اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن اپتومتری خراسان رضوی:

90 درصد نابینایان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن اپتومتری خراسان رضوی گفت: بیش از 90 درصد نابینایان جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

90 درصد نابینایان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عباس عظیمی ظهر امروز در افتتاحیه اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم یا آمبلیوپی در مشهد اظهار داشت: آمبیلوپی یا ( تنبلی چشم )نوعی اختلال بینایی است و نابینایی محسوب نمی‌شود.
وی با بیان اینکه 180 میلیون نفر مبتلا به اختلال بینایی در جهان زندگی می‌کنند، افزود: 45 میلیون نابینای مطلق و 135 میلیون نیمه نابینا وجود دارند.
وی بیان داشت: در هر پنج ثانیه یک نفر نابینا می‌شود و در هر دقیقه یک کودک نابینا می‌شود.
وی با بیان اینکه 60 درصد نابینایی قابل درمان است، اظهار داشت: گستره نابینایی در جوامع در حال توسعه به 600 نفر در هر یک میلیون نفر می‌رسد.

120میلیون نفر در دنیا به تنبلی چشم مبتلا هستند

عظیمی افزود: در دنیا بیش از 120 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند و در کشور ما بیش از یک میلیون نفر به آن مبتلا هستند که اگر به موقع تشخیص داده نشود فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا یا نابینا خواهد کرد با تشخیص به موقع به آسانی و کاملا قابل درمان است.
رئیس انجمن اپتومتری استان خراسان رضوی تصریح کرد: چشمان بعضی از کودکان با آنکه سالم و طبیعی به نظر می‌رسند اما از سلامتی و دید کافی برخوردار نیستند رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز از دوران جنینی تا حدود ده سالگی ادامه دارد اما حداکثر سرعت رشد آن تا سه سالگی است.
وی خاطر نشان کرد: نتیجه تکامل دستگاه بینایی در این دوران دید واضح و کامل است در این مدت به ویژه در سه سال اول زندگی هر عملی که سبب اشکال دید در یک یا هر دو چشم کودک شود رشد و تکامل دستگاه بینایی را متوقف می‌سازد و در نتیجه سبب کاهش میزان بینایی کودک می‌شود.
عظیمی اظهار داشت: معنی این سخن آن است که امکان دارد چشمی که از نظر ظاهر کاملا طبیعی است از بینایی کامل و طبیعی برخوردار نباشد، در صورتی که اشکال دید کودک پیش از پنج سالگی درمان شود حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد با درمان بینایی کامل به دست می‌آید.
رئیس انجمن اپتومتری استان خراسان رضوی بیان داشت: پس از پنج سالگی هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به عقب بیفتد احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود به طوری که پس از هفت تا ده سالگی درمان هیچ تاثیری در بینایی نخواهد داشت.
وی افزود: اگر تنبلی چشم درمان نشود، کاهش بینایی جدی و دائمی در چشم تنبل رخ می‌دهد، دید سه بعدی از بین می‌رود و اگر چشم سالم بیمار شود یا به آن آسیبی برسد، ممکن است فرد تا آخر عمر از بینایی ضعیف رنج ببرد
عظیمی خاطر نشان کرد: والدین نقش مهمی در تشخیص و درمان تنبلی چشم کودک خود دارند، چشم پزشک می‌تواند والدین را درباره نحوه درمان تنبلی راهنمایی نماید، اما مسئولیت انجام درمان اصلی بر عهده والدین است.
رئیس انجمن اپتومتری استان خراسان رضوی تصریح کرد: هر کودکی از بستن چشم سالم خود امتناع می ورزد؛ زیرا برای دیدن اشیا به چشم سالم خود وابسته است اما والدین باید کودک خود را برای انجام آنچه که به نفع اوست، تشویق و حتی وادار نمایند.
وی بیان داشت: مدت زمان بستن از چند ساعت در روز تا تمام ساعات بیداری متفاوت است، درمان تنبلی چشم باید هر چه زودتر شروع شود. بهتر است هنگامی که برای نخستین بار چشم کودک بسته می‌شود، علت این کار برای او توضیح داده شود.
رئیس انجمن اپتومتری استان خراسان رضوی: همچنین بهتر است که ابتدا با بستن چشم عروسک، نحوه بستن برای کودک به نمایش گذاشته شود، اگر کودک دبستانی یا پیش دبستانی است، حتما درباره بستن چشم برای معلم وی توضیح لازم داده شود.
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول