اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری استان یزد:

کارشناسان رسمی مسیر قضاوت را هموار می‌کنند

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری استان یزد اهمیت کار کارشناسان رسمی دادگستری را مورد تاکید قرار داد و گفت: کارشناسان رسمی دادگستری هموارکننده مسیر قضاوت برای قضات هستند.

کارشناسان رسمی مسیر قضاوت را هموار می‌کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، غلامحسین حیدری پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از کارشناسان رسمی دادگستری استان یزد اظهار داشت: کارشناسان رسمی با کسب تجارب و اطلاعات جدید منشأ خدمات بیشتری برای دستگاه قضائی و مردم استان یزد خواهند بود.
وی افزود: خوشبختانه با وجود اینکه تعداد زیادی از کارشناسان رسمی در استان فعالیت دارند اما کمترین میزان تخلف در ارائه اظهار نظر کارشناسی را دارند که این نشأت گرفته از تعهد و تخصص بالای آنهاست.
حیدری با بیان اینکه کارشناسان رسمی هموار کننده مسیر قضاوت هستند، افزود: اظهارنظر دقیق و درست موجب می‌شود قضات زودتر به نتیجه برسند در غیر این‌صورت موجبات انحراف قاضی و تضییع حقوق مردم فراهم می‌شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه زیرساخت‌های صدور احکام حقیقی توسط کارشناسان رسمی آماده می‌شود، اظهار داشت: لازمه کار کارشناسی، داشتن اطلاعات علمی، تخصصی و فنی در هر رشته است و باید این اطلاعات به روز باشد تا اظهار نظرها کامل، قاطع و خاتمه‌دهنده دعوا باشد.
حیدری اساس کار قضاوت و کارشناسی را راستی و درستی در عمل عنوان کرد و گفت: مقدمه قضاوت و اظهارنظر درست نیز اعتقاد به مبانی دینی و مکتبی همچنین داشتن انگیزه است.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان باید فقط در ارتباط با تخصص خودشان اظهارنظر کنند، خاطرنشان کرد: اصحاب دعوی هر کدام مرام و مسلک خاص خود را دارند و کارشناسان باید به صورت بی‌طرف و بدون دخالت دادن مرام و مسلک افراد در امر کارشناسی، اظهارنظر کنند.
حیدری با تاکید بر اینکه نظر کارشناسان باید مبنای علمی و تخصصی داشته باشد، اظهار داشت: همچنین اظهار نظرها باید صریح و دقیق باشند زیرا کوچک‌ترین بی‌توجهی و غفلت به مسائل کوچک باعث کتمان حقیقت می‌شود.
رئیس کل دادگستری استان یزد در ادامه خواستار اظهارنظر سریع کارشناسی در امور ارجاعی به کارشناسان شد و افزود: حضور به موقع کارشناسان در وقت تعیین شده در دادگاه از اهمیت زیادی برخوردار است و عدم حضور به موقع موجب تجدید جلسه و اطاله دادرسی خواهد شد.
وی عنوان کرد: بعضی از مناطق استان یزد فاقد کارشناسان رسمی هستند که باید برای این امر تدابیری اندیشیده شود.
در این مراسم رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان یزد نیز با بیان اینکه همواره سعی شده است نظرات کارشناسی منطبق با موازین قانونی و شرعی باشد، افزود: در حال حاضر 400 کارشناس رسمی در استان در رشته‌های تخصصی خود فعالیت دارند و 100 نفر دیگر نیز در حال کارآموزی و اقدام برای کسب پروانه هستند.
امیر ثقفی گفت: همچنین در سال جاری 300 نفر نیز در امتحان مربوط به کارشناسان رسمی شرکت کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود در کمتر از دو سال آینده تعداد کارشناسان استان به 600 نفر برسد.
وی افزود: از ابتدای سال جاری 3هزار مورد کارشناسی به این کانون ارجاع شده است.
ثقفی عنوان کرد: جلب اعتماد آحاد جامعه به ویژه دستگاه قضائی از ضروریات کارشناسی است که این امر جز با اظهارنظر قانونی و منطبق با واقعیت به دست نمی‌آید.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 150 مورد قانون و آئین‌نامه در امور اجرایی کشور وجود دارد که سازمان‌ها و شرکت‌ها و نهادها موظف به کسب نظر در آن هستند که این موضوع اهمیت کار و وظیفه کارشناسان را می‌رساند.
ثقفی با بیان اینکه ارتقای سطح علمی و تخصصی کارشناسان همواره مدنظر این کانون بوده است، افزود: تعامل مثبت و سازنده‌ای بین این مرکز و دستگاه قضایی استان وجود دارد و کارشناسان این کانون نقش موثری در پرونده‌های قضائی دارند.
در این مراسم از 13 نفر از کارشناسان برتر دادگستری استان یزد در رشته‌های مختلف تقدیر شد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول