‌های قدیمی‌تر و مورد اتفاق برسیم.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه عنوان کرد: همفکری دو دین اسلام و مسیحیت در برخی از مسائل و مشکلات امروز جهان و بشریت و رسیدن به منشورها و قواعد تایید شده می‌تواند در کاهش آلام بشر و ارتقای اخلاق و فضیلت بین بشر کمک کند.
وی با اشاره به مسائل مورد توجه در دوران کنونی گفت: خانواده یکی از این مسائل بوده که به طور جدی در جهان غرب و در همه دنیا مورد توجه است و تهدیداتی که کیان خانواده را ویران می‌کند و مورد مخاطره جدی قرار داده مسئله‌ای نیست که بشر به سادگی از کنار آن عبور کند.
اعرافی خاطرنشان کرد: بدون تردید اندیشه الهی، تفکرات آسمانی، معارف مسیحیت و اسلام در حوزه خانواده، نقش زن و مرد، جایگاه خانواده، قواعد و اصول حاکم بر خانواده ارمغان‌های فراوانی برای بشریت امروز دارند.
وی عنوان کرد: فاصله بشریت امروز از مدل و الگوی خانواده در اسلام و مسیحیت و اندیشه‌های الهی رنج‌های فراوانی برای بشر به ارمغان آورده و پروژه مهمی است که می‌تواند مورد بحث قرار گیرد و به منشورها و سندهای معتبر مشترک بین اسلام و مسیحیت برسیم.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه به مسئله محیط زیست به عنوان یکی دیگر از مسائل مهم کنونی اشاره کرد و افزود: در متون دینی مانند قرآن، کتاب مقدس و معارف دینی در قلمروی طبیعت و نگاه بشر به طبیعت معارف بلندی را ارائه شده است.
وی خاطرنشان کرد: تغییر نگرش بشر، از نگاه آزجویانه که چند قرن تجربه کرده به سوی نگاه قدسی و بهره‌گیری صحیح و حفظ عالم طبیعت می‌تواند قلمروی کار مشترک اسلام و مسیحیت باشد.
اعرافی با اشاره به مسئله فقر و گرسنگی و فاصله طبقاتی در داخل کشورهای مختلف بیان کرد: این محور از موضوعات مهمی است که عدالت را در دنیای جدید تهدید می‌کند و اگر بر این منوال بشریت پیش رود آینده سخت و دشواری پیش رو دارد.
وی خاطرنشان کرد: بدون تردید تئوری عدالت که در ادیان الهی وجود دارد و در اسلام و مسیحیت بر آن تاکید می‌شود اگر به درستی تبیین شود و به صورت منشور جدی از سوی عالمان دین و متفکران اسلام و مسیحیت ارائه و از سیاست‌مداران رعایت اصول عدالت اجتماعی مطالبه شود چهره دنیا تغییر پیدا می‌کند.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: ادیان با رویکرد آسمانی و قدسی می‌توانند در این زمینه به تلاش مشترک علمی و دسترسی به سندهای جهانی و مطالبه جدی بپردازند.
اعرافی خاطرنشان کرد: جنگ، اشغال و تجاوز پدیده دیگری است که در جهان با آن مواجه هستیم و رویکرد قدسی در این زمینه بدون تردید دیدگاه‌ها و تئوری‌های قوی و جدی دارد که لازم است منصفانه و سنجیده این دیدگاه‌ها را تبیین کنیم.
وی با اشاره به حرکت‌های افراطی منجر به ترور، ظلم و ستم گفت: دیکتاتورهای آشکار و پنهان ناپیدا در عالم وجود دارد که بسیار خطرناک‌ هستند و به ترورهای آشکار و نهان می‌پردازند که لازم است ابعاد این ترورها شناخته شود.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: تلاش برخی از سیاستمداران برای هضم خورده فرهنگ‌ها و رساندن عالم به فرهنگ یکدست از دیگر موارد است که این فعالیت مورد قبول نیست.
وی با اشاره به راهبردهای گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت گفت: گفت‌وگو و تعامل فکری بین این دو دین باید در عالی‌ترین سطوح در جریان باشد و این همایش می‌تواند سطح گفت‌وگوها را به عالی‌ترین سطوح یک مرکز و مراکز مهم حوزوی قم و ایران برساند.
اعرافی تاکید کرد: منشور جامع گفت‌وگو و تبادل فکری باید تدوین شود و مبنای تعاملات فکری اسلام و مسیحیت قرار گیرد.
وی عنوان کرد: تبادل علمی و فکری باید به حوزه‌هایی مانند مبادله منابع برسد و طراحی نظام‌های آموزشی، انتشار مجلات و مقالات زمینه‌هایی برای گفت‌وگوی بهتر و بیشتر را فراهم می‌کند.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: نیازمند هستیم به سوابق اسلام و مسیحیت توجه کرده و برخی از برخوردهای دیرینه این روابط باید مورد کنکاش قرار گیرد و تلاش شود برخی سوابق معالجه شود و تفسیر دینی و مذهبی از برخی برخوردها ارائه نشود.
وی با اشاره به برخوردهای صورت گرفته در دوران کنونی گفت: آنچه امروز در برخی از اشغال‌ها و جنگ‌های خاورمیانه و حمایت از رژیم‌های غاصب خاورمیانه نباید تفسیر مسیحیت و دینی صورت گیرد.
اعرافی خاطرنشان کرد: اسرائیل پدیده دینی نیست بلکه پدیده سیاسی است و اشغال، تجاوز و افراط‌گرایی در سمت غرب نباید از سوی مسیحی تلقی شود و از این طرف پاره‌ای از ترورها و اشغال‌ها نباید اسلامی تلقی شود.
وی بیان کرد: تفسیر انقلاب اسلامی از اسلام که از شهر قم برخاسته تفسیری عادلانه، حکیمانه، شجاعانه، ستم‌ستیز، مبتنی بر مبانی عقلانی، رعایت ضوابط عقلانی و اخلاقی است.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: در شهر قم که صدها متفکر، اندیشمند و عالم بزرگ و مراکز مختلف فکری و رشته‌های متنوع علمی در حوزه‌های دین‌شناسی و مطالعات ادیان وجود دارد می‌تواند با همه نحله‌های مسیحیت بر اساس مبانی و اصول عقلانی و اخلاقی همکاری کند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول