اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بهره‎برداری از سد نرماب چهل‎چای محقق می‎شود؛

آبیاری 20 هزار هکتار از اراضی شرق گلستان

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای استان گلستان گفت: با بهره‎برداری از سد نرماب چهل‎چای بیش از 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شرق استان تحت آبیاری، بهبود و توسعه می‎یابد.

آبیاری 20 هزار هکتار از اراضی شرق گلستان
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‎ای گلستان، ایرج حیدریان اظهار داشت: با بهره‎برداری از این سد آب شرب و نیز صنعت شرق استان و نوار مرزی تامین می‎شود و خواسته 40 ساله اهالی منطقه محقق می‎شود.
وی تصریح کرد: علاوه بر توسعه و بهبود اراضی کشاورزی تحت پوشش و تامین آب شرب و صنعت، کنترل و ذخیره سیلاب، تنظیم و رهاسازی حقابه‎های پایاب و توسعه صنعت توریسم و گردشگری از دیگر اهداف احداث سد نرماب - چهل چای است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای استان گلستان خاطرنشان کرد: با ذخیره سیلاب‎ها و آب مازاد توسط این سد در فصول غیر زراعی، مدیریت مصرف در فصول زراعی بهبود و برنامه‎ریزی منابع آب برای بخش‎های یاد شده امکان‎پذیر می‎شود.
حیدریان با بیان اینکه هم اکنون پروژه سد نرماب از پیشرفت مناسبی برخوردار است، اعلام کرد: تاکنون حدود 120 هکتار از اراضی واقع در مخزن و راه‎های دسترسی و جایگزین خریداری و نیز حدود 100 هکتار از اراضی دولتی برای واگذاری اراضی معوض کشاورزی و برای جابه‎جایی اراضی مسکونی واقع در مخزن سد و سایر قسمت‎های پروژه نیز برنامه‎ریزی شده است.  
مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای استان گلستان عنوان کرد: با توجه به وجود منابع قرضه مناسب خاکی در محدوده سد نرماب،  به لحاظ فنی و توجیه اقتصادی، این سد از نوع خاکی همگن طراحی شده است.
گفتنی است، سد نرماب با ارتفاع 60 متر، عرض تاج 10 متر و طول تاج 807 متر، با حجم مخزن 115 میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی سالیانه 175 میلیون متر مکعب آب است که با اجرای دو سد انحرافی و حدود پنج کیلومتر تونل انتقال آب و شش کیلومتر کانال، سیلاب رودخانه‎های خرمالو و چهل چای نیز به این سد مخزنی منتقل می‎شود.
انتهای پیام/ن۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول