اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

«آبگینه‌های ساسانی» در کتابخانه ملی ملک جای گرفت

خبرگزاری فارس: کتاب «آبگینه‌های ساسانی و پس از آن» که در حوزه مطالعات آبگینه‌های ساسانی و در هشت بخش نگاشته شده است، به مجموعه کتاب‌های انگلیسی کتابخانه ملی ملک وابسته به آستان‌قدس رضوی اضافه شد.

«آبگینه‌های ساسانی» در کتابخانه ملی ملک جای گرفت
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان‌ قدس رضوی، این کتاب که توسط یکی از کارشناسان نامدار تاریخ شیشه به نام «دیوید وایت هاوس» تالیف شده است، به معرفی 72 آبگینه مجموعه موزه کورینگ شهر نیویورک می‌پردازد.
«دیوید وایت هاوس» دانش‌آموخته دوره دکترای باستان‌شناسی از دانشگاه کمبریج، مدیر انجمن بریتانیایی مطالعات افغانی در کابل و مدیر انجمن بین‌المللی مطالعات تاریخ شیشه (1991 تا 1995) بوده است.
آبگینه ساسانی مفهومی است که به تولیدات شیشه‌گران ایرانی در دهه‌های نخست اسلامی اطلاق می‌شود.
علاقه‌مندان به مطالعات ساسانی و تاریخ هنر می‌توانند به موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک مراجعه کنند.
 
* «خمسه جامی» در موزه ملی ملک معرفی شد
پنجمین نشست نقد اثر موزه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک وابسته به آستان ‌قدس رضوی با حضور عبدالمجید شریف زاده، پژوهشگر هنرهای سنتی در این موسسه برگزار و در این نشست یک نسخه خطی«خمسه جامی» معرفی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، کتاب«سبعه جامی» یا «هفت اورنگ»، هفت مجموعه شعر در قالب مثنوی با نام‌های «سلسله الذهب»، «سلامان و ابسال»، «تحفه الاحرار»، «صبحه الابرار»، «یوسف و زلیخا»، «لیلی و مجنون» و «خردنامه اسکندری» را شامل می‌شود.
نسخه‌ای از این کتاب که در کتابخانه ملی ملک وجود دارد، دارای پنج مجموعه از هفت مجموعه گردآوری شده است و به همین دلیل«خمسه جامی» نام گرفته است.
اهمیت این نسخه که 381 صفحه دارد، مثنوی تحفه الاحرار است که در سال 886 (همان سالی که توسط جامی سروده شده) کتابت شده است.
100 سال بعد از کتابت این اثر منحصر به فرد که تحول ادبیات و خوشنویسی در طول یک سده را نشان می‌دهد، چهار مثنوی «صبحه الابرار»، «یوسف و زلیخا»، «لیلی و مجنون» و «خردنامه اسکندری» توسط خوشنویسی به نام علاءالدین رزه به آن افزوده شده است.
موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک متعلق به مجموعه آستان‌قدس رضوی، دارای آثار نفیس خطی و اشیای تاریخی منحصر به فردی است و توسط واقف نیکوکار، مرحوم حاج حسین ملک تأسیس و وقف آستان قدس رضوی شده است.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول